April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۱۸۴
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
0
رکود خرید داخلی گندم در سال جاری با رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته شکسته شد.

رکود خرید گندم داخلی شکسته شد

براساس آمار اعلام شده در سال زراعی گذشته خرید گندم از کشاورزان داخلی به ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید، مجموع خرید گندم داخلی در سال گذشته برابر با ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که با این شرایط می‌توان گفت در سال زراعی گذشته (۱۴۰۰- ۱۴۰۱) با رشد ۶۰ درصدی رکود خرید گندم داخلی از کشاورزان شکسته شد.

جنگ اوکراین و روسیه موجب شد تا تامین گندم در دنیا به چالشی بزرگ در میان کشور‌های وابسته به گندم وارداتی بدل شود؛ بطوریکه روسیه اخذ عوارض برای صادرات گندم در نظر گرفت تا به این طریق به تواند نقشی در کنترل بازار گندم دنیا داشته باشد. از سوی دیگر کاهش سطح کشت گندم هند که از آن به عنوان دومین کشور تولیدکننده گندم یاد می‌شود موجب شد تا تامین این کالای اساسی به هدف مهم کشور‌های واردکننده گندم بدل شود. با این شرایط دولت به منظور تامین گندم از طریق کشاورزان داخلی افزایش قیمت گندم را در سال جاری در دستور کار قرار داد تا به این طریق از قاچاق گندم جلوگیری کند.

داده‌های اعلام شده از سوی شرکت بازرگانی دولتی نشان دهنده آن است رشد خرید گندم داخلی موجب شد تا روند واردات گندم در مدت زمام مورد بررسی شکل کاهشی به خود گیرد. با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته در مدت زمان مورد بررسی سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته فعالان این بخش نیاز داخلی ایران برای تولید نان و مصارف صنف و صنعت بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن است که با توجه به آمار اعلام شده نیاز داخل به گندم برای سال جاری تامین شده است. در این خصوص سید سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تأکید بر اینکه نیاز سالانه کشور به گندم برای تولید نان و مصارف صنف و صنعت، مجموعاً حدود ۱۱ میلیون تن است که برای تامین نیاز داخلی و حفظ ذخایر استراتژیک، بخشی از گندم مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود، اظهار کرد: این محصول از طریق کشتی‌های بزرگ وارد بنادر کشور شده و نسبت به تخلیه، بارگیری و ارسال آن‌ها به کانون‌های مصرف و مراکز ذخیره‌سازی گندم در سراسر کشور اقدام می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: