کد خبر: ۳۸۵۸۲۴
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
0
مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک با ابراز امیدواری نسبت به تحقق میزان ۲۰ میلیون تن ترانزیت کالا در سال جاری گفت: حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب، اتصال راه آهن رشت به آستارا است.

احتمال تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در ۴۰۱

رضا راستی در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت گمرک و مبادلات تجاری و اقتصادی، گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲ و نیم میلیون تن ترانزیت از کشور داشتیم که در مقایسه با سال ۹۹، ۶۸ درصد افزایش داشتیم، در شش ماهه امسال هم حدود هفت میلیون تن کالا از کشور ترانزیت شده که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد. این افزایش ترانزیت بیانگر این است که همکاران در گمرکات اجرایی و سایر دستگاه‌های همجوار همکاری و تعامل خوبی داشتند که علیرغم وجود تحریم، شرایط کرونایی؛ این میزان از ترانزیت در کشور محقق شده و بعد از سال ۹۳ که ما بیشترین حجم ترانزیت؛ ۱۳ میلیون تن بود و روند کاهشی داشتیم.

وی افزود: در این دو سال اخیر با اقدامات خوبی که صورت گرفت؛ روند ترانزیت افزایشی بود، در باره الکترونیکی شدن فرایند‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران نه در ایران بلکه در بین کشور‌های دیگر هم پیش رو بوده و برای اولین بار بحث ET را در چند سال پیش با کشور آذربایجان و ترکیه اجرایی کردیم. بعد از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، در بحث‌های ایرو و سازمان ملل به عنوان پیوست ۱۱ کنوانسیون تیر مصوب شد. با توجه به این که کانون tir یک سند واحد است و می‌تواند فرایند را تسهیل کند، گمرک جمهوری اسلامی ایران از این موضوع بسیار استقبال کرد و اعلام آمادگی می‌کنیم که در حوزه کشور‌های سی آی اس سورتینگ پروژه را پیش ببریم. تقریباً دو هفته پیش برای اولین بار بحث محموله‌ای بود از مبدأ کشور هند که می‌خواست از مسیر ایران عبور کند به مقصد روسیه با اجرای ET به صورت الکترونیکی برای اولین بار و حمل و نقل ترکیبی را اجرا کردیم. در گمرکات در خصوص الکترونیکی شدن اقدامات بسیار خوبی انجام دادیم، در حوزه دوراظهاری ترانزیت؛ با اجرای این فرایند الان هرکدام از شرکت‌های ما در هر مکان و زمانی که دسترسی به اینترنت داشته باشند می‌توانند اظهارشان ثبت کنند.

موقعیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت و حمل و نقل

مدیرکل دفتر ترانزیت گمرک در پاسخ به سوالی درباره موقعیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت و حمل و نقل، گفت: با اقدامات صورت گرفته امیدواریم ترانزیت کالا امسال به ۲۰ میلیون تن برسد و ما در کوتاه مدت و با تجهیز شدن گمرکات به دستگاه‌های ایکس ری، ارزیابی هایمان در حداقل انجام شود. وزارت راه و شهرسازی متولی زیرساخت‌ها است در خصوص تجهیز گمرکات به دستگاه ایکس ری که در دستور کارست، هم اکنون ۱۶ گمرک کشور مجهز به این دستگاه‌های ایکس ری فعال هستند قبلا ۲۰ قرارداد داشتیم و ۲۰ قرارداد هم در حال انعقاد است. نکته مهم این است که با وجود همه زیرساخت‌ها، اگر یک هم افزایی بوجود بیاید می‌توانیم به رقم ۲۰ میلیون تن کالا برسیم.

مدیر کل دفتر ترانزیت گمرک با اشاره به اینکه حلقه مفقوده کریدور شمال ـ جنوب، اتصال راه آهن رشت به آستارا است افزود: ما منتظر اتصال نمی‌مانیم و با ابتکاری نو حمل و نقل ترکیبی را انجام دادیم تا بتوانیم هر چه زودتر به عدد ۲۰ میلیون تن کالا برسیم. این آمار هم خوب است دقت کنیم این هدفگذاری که سال گذشته ۱۲ و نیم میلیون تن را هدفگذاری کنیم به ۲۰ میلیون تن مقایسه کنیم با هدفگذاری و برنامه‌ریزی که ترکیه دارد برای این کار انجام می‌دهد. فکر می‌کنم چیزی حدود ۱۰ برابر این هدفگذاری که ما انجام می‌دهیم ترک‌ها انجام می‌دهند. یک فرصت بسیار بی‌نظیر است که اقتصاد ایران هم منتفع شود از این فرصت، ولی من فکر کنم علاوه بر آن اشکالاتی که از نظر زیرساختی وجود دارد و امیدواریم که با برنامه‌ای که عزیزان دارند انشاءالله برطرف شود.

وی گفت: موضوع ترانزیت موضوع جزیره‌ای نیست که صرفاً بخش راه آهنش را یا حمل و نقلش را بخواهیم در نظر بگیریم. یک زنجیره به هم پیوسته است، گمرک، قرنطینه، بهداشت، مرزبانی و حتی مبادلات پولی هم که باید این زنجیره درست کار کند و این چرخه بتواند به نتیجه برسد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: