کد خبر: ۳۸۵۴۵۶
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
0
سنت حسنه وقف می‌تواند در حوزه تمدن‌سازی و اقتصاد توانمند و درون‌زا به جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی کند.

وقف؛ بستری برای کمک به حوزه تمدن‌سازی و اقتصاد

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که کسانی که نیت وقف دارند، مطالعه کنند نیاز‌های جامعه چیست و براساس آن وقف کنند، بیان کرد: سنت حسنه وقف می‌تواند در حوزه تمدن‌سازی و اقتصاد توانمند و درون‌زا به جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که خداوند متعال از مومنان، جان‌ها و مال هایشان را خریدار است، گفت: برای تعالی کلمه حق که خداوند است، انسان‌هایی در طول تاریخ خود را وقف کردند.

او ادامه داد: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای هدایت بشر چنان ایثار می‌کند که به مقام ثارالله می‌رسد؛ اولیای الهی برای کلمه حق و توحید خود را فدا می‌کنند و هیچ اجری هم نمی‌خواهند؛ امام راحل نیز مصداق همین موضوع است؛ ایشان مقابل نظام سلطه و طاغوت ایستادگی و برای خدا قیام کرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به از خودگذشتگی فرماندهان دفاع مقدس و مدافعان حرم، افزود: شهید حاج قاسم سلیمانی آن چه داشت را در طلب اخلاص قرار داد؛ امثال حاج قاسم به ما یاد دادند که دنیا محدود است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید (إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَ نَراهُ قَرِیباً)، بیان کرد: گذشتن از مال کار سختی است که واقفان این کار را انجام می‌دهند و خداوند متعال در جای دیگری با خیّران و واقفان معامله می‌کند.

او با بیان این که وقف تحبیس‌العین و تسبیل‌المنافع است، گفت: افرادی هستند که توفیق داشتند تا اموالی را وقف و با خدا معامله کنند؛ این عزیزان رضایت حق را دیدند و رضایت او را با هیچ کسی عوض نمی‌کنند؛ واقفین در طول تاریخ اصل خداخواهی و دیگرخواهی برای خدا را ثابت کردند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه سه گذاره را باید پیگیری کند؛ گذاره نخست حفظ موقوفات، گذاره دوم افزایش منافع و گذاره سوم اجرای نیت واقفین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی افزود: در خصوص حفظ موقوفات سعی بر این است تا جایی که می‌شود واگذاری نداشته باشیم؛ در حفظ‌العین باید بگوییم که در خصوص اسناد وقفی در دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اندازه گذشته برای اسناد تک برگی و ثبت در سامانه کاداستر فعالیت انجام شده است و همچنین سال به سال پرونده‌های حقوقی جاری سازمان کاهش داشته است.

او با بیان این که تا انتهای سال ۱۴۰۲ مسئله اسناد وقفی حل خواهد شد، گفت: با اجرای طرح GIS و مشخص شدن حدود موقوفات، امکان تعدی به املاک موقوفه از دیگران گرفته می‌شود؛ همچنین یکی از کارویژه‌هایی که در سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای حفظ اسناد موقوفات شروع شده، مرمت سند‌های تاریخی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: در خصوص افزایش منافع، متخصصین هر بخش باید نظر تخصصی دهند؛ افزایش منافع موقوفات درخواست مهم واقفین و مردم است؛ ظرفیت و استعداد وقف برای افزایش منافع پنهان بوده و می‌توانیم این ظرفیت را گسترش دهیم و به کشور کمک کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با اشاره به مهم بودن اجرای نیت واقفین، گفت: در حال حاضر، طرح قرار دوازدهم هر ماه در حال تحقق است و بسته‌های معیشتی دوازدهم هر ماه توزیع می‌شود.

او با اشاره به برخی موقوفات علمی از جمله موقوفه مرحوم البرز و افزایش جایزه البرز در سال‌های آینده، ادامه داد: کسانی که نیت وقف دارند، مطالعه کنند نیاز‌های جامعه چیست و براساس آن وقف کنند؛ مثلا رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال بر موضوع دانش‌بنیان تأکید دارند؛ دانش‌بنیان برای رفع وابستگی و پیشرفت کشور بسیار مهم است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به فعالیت‌های دانش‌بنیان این سازمان طی سال‌های اخیر، خاطرنشان کرد: وقف در زمینه‌های مختلف از جمله تولید تجهیزات پزشکی و تولید انرژی خورشیدی وارد شده است؛ همچنین در زمینه زنجیره تولید مواد غذایی و امنیت غذایی کار‌های ویژه‌ای را انجام دادیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی در پایان تأکید کرد: سنت حسنه وقف می‌تواند در حوزه تمدن‌سازی و اقتصاد توانمند و درون‌زا به جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: