کد خبر: ۳۸۵۶۹۱
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
پس از وقوع آشوب‌های خیابانی برخی تجار خارجی یک طرفه قرارداد‌های بین المللی را لغو کردند.

بازار ارز متاثر از ناآرامی ها

در این روز‌ها علاوه‌بر دلار، یورو، پوند و درهم نیز افزایش قیمت را تجربه کردند که بیشترین افزایش قیمت به یورو اختصاص داشت که خود را به قیمت ۵ هزار و ۴۲۰ تومان در روز سه‌شنبه رساند. این در حالی بود که به گفته فعالان بازار، تقاضای مصرفی دلار با توجه به آغاز سال نو میلادی و آخرین روز‌های پرتقاضای فصلی، از کاهش احتمالی تقاضا و بازگشت به سطوح عادی‌تر حکایت می‌کرد. اما فضای هیجانی به فعالیت‌های سفته‌بازانه دامن زد. در همین حال در کنار روند افزایشی قیمت دلار، سکه طلا هم با افزایش قیمت مواجه شد و همسو با افزایش قیمت اونس جهانی که آن‌هم از هفته گذشته آغاز شده بود، روند صعودی را در معاملات داخلی در پیش گرفت.

 

روز سه‌شنبه سکه تمام بهار طرح جدید به قیمت یک میلیون و ۵۱۱ هزار تومان معامله شد تا رکورد‌های افزایشی جدیدی برای خود ثبت کند و قیمت سکه در بازار با ارزش ذاتی آن فاصله قابل‌توجهی پیدا کند. در این سوی بازارها، اما دماسنج اقتصاد ایران که پس از رشد‌های شگفت‌انگیز خود طی هفته‌های اخیر، روند اصلاح قیمت‌ها را از میانه هفته گذشته در پیش گرفته بود همزمان با افزایش تنش‌ها و ناآرامی در برخی شهرها، روند افت شاخص را در پیش گرفت تا نشان دهد سرمایه‌گذاری در تالار‌های شیشه‌ای تا چه حد به امنیت و آرامش در بازار‌های داخلی وابسته است. افت ۲۵۰۰ واحدی تنها در دو روز کاری ابتدای هفته از افزایش ریسک در بورس اوراق بهادار خبر می‌داد. با این همه مقامات امنیتی از بازگشت آرامش به شهر‌ها خبر می‌دهند.

یکی از وظایفی که در راستای سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی از سوی رهبرمعظم انقلاب ابلاغ و برآن تاکید شد، تکلیف دولت برای مدیریت مخاطرات اقتصادی است.

اتفاقات روز‌های گذشته موجب شد تا برخی بازار‌های مهم اقتصادی تحت تاثیر قرار بگیرند که اثرات منفی آن متوجه مردم شد که تغییرات بازار ارز را در پی داشت.

رابطه طلا و ارز ارتباط خواهر و برادری است؛ با افزایش قیمت ارز بازار طلا نیز دچار نوسان قیمت می‌شود بنابراین افزایش قیمت طلا در کشور ناشی از تاثیر گذاری نوسانات دلار است.

اغتشاشات و درگیری‌ها بر بازار سکه و دلار تاثیر گذاشت به طوری که روز گذشته هر دلار امریکا بیش از ۳۳ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز بیش از ۱۵ میلیون تومان معامله شد.

روز پلاس نوشت؛ طی روز‌های اخیر و پس از یک دوره آرامش نسبی در بازار‌های ارز و طلا، قیمت‌ها در این دو بازار با جهش شدیدی در بازار آزاد همراه شد، به طوری که روز گذشته هر دلار امریکا بیش از ۳۳ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز بیش از ۱۵ میلیون تومان معامله شد. هرچند در بازار رسمی که بیش از ۹۰ درصد از نیاز‌های ارزی کشور را تأمین می‌کند، قیمت‌ها فاصله زیادی از بازار آزاد دارد، اما اتفاقات روز‌های اخیر باعث شده است تا قیمت دلار و به تبع آن سکه و طلا در بازار آزاد اوج بگیرد.

به اعتقاد کارشناسان، ناآرامی‌های دو هفته اخیر بشدت موجب افزایش نااطمینانی در اقتصاد ایران شده است. برهمین اساس در بازار سرمایه، شاخص کل بورس ریزش ادامه‌داری را تجربه کرده و در بازار ارز و طلا نیز صعود بی‌وقفه‌ای به وجود آمده است. در همین ارتباط، اعمال تحریم‌های جدید امریکا علیه ایران که تحلیلگران آن را نتیجه ناآرامی‌های دو هفته اخیر می‌دانند نیز در رویداد‌های این روز‌ها تأثیر زیادی داشته است.

از یک‌سو این شرایط شاخص‌های بورس و فرابورس را نزولی کرده و از سوی دیگر موجب رشد بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار ارز و طلا و ثبت رکورد‌های جدیدی در این بازار‌ها شده است. در همین راستا، روز گذشته و تا زمان تنظیم این گزارش، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۱۵ میلیون و ۳۶۹ هزار تومان معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۲۱۸ هزار تومان به فروش رسید.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۸ میلیون و ۳۱۵ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۲۰۰ تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان تعیین شد و به فروش رسید. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۵ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شد؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۶۶۰ دلار و ۹۸ سنت است.

کاهش مراودات اقتصادی کشور با شکل‌گیری هر اغتشاش

در همین زمینه رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به تأثیر اغتشاشات در کاهش مراودات و سیاست‌های صادرات و واردات کشور، گفت: مواردی را سراغ داریم که برخی کشور‌ها محموله‌های غذایی ما را پس از وقوع آشوب‌های خیابانی ارسال نکرده‌اند و یک طرفه قرارداد‌ها را لغو کردند.

سیدرضا نورانی در گفتگو با فارس، درباره اغتشاشات اخیر در کشور که از سوی برخی با هدف به هم زدن امنیت اجتماعی و تجزیه کشور شکل گرفته است، اظهار داشت: تأمین امنیت اجتماعی زیربنای توسعه اقتصادی است و حتی امنیت غذایی هم که در حوزه کشاورزی برای آن تلاش می‌شود، بدون امنیت اجتماعی محقق نخواهد شد. در حقیقت امنیت اجتماعی از اهم واجبات است که امروز از سوی برخی‌ها نشانه گرفته شده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تأکید کرد: هرگونه ناآرامی و به‌هم خوردن امنیت اجتماعی در داخل نه تنها در درون مرز‌ها بلکه بر بیرون مرز‌ها هم تأثیرات خود را نشان می‌دهد. نورانی با تأکید بر اینکه کاهش سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران داخل و خارج با حضور اغتشاشگران در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: هیچ سرمایه‌گذار خارجی حاضر نیست در چنین شرایطی سرمایه خود را در وضعیتی که ثباتی در آن نیست، وارد کشور کند در حالی که رشد سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصادی امری ضروری است.

وی افزود: هر چه چشم‌انداز رشد اقتصادی برای کشور بیشتر باشد استقبال از سرمایه‌گذاری هم بیشتر می‌شود، در حقیقت این مؤلفه، چراغ سبزی برای سرمایه‌گذاران می‌شود که سرمایه‌های خود را به داخل کشور سرازیر کنند و در شرایط ناامنی اجتماعی همه این‌ها آسیب می‌بیند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه در چنین شرایطی همه فعالان اقتصادی باید برای غلبه بر این وضعیت تلاش کنند، گفت: در غیر این صورت دود آن هم به چشم فعالان اقتصادی و هم خود مردم خواهد رفت، سفره مردم روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود و امنیت غذایی آن‌ها هم دچار مخاطره خواهد شد.

آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران

در حالی که قیمت ارز و طلا در بازار آزاد ایران رکورد‌های جدیدی را ثبت کرده‌اند، اما روز گذشته یک خبر خوش در رسانه‌های جهانی منتشر شد که به طور قطع موجب توقف روند صعودی قیمت ارز و سپس نزولی شدن آن خواهد شد. براساس این گزارش، خبر آزادسازی ۷ میلیارد دلار منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی در صدر اخبار خبرگزاری‌ها قرار گرفت. کارشناسان معتقد هستند با آزادسازی این حجم از منابع ارزی بلوکه شده ایران و ورود ارز به کشور، آرامش در بازار ارز حاکم خواهد بود و امکان دلالی واسطه‌گران ارزی کاهش می‌یابد.

چهره متفاوت بازار ارز رسمی

گرچه در بازار آزاد ارز قیمت‌ها با جهش همراه شده است، اما بررسی شرایط در بازار رسمی ارز وضعیت متفاوتی را نشان می‌دهد؛ بنابراین گزارش، روز شنبه بود که بانک مرکزی اعلام کرد: مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) معادل یک میلیارد و ۲۵ میلیون یورو و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل ۲۱۸ میلیون یورو بوده است.

از سوی دیگر براساس اعلام بانک مرکزی، صرافی‌های مجاز از ۱۱ مهرماه موظفند نرخ‌های خرید و فروش ارز را علاوه بر تابلوی صرافی در درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز نیز درج و فهرست نرخ‌ها را در وبگاه رسمی بازار متشکل ارز ایران منتشر کنند.

در حالی که از اواخر خردادماه امسال بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضا را راه‌اندازی کرد، معاملات توافقی دلار در بازار ارز روز گذشته با بهای ۳۰ هزار و ۹۷۵ تومان کار خود را آغاز کرد. معاملات توافقی دلار در روز شنبه، نهم مهرماه نیز کار خود را با ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان آغاز کرد و با قیمت ۳۱ هزار و ۶۰۹ تومان به کار خود پایان داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: