April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۵۸۰۷
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
اوراق گام، ابزاری مبتنی بر بازار با قابلیت انتقال پول و سرمایه به بازار است، تامین غیر تورمی اوراق گام در کوتاه مدت و میان مدت جواب می‌دهد.

تاثیرات عرضه اوراق گام در کاهش تورم مالی تولید

با توجه به اینکه مشکل تامین سرمایه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی تولید و تولید کننده است، اوراق گام برای کاهش فشار‌های مالی در این بخش طراحی شده است.

اوراق گام، ابزاری مبتنی بر بازار با قابلیت انتقال پول و سرمایه به بازار است. این اوراق تسهیلات جدیدی را برای اعتبار شرکت‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر مبنای آن، تولیدکنندگان بر اساس فاکتور خرید مواد اولیه از بانک‌های عامل و واسطه‌ها، درخواست انتشار کرده و به بنگاه فروشنده، مواد اولیه را تحویل می‌دهند. دارنده می‌تواند این گواهی را تا سررسید نگه دارد و یا می‌تواند مواد اولیه خود را به فروشنده بدهد. این اوراق در صنایع مختلف وجود دارند، بنابراین اگر شما مثلا به دنبال قیمت آهن هستید و در این حوزه فعالیت می‌کنید، اطلاع از اوراق گام برایتان مفید است.

اوراق گام یک ابزار مالی جدید و کارآمد برای تامین مالی واحد‌های تولیدی است و در عمل، از قابلیت‌های بازار سرمایه برای تامین مالی زنجیره تولید و همچنین تامین مالی واحد‌ها استفاده می‌کند. در حقیقت بانک مرکزی برای کمک به بهبود راه‌های تامین سرمایه تولیدی بنگاه‌های تولیدی، سامانه گام را راه‌اندازی کرده و اوراق گام را در بازار مدیریت می‌کند.

بانک مرکزی جهت رفع موانع مالی، رونق تولید، هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و تامین سرمایه در گردش سالم و پایدار، طرح اوراق گام را با دستورالعمل‌های زیر انجام می‌دهد:

اصطلاحات مورد استفاده

بانک یا موسسه‌ای اعتباری که از سمت بانک مرکزی مجوز دارد و بنا به درخواست بنگاه متقاضی اقدام به انتشار اوراق گام و بازپرداخت مبلغ اسمی آن در سررسید می‌کند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص چیستی و مزایای اوراق گام در بورس کالا گفت: اوراق گام از جمله اوراقی است که در چارچوب شرایط و سیاست پولی و مالی در پیش گرفته شده از سوی دولت به اهالی بازار سرمایه و تولید‌کنندگان معرفی شده است. با توجه به اینکه مشکل تامین سرمایه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی تولید و تولید کننده است این اوراق برای کاهش فشار‌های مالی در این بخش طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال جاری، مشکل تامین سرمایه شرکت‌ها بسیار جدی است. تداوم روند عدم تامین مالی تولید، منجر به کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت‌ها می‌شود. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است آماده و مهیا بودن فضای انتشار اوراق گام است.

دارابی در این باره توضیح داد و گفت: به نظر می‌رسد شرکت‌های بورسی متمایل به دریافت اوراق گام هستند چرا که این روش نسبت به سایر روش‌ها تا حدودی می‌تواند منجر به کاهش نرخ تورم تولید شود. روش‌های مالی دیگر تا کنون آنچنان کارساز نبوده که نرخ تورم تولید را تا حدی کاهش دهد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که مهار تورم تولید با عرضه اوراق گام آیا در بلند مدت اثر گذار خواهد بود، گفت: خیر. به این دلیل که تامین غیر تورمی اوراق گام نیز برای مدت کوتاهی یا در کوتاه مدت و میان مدت جواب می‌دهد، بنابراین در بلند مدت به دلیل وجود سایر مولفه‌های مهم و تاثیر گذار بر نرخ ارز نمی‌تواند اثرات تورمی تولید را از بین ببرد.

وی در ادامه افزود: به هر حال عرضه اوراق گام تا حدودی می‌تواند بخشی از ظرفیت خالی شرکت‌ها را پر کند بنابراین در بازه زمانی فعلی، انتشار این اوراق مطلوب است و برای کل اقتصاد مهم است.

دارابی تاثیر عرضه اوراق گام بر کلیت اقتصاد را چنین توضیح داد: انتشار اوراق برای کل اقتصاد کشور مفید است. به عنوان مثال، برای بانک‌ها و برای دریافت یک بلوک عمده مفید است تا بتوانند بین شرکت‌های مختلف خود تقسیم کنند. با توجه به حمایت‌های بانک مرکزی از این اوراق، انتظار داریم عرضه اوراق گام در میان مدت کارنامه موفقی را به جا بگذارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: