"جلال علیپور" گفت: برای رشد سهم بیمههای عمر و زندگی، نیاز است که سرعت رشد حق بیمههای زندگی نسبت به سرعت رشد حق بیمه سایر رشتهها افزایش یابد.
وی، افزود: بخش اعظمی از پرتفوی غیر زندگی به رشتههای درمان و شخص ثالث مربوط میشود که ارتباط مستقیمی با نرخ دیه و هزینههای پزشکی دارند و با توجه به رشد فزاینده این دو مورد در چند سال گذشته، حق بیمه دو رشته درمان و شخص ثالث نیز با رشد بسیاری روبرو شد.
معاون مرکز تخصصی بیمههای زندگی شرکت بیمه کارآفرین، اذعان داشت که رشد این دو بیمه نامه حاصل تلاش بیشتر و کسب بازارهای جدید نیست و تنها حاصل افزایش بی رویه در تعرفههای پزشکی و نرخ دیه است.
علیپور، با اشاره به افزایش نرخ، خاطرنشان کرد که پاندمی کرونا هم در چند سال گذشته منجر به کاهش سهم بیمههای زندگی شده، زیرا میزان سود مشارکت با میزان خسارتی که شرکتها پرداخت میکنند رابطه عکس دارد وقتی خسارتهای پرداختی بیمه گران بالا میرود میزان سود مشارکت کاهش مییابد و تاثیری منفی بر بیمه گذارخواهد گذاشت که اقدام به بازخرید میکند یا سرمایه خود را در بازارهای جایگزین با بازده بیشتر سرمایه گذاری خواهد کرد.
معاون مرکز تخصصی بیمههای زندگی شرکت بیمه کارآفرین، گفت: محصولی که شرکتهای بیمهای میفروشند یک محصول خدماتی است و بیمه گذاربا خرید بیمه نامه از کیفیت آن مطلع نمیشود تا وقتی که با خسارتی مواجه شود یا درخواست برداشت از اندوخته با بازخرید بدهد.
علیپور، ادامه داد: شرکت بیمه میتواند در زمان ارائه خدمت با عملکرد مناسب اعتماد بیمه گذاران و جامعه را نسبت به شرکتهای بیمهای افزایش دهند و آن موقع است که مشخص میشود که کیفیت خدمات و وعدههایی که به بیمه گذاردر روز خرید محصول داده شده درست بوده یا خیر؟
وی، بیان کرد: اگر خدمات شرکت بیمه درزمان پرداخت خسارت، به موقع، با کیفیت مناسب و با سرعت باشد باعث میشود که بیمه گذار بلندگوی تبلیغات شرکت بیمه باشد، اما متاسفانه عملکرد برخی از شرکتهای بیمهای در سالهای اخیر به موقع و قابل قبول از دیدگاه بیمه گذارنبوده است.
معاون مرکز تخصصی بیمههای زندگی شرکت بیمه کارآفرین، ادامه داد: وقتی که در هنگام فروش و صدور بیمه نامه توضیحات درستی به بیمه گذار داده نشود منجر به نارضایتی مشتری در هنگام دریافت خسارت میشود و اینجاست که صنعت بیمه با بازخوردهای منفی روبرو میشود و اعتماد جامعه به بیمههای زندگی خدشه دار میشود.
علیپور، افزود: ضعفهای نرم افزاری و روند مجوزگیری برای محصول جدید باعث میشود که محصول جدید در تاریخی که نیاز است رونمایی نشود، زیرا روند مجوز گیری برای محصول جدید بسیارطولانی است و تلاش بی وقفه تیم طراحی محصول به دلیل اینکه آن محصول در زمان درست خود ارائه نشده از بین رفته و از محصول استقبال خوبی نمیشود.
وی، با بیان اینکه شرکتهای بیمهای در زمینه سرمایه گذاری و طراحی محصول نیاز به آزادی عمل بیشتری دارند، گفت: اینکه تمامی شرکتها باید در یک چارچوب خاص و در قالب یک آیین نامه به طراحی محصول بپردازند و هیچ نوآوری نداشته باشند باعث میشود که همه محصولات شبیه به هم باشند و هیچ وجه تمایزی مابین شرکتها وجود نداشته باشد.
معاون مرکز تخصصی بیمههای زندگی شرکت بیمه کارآفرین، تصریح کرد: در زمینه سرمایه گذاری هم شرکتهای بیمهای نمیتوانند در بخشی که تخصص دارند سرمایه گذاری کنند و مزیت رقابتی را از دست میدهند و تمامی این مسائل دست به دست هم میدهند که صنعت بیمه نتواند به آن اهدافی که در بیمههای زندگی دنبال میکند برسد و به جای افزایش سهم با کاهش آن مواجه میشود.