April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۲۵۰
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
0
عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: خرید و سوآپ گاز از روسیه می‌تواند مشاغل جدیدی در حوزه خدمات و ترانزیت انرژی را در کشور ایجاد کند و درآمد ارزی بالایی ایجاد خواهد شد که رشد و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

ایجاد مشاغل جدید از محل خرید و سوآپ گاز از روسیه

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی درباره توسعه همکاری‌های منطقه‌ای اظهار داشت: ارتباط و همکاری با کشور‌های همسایه می‌تواند در اقتصاد و مسائل کشور تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال ما در برخی از فصول سال می‌توانیم گاز یک منطقه را از طریق واردات به آن منطقه تأمین و در فصول دیگر گاز مازاد را صادر کنیم.

وی افزود: کشور روسیه از یکسری از ظرفیت‌هایی برخوردار است که ما می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم. خرید گاز از روسیه در شمال کشور می‌تواند نیاز ما را در آن منطقه تأمین کند. یقیناً در کنار این موضوع تأسیساتی که ممکن است مدت‌ها بلااستفاده مانده باشد، مورد بهره بردای و استفاده قرار می‌گیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مشارکت با کشور روسیه و خرید و سوآپ گاز از این کشور می‌تواند مشاغل جدیدی در حوزه خدمات و ترانزیت انرژی را در کشور ایجاد کند و درآمد ارزی بالایی نیز از محل سوآپ یا خرید گاز روسیه برای ایران ایجاد خواهد شد که رشد و رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت بسیار مصمم است که راه آهن رشت به آستارا را تکمیل کند تا به راحتی ترانزیت گاز اتفاق افتد. در واقع ما در شمال کشور نیاز به گاز داریم، لذا این گاز را از روسیه می‌گیریم و در جنوب به نیابت از این کشور تحویل طرف‌های تجاری کشور روسیه می‌دهیم.

وی افزود: در حقیقت هم هزینه‌ها برای ما در داخل کشور کم می‌شود و هم منفعت‌هایی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت. این پیوستگی منفعتی موجب می‌شود در دراز مدت چنین کشوری که از لحاظ اقتصادی مانند گندم دارای قدرت بالایی است، منافع گره خورده خودش را با ما تعریف کند و در عرصه‌های سیاسی و بین‌الملل و ... با ما همراه شود.

نماینده مردم خمینی شهر اظهار داشت: در واقع سوآپ گاز از روسیه در بی‌اثر کردن تحریم‌ها بسیار مؤثر است و و باعث می‌شود ایران را به یک هاب انرژی در منطقه تبدیل کند و درآمد ارزی را برای کشور ایجاد کند.

نقدعلی یادآور شد: ظرفیت‌های ژئوپلیتیک و استراتژیک ایران در منطقه و دسترسی ما به کشور‌هایی که نیازمند منابع انرژی هستند، یک موقعیت ممتاز را برای ما فراهم کرده است. قطعاً کشور روسیه هم با توجه به شرایطی که دارد و تنش‌هایی که بین این کشور و اوکراین وجور دارد، این کشور را به این ظرفیت‌ها نیازمند کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حقیقت کشور روسیه نیز به این ارتباط‌گیری‌ها نیاز دارد. کما این‌که در حوزه کشت گلخانه‌ای، آفتابی که در کشور ما است در روسیه وجود ندارد و وجود این اشعه در فصول مختلف سال موجب می‌شود کشت گلخانه‌ای در کشور ما رونق داشته باشد و روسیه خریدار آن باشد.

حجت‌الاسلام نقدعلی در پایان رویکرد دولت سیزدهم را در این یک سال اخیر در حوزه انرژی قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: رویکرد دولت سیزدهم اصلاً قابل مقایسه با دولت گذشته نیست. اقدامات آقای اوجی و دولت را در همان ابتدای شروع کارشان دیدیم که توانستند با کشور آذربایجان و آسیای میانه ارتباط برقرار کنند. در واقع آن زمان اولین قرارداد سوآپ گاز را مطرح کردند و ما نتیجه آن را در زمستانی که گذراندیم، دیدیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: