عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با پول نیوز
کد خبر: ۳۸۵۰۶۴
۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
آرمان خالقی گفت: تولید محصول رقابتی نیازمند مواد اولیه با کیفیت، فناوری به‌روز و همچنین ماشین‌ آلات کارآمد است تا بتوان محصولی در تراز بازارهای جهانی عرضه کرد که حتی در شرط‌های اولیه نیز مشکلاتی وجود دارد و این باعث می‌شود تولید محصول صادراتی رقابت پذیری نداشته باشند.

عرضه کالا در بازارهای جهانی، نیازمند کیفیت رقابتی است

«آرمان خالقی» در گفتگو با خبرنگار پول نیوز اظهار داشت: طی چند سال اخیر به دلیل وجود رکود در بازار، عملیات سوددهی صنایع مطلوب نبوده تا بتوانند با ایجاد منابع مالی تجهیزات و ماشین آلات خود را نوسازی کنند؛ درواقع این ازدلایلی است که باعث شده بعضی از واحدها دچار فرسودگی خطوط تولید باشند.

 

وی اضافه کرد: بخش دیگری از واحدهای تولیدی در کشور علاوه بر اینکه امکان تولید ماشین آلات آن‌ها در داخل کشوروجود ندارد، امکان انتقال پول و معاملات تجاری نیز به دلیل شرایط تحریم نیز وجود ندارد. این در حالی است که برخیاز شرکت‌های خارجی اجازه معاملات تجاری با شرکت‌های ایرانی را ندارند.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: علاوه بر این موارد، در تولید برخی از محصولات،فضای رقابتی میان کالای ایرانی و خارجی وجود نداشته و هر آنچه که در بازار موجود است فقط نمونه داخلی آناست.

 

خالقی تصریح کرد: در شرایط انحصار، مصرف کننده چاره‌ای به جز خرید کالاهای تولید داخلی با هر قیمت و کیفیترا ندارد.

 

وی اضافه کرد: این باعث شده نوآوری و ارتقای ماشین‌آلات و خطوط تولید و فناوری تولید در شرکت‌های ایرانی قابلاهمیت و توجه نباشد، درواقع اینکه مقایسه و امکان رقابت کیفی را ندارد. بنابراین واحدهای تولیدی ضرورتی درنوسازی نبینند زیرا بازار در اختیار آن‌ها است.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه منابع ارزی کشور، دارای محدودیت شده است، گفت: دغدغه دولت عمدتاً این است که کالاهای اساسی مصرفی خانوار را تأمین کند. این منجر می‌شود ارز مازادی برایواردات ماشین آلات و یا قطعات در اختیار تولیدکننده قرار نگیرد.

 

عرضه کالا در بازارهای جهانی، نیازمند کیفیت رقابتی است

 

خالقی خاطرنشان کرد: تولید محصول رقابتی نیازمند مواد اولیه با کیفیت، فناوری به‌روز و همچنین ماشین‌ آلات کارآمد است تا بتوان محصولی در تراز بازارهای جهانی عرضه کرد که حتی در شرط‌های اولیه نیز مشکلاتی وجود داردو این باعث می‌شود تولید محصول صادراتی رقابت پذیری نداشته باشند.

 

وی افزود: حال حاضر مصوبه‌ای مبنی بر اینکه اگر دستگاهی نوسازی و یا به‌روزرسانی شامل معافیت مالیاتی شدهو یا مالیات بر ارزش افزوده‌ای برای خرید ماشین آلات دریافت نمی‌شود، وجود ندارد. در صورتی که این موارد از جملهاقداماتی بود که برای عبور از بحران فعلی در کوتاه مدت می‌تواند وجود داشته باشد.

 

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: نه تنها در این اقدامات نرم افزاری برنامه‌ای وجود نداردبلکه تسهیلات ویژه‌ای برای تأمین نقدینگی نیز دیده نشده تا منابعی ارزان قیمت و بدون نوبت برای نوسازی دستگاهو ماشین آلات به بخش تولید اختصاص یابد.

 

خبرنگار : مجتبی بیگلری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: