مهدی بیات‌منش در تمجید روند تسهیل صدور مجوز ورود نهادها به بورس
کد خبر: ۳۸۵۰۹۸
۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
یک کارشناس اقتصادی گفت: بازیگران اصلی بازار سرمایه همین نهاد‌های مالی هستند که با افزایش آن‌ها رقابت بیشتر شده و بار مسئولیت از روی دوش آنان برداشته خواهد شد.
اقتصاد می‌گوید محدودیت و انحصار نباشد پیشرفت اتفاق می‌افتد
«مهدی بیات‌منش»، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز در ارتباط اعلام خبر کاهش زمان صدور مجوز‌ها در بازار سرمایه توسط وزیر اقتصاد اظهار داشت: در تمامی کشور‌های دنیا یه شاخص با عنوان شاخص رقابت پذیری وجود دارد. این شاخص هر ساله گزارش رقابت پذیری کشور مورد نظر را ارائه می‌دهد و کشور‌های مختلف را در ارتباط با این موضوع با یکدیگر مقایسه می‌کند. یکی از شاخص‌های این گزارش؛ شاخص رفع موانع و صدور مجوز‌های کسب و کار است.


وی ادامه داد: متاسفانه کشور ما در این موضوع رتبه مناسبی ندارد و جزو کشور‌های متوسط و رو به پایین است. یکی از علل پیشرفت کشور‌ها تولید است که مبنای آن نیز تسهیل در صدور مجوز‌های کسب و کار است. مجوز همیشه برای دو نوع کار صادر می‌شود تولید و یا خدمات. وقتی تولید کالا و خدمات در یک اقتصاد به سهولت اخذ مجوز می‌کند کشور به سمت سرعت در تولید کالا و ارائه خدمات می‌رود و می‌تواند رشد اقتصادی بیشتری داشته باشد. در این زمینه وزیر اقتصاد کلیدی‌ترین نقش را دارد. باید هدایت گری ورهبری کند تا نهاد‌ها سرعت صدور مجوز را بیشتر کنند.


بیات‌منش تصریح کرد: در کشور ما مجوز‌های کسب و کار توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی صورت می‌گرفته است. به طور مثال شخصی که در خواست مجوز برای تاسیس گلخانه یا مسائل مربوط به کشاورزی را داشته باید فقط از وزارت جهاد و کشاورزی اقدام کرده و طی مراحل طولانی اخذ مجوز می‌کرد.


وی ادامه داد و افزود: با هماهنگی صورت گرفته بین دولت و مجلس تمامی مجوز‌ها از درگاه ملی صدور مجوز‌ها که تحت نظارت وزارت اقتصاد است صورت می‌پذیرد.


این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: یک سری نهاد مالی مثل شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری که انواع مختلفی نیز دارند در این بازار از سال ۸۴ تاسیس شدند. متولی این کار نیز سازمان بورس بود که با فراخوان و اخذ مدارک واستعلامات لازم به همراه سرمایه اولیه و بعد از تایید مجوز حضور در بازار سرمایه صادر می‌شد.
 
 


وی خاطرنشان کرد: یک عرفی در سازمان جا افتاده بود که بیش از یک تعداد خاصی مجوز مثلا برای صندوق‌ها صادر نشود و یا کارگزاری‌ها به بیش از ۱۰۰ عدد برسند. این موضوع مخالفت شدیدی در با قانون اصل ارقابت پذیری و تسهیل صدور مجوز کسب و کار‌ها داشت. در این قانون تاکید شده که کسی اجازه محدود کردن مجوز کسب و کار‌ها را ندارد.


بیات‌منش گفت: از نظر اقتصادی نباید محدودیت و انحصار ایجاد شود بر عکس باید برای تشویق برای افزایش تعداد صورت بگیرد تا هر کدام که کیفیت بهتر و خدمات مناسب تری برای رفاه و شرایط اقتصادی مردم داشت، به همان میزان رشد داشته و بالا‌تر خواهد آمد.


وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر فشار‌هایی به سازمان بورس برای اعطای مجوز‌های بیشتر صورت گرفته است و تعداد محدودی نیز صدر شده است، اما در عمل آن سرعت لازمه را ندارد. عدم صدور مجوز سریع در رکود بازار سرمایه نیز تاثیر گذاربود است. افزایش تعداد بازیگران بازار به نفع بازار است و بازایگران جدید می‌توانند به رونق بازار کمک کنند.


این کارشناس اقتصادی با صحیح خواندن تسریع و تسهیل صدور در بازار سرمایه توسط وزیر اقتصاد گفت: بازیگران اصلی بازار سرمایه همین نهاد‌های مالی هستند که با افزایش آن‌ها رقابت بیشتر شده و بار مسئولیت از روی دوش آنان برداشته خواهد شد.


وی تاکید کرد: البته با بی برنامگی کامل نیز نباید بازار را به چالش کشید. اتدا باید بازیگران فعال را به بازار اضافه کرد و از وجود بازیگران منفعل در بازار جلوگیری کرد تا وجود بازیگر اضافی بازار را به رکود نکشد. از طرفی باید فکری شود تا بعد از افزایش بازیگران سهم و منفعت دیگران تحت الشعاع قرار نگیرد.


خبرنگار: مجتبی بیگلری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: