April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۴۷۲
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
تولید دارو‌ها و واکسن‌های دام، طیور و آبزیان با اجرای ۱۸ پروژه گام بزرگی به سمت خوداتکایی برمی‌دارد.

خوداتکایی با اجرای ۱۸ پروژه در حوزه تولید دارو‌ها و واکسن‌های دام

بهداشت و سلامتی دام، افزایش تولیدات دامی، پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک و به طور کلی تامین سلامت و غذای جامعه ارتباط مستقیمی با وضعیت دارو و واکسن‌های دام، طیور و آبزیان دارد.

اهمیت این صنعت در تامین امنیت غذایی به حدی بالا است که در تمام کشور‌ها برنامه‌های ملی برای توسعه تولید این محصولات تعریف و تدوین شده است. دارو‌ها و واکسن‌هایی که نقشی اثرگذار در ارتقای سلامت جامعه دارند و دسترسی به غذای سالم و کافی را برای بشر فراهم می‌کنند.

بر همین اساس پس از احصاء نیاز‌ها و اولویت‌ها؛ فناوران و سرآمدان علمی دست به کار می‌شوند تا نیاز‌های شناسایی شده را با کمک فناوری‌های نوین و دانش خود تامین کنند. در ایران نیز این هدف در قالب ۳ برنامه ملی و راهبردی «توسعه بازار محصولات دانش بنیان»، «توسعه فناوری‌های راهبردی متناسب با نیاز‌های کشور» و ارتقای فناوری در صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید دانش بنیان» و با کمک پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان اجرایی خواهد شد.

تحقیقات متعددی برای توسعه، ارتقای تولید واکسن‌های در دست مصرف و ابداع واکسن‌های متعارف در دست انجام است تا با شناسایی ظرفیت‌های دانشی و تخصصی موجود کشور این نیاز‌های فناورانه به پاسخ برسد.

پس از احصا نیاز‌ها در زمینه دارو و واکسن‌های مورد نیاز حوزه دامپزشکی؛ ۱۸ برنامه ملی تعریف شد تا با کمک آن‌ها این نیاز‌ها در کشور تامین شود. اجرای ۱۰ پروژه در حوزه تولید واکسن طیور، ۲ پروژه تولید واکسن دام، ۵ پروژه تولید واکسن آبزیان و ۱ پروژه تولید دارو‌های درمانگر گاما به صورت سرم و واکسن اسهال گوساله در اولویت قرار گرفت.

طرح‌های فناورانه‌ای که قرار است با استفاده از توان دانشی و تخصصی موجود در کشور و با اتکا به جوانان و سرآمدان علمی کشور و با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا دربیاید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: