کد خبر: ۳۸۴۹۰۳
۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
0
مدیران ترافیکی شهر تهران ازطرح اتوبوس مدرسه به عنوان یک طرح تازه که برای اولین بار در تهران اجرایی می‌شود نام برده اند، اما این طرح از سال ۹۶ در تهران اجرایی شده و در سال‌های کرونایی به دلیل تعطیلی مدارس متوقف شده است.
رونمایی دوباره ازاولین اتوبوس‌های مدرسه درتهران
اتوبوس‌های مدرسه دوباره به خیابان‌های تهران بازمی گردند. پس از فراگیری ویروس کرونا و آموزش غیرحضوری در مدارس تهران برخی از خدمات در این حوزه متوقف شد. از جمله اتوبوس‌های مدرسه که چند سالی بود همزمان با آغاز سال تحصیلی در مسیر‌هایی وظیفه جا به جایی دانش آموزان را داشت. قرار بود هر سال این خدمات گسترده‌تر شود، اما ایست طولانی و دوساله این طرح باعث شد که مدیران جدید شهر با ظرفیت کم تری دوباره این طرح قدیمی را احیا کنند. اما نکته جالب آن بود که از این طرح به عنوان یک طرح تازه که برای نخسین بار است در تهران اجرایی می‌شود رونمایی کردند. روز گذشته بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در مصاحبه‌ای رادیویی به گوینده برنامه که اتوبوس‌های مدرسه را خاطره‌ای دور و مربوط به زمان کودکی خود عنوان کرده بود گفت که خوب است سنت‌های قدیمی احیا شوند و از این که بسیاری از فرهنگ‌های خوب گذشته هم به فراموشی سپرده شده ابراز تاسف کرده بود.

او از طراحی ۲۹ دستگاه اتوبوس و مینی بوس (۱۵ اتوبوس و ۱۴ مینی بوس) برای خدمات رسانی به دانش آموزان سخن گفته و یادآوری کرده که در دنیاحمل و نقل دانش آموزی درحال توسعه است.

نکاحی تاکید کرده که طرح سرویس مدارس برای نخستین بار در تهران اجرایی می‌شود و هدف ثانویه آن توسعه ناوگان حمل و نقل با کیفیت دانش آموزی است.

اما مرور اخبار گذشته نشان می‌دهد که طرحی که گفته می‌شود برای اولین بار اجرایی شده از سال ۹۷ در تهران به صورت گسترده اجرایی شده است. پیمان سنندجی، مدیرعامل وقت شرکت واحد اتوبوسرانی در گفت و گویی با اشاره به اینکه در حال حاضر تهران دارای حدود ۱۰۰ اتوبوس مدرسه است، گفت: این اتوبوس‌ها با برچسب‌هایی که روی آن‌هاست قابل شناسایی هستند و ۵۰ درصد تخفیف روی کرایه آن‌ها لحاظ شده است.

او با اشاره به اینکه اتوبوس مدرسه را در تمام دنیا با نام (school bus) می‌شناسند، گفت: اتوبوس‌های مدرسه در دنیا زردرنگ و دارای دماغه هستند. همچنین یک دسته مشخصات در داخل اتوبوس‌های مدرسه وجود دارد، اما ما در حال حاضر چنین ناوگانی در کشور نداریم و به همین دلیل از اتوبوس‌های معمولی خود در راستای راه‌اندازی اتوبوس مدارس استفاده کردیم.

سنندجی گفته بود که راه‌اندازی اتوبوس مدارس دارای دو هدف است: یک هدف فرهنگ‌سازی برای استفاده از سرویس‌های حمل و نقل عمومی‌است که باید از مدارس شروع شود و هدف بعدی مربوط به کمک در بحث‌های اقتصادی خانوار‌ها می‌شود.

او با اشاره به اینکه استفاده از سرویس‌های dor-to-dor مدرسه مردم را متحمل هزینه‌ای بالا می‌کند، بیان کرد: اگر مردم از سرویس‌های مدرسه که راه‌اندازی کرده‌ایم، استفاده کنند، روی کرایه خط ۵۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود. اگر یک خط اتوبوس مثلا هزار تومان هزینه دارد، با کارت‌هایی که برای دانش آموزان صادر می‌شود، کرایه ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود.

سنندجی افزود: ما سال گذشته در منطقه ۴ تهران سه خط اتوبوس مدرسه راه‌اندازی کردیم و امسال تصمیم گرفتیم تجربه جهانی درخصوص سرویس مدارس را در ۲۲ خط اتوبوس انجام دهیم. به همین منظور در هر شهرداری منطقه ۲۲ خط راه‌اندازی کرده‌ایم. ممکن است این خطوط همان خطوط قبلی باشند، اما ایستگاه‌ها و تابلو‌های خاص دارند. همچنین روی اتوبوس‌ها برچسب‌هایی وجود دارد تا بتوان اتوبوس مدرسه را از سایر اتوبوس‌ها تشخیص داد.

او با بیان اینکه حدود ۱۰۰ اتوبوس مدرسه در سطح تهران داریم، خاطرنشان کرد: در دنیا اتوبوس مدارس هم به صورت dor-to-dor است و هم به صورت سرویس اتوبوسی. در تهران جای سرویس اتوبوسی خالی بود که آن را ایجاد کردیم. البته باید سال‌های آتی خیلی بیشتر از ۲۲ خط اتوبوس مدرسه داشته باشیم و می‌بایست تعداد مدارس و منازل بیشتری را در سطح شهر پوشش دهیم.

مقایسه دو گفت و گوی مدیران سابق و کنونی شرکت واحد نشان می‌دهد که این طرح بعد ازدو سال کرونایی عقب نشینی کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: