April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۴۸۷
۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
0

تمام چیزهایی از پمپ آب که لازم بدانید!

پمپ آب وسیله ای است که انرژی مکانیکی را به سیال منتقل کرده و فشار مایع یا سیال را بالا می برد. پمپ های آب و سیستم های آبگیری٬تجهیزات کنترل آب هستند که از پمپاژ یا تبخیر برای حذف یا تخلیه اشکال مختلف آب از محل های ساخت و ساز، بستر رودخانه ها، شفت معادن، شبکه های مترو زیرزمینی، تونل ها، کیسون و حتی ساختمان های مسکونی استفاده می کنند.

بنابراین پمپ به دستگاهی می گویند که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی میگیرد و به سیالی که از آن عبور می‌کند، انتقال می دهد.

 

انواع پمپ آب

پمپ ها بر اساس مکانیزم عملکردی به دو دسته دینامکی  و پمپ های رفت و برگشتی، تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم:

 

پمپ آب شناور

این نوع پمپ های الکتریکی از نوع پمپ های سانتریفیوژی هستند که از دو قسمت  به نام های مو ور الکتریکی و پمپ تشکیل شده اند و در آب به صورت شناور یا غرق شده قرار می گیرد و وظیفه آن خارج کردن آب در جهت مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی از چاه است. این نوع پمپ بنام های دیگری از جمله پمپ چاه عمیق و یا پمپ آبیاری در بین بازاریان شناخته شده است. پمپ های شناور به صورت یکپارچه یا دو تکه عرضه می شوند  که در هر دو صورت موتور در پایین پمپ نصب می شود تا بوسیله آب خنک شود. در حالت یکپارچه، مکش از انتها و در حالت دو تکه، قسمت مکش مابین الکتروموتور و پمپ قرار دارد. این نوع پمب دارای انواعی است که به شرح زیر می باشد:

۱-پمپ های شناور تخلیه یا کف کش

۱-پمپ های چاه عمیق یا پمپ های

۳-پمپ های شناور فاصلاب و تخلیه یا لجن کش

پمپ آب جتی

پمپ جتی یکی از پمپ‌های پرکاربرد از نوع سانتریفیوژ می باشد پمپ جتی، به صورت خود کشش بوده و می‌تواند بدون لوله بندی، آب را از اعماق زمین به بالا بکشد. یکی از قابلیت‌های مهم و اصلی پمپ جتی این می باشد که می‌تواند در حالت کمبود آب با ورود هوا به فعالیت خود بدون آسیب رسانی به منبع به کار خود ادامه دهد. این مزیت باعث شده است تا پمپ جتی یکی از پرکاربردترین موارد در صنعت پمپ آب خانگی شود. درواقع این دستگاه که به آن بعضی‌ها پمپ خودمکش نیز می‌گویند، در یک قالب بزرگتر قرار میگیرد که این قالب باعث از بین بردن هوا پس از ورود می‌شود. در نهایت هیچ گونه هوایی در آب وجود ندارد. به همین علت است که همیشه تأکید می‌کنند تا پمپ جتی را حتما حتما در آب باید قرار دهید تا هوایی داخل آن نشود.   

پمپ آب خانگی

تمام چیزهایی از پمپ آب که لازم بدانید!

فشار آب اساسا یکی از مشکلات موجود در برخی از خانه ها می باشد. پمپ آب خانگی،  در جهت افزایش فشار آب خانه، ساختمان، آپارتمان و...به کار می رود. به علاوه استفاده کردن از این نوع پمپ باعث کاهش مصرف آب و کاهش هزینه های مربوط به مصرف آب منازل می شود.

متراژ واحد، تعداد شیرها و همچنین تعداد طبقات عواملی هستند که در انتخاب پمپ خانگی موثر می باشند. پمپ خانگی در توان های مختلف اعم از نیم اسب، یک اسب و دیگر توان ها و همچنین در برندهای متنوعی اعم از پمپ خانگی پنتاکس، داب، ابارا و لوارا به مشتریان ارائه می گردد. پمپ خانگی  انواع مختلفی دارند که با توجه به موارد گفته شده، یکی از آنها برای ساختمان و یا خانه مورد نظر انتخاب می شود که  به طور کلی عبارت اند از:

۱-  پمپ مخازن انبساط

۲- پمپ با کلید اتوماتیک

۳-بوستر پمپ

پمپ کف کش

کف کش ها جزء پمپ های مستغرق سانتریفیوژ می باشند  و در دو نوع  ارائه می شند که عبارت اند از پمپ کف کش سه فاز و کف کش تک فاز. پمپ کف کش تک فاز برای استفاده در مصارف خانگی است  و نوع سه فاز آن برای مصارف صنعتی یا کشاورزی می باشد. محدوده توان این پمپ ها می تواند از 1 تا 15 اسب بخار به شمار آورد.

بسته به نیاز مشتری برای خرید با جنس بدنه متفاوت مانند کف کش استیل، کف کش چدن و کف کش آلومینیومی عرضه می شود

بوستر پمپ

درساختمان های ساده٬انتقال آب با پمپ های ساده خانگی  را انجام می دخد اما  در اینجا دو نکته برای  ساختمان‌های بلند، برج‌ها می باشد :اولا که  همیشه نیاز به حداکثر فشارتولیدی سیستم نیست و ممکن است به ندرت به اوج مصرف برسد و دوما  که در این سیستم‌ها حداقل میزان مصرف اختلاف زیادی با حداکثر مصرف را دارا. می باشد.به همین علت اگر بخواهند تنها ازیک پمپ برای تامین افت فشارهای مختلف استفاده کنند جوابگوی نیازساختمان نخواهد بود. به صورت کلی  وظیفه بوستر پمپ ها٬جبران افت فشار در ساختمان های مرتفع می باشد و به دو نوع تک پمپ و چند پمپ تقسیم می شود.

پمب آب صنعتی

مشخصا در صنایع و کارخانجات، یکی از مهم ترین فاکتورهای تولید٬تامین آب می باشد.. سیستم های تامین آب صنعتی، وظیفه حمل آب از مخزن آب و یا ذخیره سازی آن برای اهداف مختلف را بر عهده دارند. به صورت کلی می توان گفت که قلب هر سیستم تامین آب٬ پمپ آب می باشد.

پمپ آب کشاورزی

یک پمپ آب با عملکرد و کارایی درست، نقش مهمی در تامین آب بخش کشاورزی را ایفا می کند. از پمپ کشاورزی برای انتقال دادن  آب از چاه آب، مخازن آب، دریاچه ها، نهرها و رودخانه ها به سمت زمین های کشاورزی استفاده می شود. دذر برخی موارد از این نوع پمپ برای پاشیدن و پخش کردن کود مایع بر روی محصولات کشاورزی نیز استفاده می شود.

پمپ آب آتش نشانی

تمام چیزهایی از پمپ آب که لازم بدانید!

مهم ترین نقش را آب و آتش نشانان  برای مقابله با آتش سوزی ایفا می کنند. پمپ آب نقش اساسی در عملکرد آبپاش های آتش نشانی دارد. پمپ آب آتشنشانی، آب را از مخزن بیرون کشیده  و با اعمال نیرو به آن باعث می شود که آب بتواند با فشار مناسب به هر بخش از ساختمان دچار آتش شده است٬ برسد.

مشخصات پمپ آب

بعد ازشناخت و تصمیم  در مورد نوع پمپ، مرحله بعد بررسی کردن دستگاه مورد نظرتان می باشد که برخی از مهمترین فاکتورهای  پمپ‌های آب اشاره می‌کنیم

۱-نرخ تخلیه

نرخ تخلیه میزان آبی می باشد که در یک زمان مشخص پمپاژ می‌شود. هرچه نرخ بالاتر باشد، سرعت پمپاژ نیز بیشتر است.

۲- توان

میزان برقی می باشد که پمپ در هنگام استفاده مصرف می‌کند و می‌توان آن را بر حسب کیلووات (کیلووات) و اسب بخار (HP)بین محدوده 0.5 تا 1.5  اندازه گیری کرد

۳- محدوده هد

محدوده هد به فاصله عمودی گفته می شود  که آب پمپاژ می‌شود. محدوده هد باید میزانی  باشد که پمپ آب به طور اثرگذار٬آب را پمپاژ کند.

 خرید پمپ آب

در اینجا دو نکته حائز اهمیت است که  در خرید پمپ آب باید به آن  یکی اسب بخارکه  نرخ تخلیه و سایر موارد مهم هستند و باید بسته به نوع کاربرد انتخاب شوندو دیگری مسافت طی شده است که  به فاصله پمپ تا محل تخلیه اشاره دارد.حال اگر قصد خرید پمپ آب را دارید٬ گروه صنعتی و بازرگانی تلمبه موتور غرب  شرایط لازم را برای شما فراهم کرده تا خریدی راحت و مطمئن را تجربه کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: