"کامبیز پیکارجو" با اشاره به وظیفه اکچوئرکه تعیین نرخ است، افزود: وقتی از اکچوئر برای محاسبه نرخ حق بیمه استفاده نمیشود، آیا اکچوئرها رشد میکنند، بنابراین ووقتی نیازی به اکچوئر نباشد آنها دیگر صاحب تجربه هم نمیشوند.
وی، خاطرنشان کرد که نهایت کاری که یک اکچوئر بیمه انجام میدهد این است که اول هرسال یک دفترچه نرخ نامه برای شرکت مینویسد که بتوانند به بیمه مرکزی ارایه دهد و نظارتی بر کار اکچوئرها نخواهد بود.
پیکارجو، با بیان اینکه بیش از یک دهه از نظام تعرفهای حق بیمه گذشته است، گفت: در این مدت تغییری در وضعیت نرخ دهی حاصل نشده و صنعت بیمه در حال حاضر از مرحله بیمه گر محوری گذشته و بیمه گذار محور شده و بیمه گذار نرخ میدهد و تعیین تکلیف هم میکند، بنابراین بیمه گران هم برای گرفتن پرتفوی شرایط را میپذیرند.
عضو هیات مدیره شرکت بیمه آرمان، تصریح کرد: تا وقتی بیمه مرکزی فقط به دادن نمره منفی به مدیران اکتفا کند، صنعت بیمه از وضعیت فعلی خارج نمیشود، اما اگریک شرکت بیمهای نرخ حق بیمه را براساس نرخ واقعی اکچوئر نداد و در نتیجه آن بیمه نامه باطل شد، دیگر این اتفاقات تکرار نمیشود.
پیکارجو، افزود: از طرفی هم، وقتی یک شرکت بیمهای با یک خسارت بالا مواجه شد یا ضریب خسارت افزایش یافت باید کارنامه اکچوئر خود را مورد بررسی قرار دهد و ببیند که چه نرخی داده و اگر اکچوئر اشتباه کرده پروانه او را معلق کند.