April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۵۱۴
۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
0
۳۶ ماهواره اینترنتی شرکت "وان‌وب" با موشک سازمان پژوهش‌های فضایی هند به مدار پرتاب شدند.

هند ۳۶ ماهواره اینترنتی به فضا پرتاب کرد

شرکت هوافضای بریتانیایی "وان‌وب" (OneWeb) تعدای ماهواره را به مجموعه ماهواره‌های اینترنتی خود اضافه کرده است.

تعداد ۳۶ ماهواره وان‌وب روز گذشته از مرکز فضایی "ساتیش داوان" (Satish Dhawan) در سری‌هاری‌کوتا بر فراز موشک "ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳" (GSLV Mark III) به فضا پرتاب شدند که قوی‌ترین موشک مورد استفاده "سازمان پژوهش‌های فضایی هند" (ISRO) است.

"سریدارتا سوماناث" (Sreedhara Somanath)، رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند پس از این پرتاب موفقیت‌آمیز که مصادف با جشنواره چراغ‌ها یا دیوالی در هند بود، گفت: دیوالی بر همه شما مبارک. ما همین حالا جشن را آغاز کرده‌ایم.

این ماموریت، نخستین ماموریت وان‌وب از فوریه بود؛ یعنی زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد و چشم‌انداز پرواز فضایی را تکان داد. این دومین پرواز عملیاتی موشک ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳ هند و نخستین ماموریت تجاری چندماهواره‌ای در نوع خود برای موشک هندی بود. این پرواز توسط موسسه "نیو اسپیس ایندیا لیمیتد" (NSIL) نظارت می‌شد که بازوی تجاری سازمان پژوهش‌های فضایی هند به شمار می‌رود.

وان‌وب در حال تکمیل کردن مجموعه‌ای از ۶۴۸ ماهواره پهن‌باند است. پیش از این پرتاب جدید، ۴۲۶ ماهواره‌ها به مدار رسیده بودند که همگی بر فراز موشک‌های "سایوز" (Soyuz) ساخت روسیه قرار داشتند و راه‌اندازی آن‌ها توسط شرکت فرانسوی "آریاناسپیس" (Arianespace) صورت می‌گرفت؛ اما با درگیری میان روسیه و اوکراین، این همکاری در پرواز‌های فضایی قطع شد و شرکت وان‌وب را بر آن داشت تا به دنبال همکار دیگری در این زمینه باشد.

شرکت وان‌وب در ماه مارس اعلام کرد که یک قرارداد پرتاب را با شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) امضا کرده است. سپس، یک ماه بعد فاش شد که وان‌وب، قرارداد مشابهی را با موسسه نیو اسپیس ایندیا لیمیتد هند امضا کرده است. شرایط این معامله‌ها، از جمله هزینه‌ها و تعداد ماموریت‌های آن‌ها فاش نشده است.

این پرتاب جدید، نخستین پرتاب تحت قرارداد با با موسسه نیو اسپیس ایندیا لیمیتد بود و ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳ ظاهرا نقش خود را به عنوان جایگزین سایوز به خوبی انجام داد. کمتر از دو ساعت پس از پرتاب، همه ۳۶ ماهواره وان‌وب با موفقیت در مدار‌های مورد نظر خود مستقر شدند.

وان‌وب در توییتر خود نوشت: همه ماهواره‌های ما با موفقیت از موشک جدا شدند و اکنون منتظر می‌مانیم تا گروه ما کار خود را برای تأیید تماس با همه ماهواره‌ها آغاز کند.

"تادئوس باسکر" (Thaddeus Basker)، مدیر مأموریت در سازمان پژوهش‌های فضایی هند، پس از پرتاب گفت: این درخواستی بود که رئیس سازمان پژوهش‌های فضایی هند از ما کرده بود تا مأموریت را در مدت زمان بسیار کوتاه سه ماهه اجرا کنیم. جایی برای لغزش وجود نداشت و همه چیز باید در همان بار نخست درست انجام می‌گرفت.

باسکر تاکید کرد که گروه پرتاب سازمان پژوهش‌های فضایی هند، در آماده‌سازی خود کوشا بود. وی افزود: هیچ کار انجام‌نشده‌ای باقی نمانده و لغزشی در کار نبوده است.

به گفته باسکر، محموله شامل ۳۶ ماهواره وان‌وب، بیش از شش تن وزن داشت که آن را به سنگین‌ترین محموله موشک ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳ تبدیل کرد.

موشک ماهواره‌بر زمین‌آهنگ مارک ۳ با ارتفاع ۴۳.۵ متر که با نام "LVM ۳" نیز شناخته می‌شود، قوی‌ترین پرتابگر هند است. براساس صفحه مشخصاتی که سازمان پژوهش‌های فضایی هند ارائه داده است، این موشک سه مرحله‌ای می‌تواند ۸۰۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار پایین زمین و ۴۰۰۰ کیلوگرم را به مدار انتقالی زمین‌ایستا برساند که در فاصله دورتری قرار دارد.

وان‌وب در حال حاضر، پوشش اینترنت را برای مناطق شمالی زمین فراهم می‌کند. این پوشش زمانی جهانی خواهد شد که مجموعه کامل ۶۴۸ ماهواره گرد هم بیایند. این هدفی است که وان‌وب قصد دارد سال آینده به آن برسد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: با این پرتاب، تعداد ماهواره‌های وان‌وب به ۴۶۲ ماهواره می‌رسد که بیش از ۷۰ درصد ماهواره‌های مورد نیاز وان‌وب را برای رسیدن به پوشش جهانی تشکیل می‌دهند. این کار می‌تواند شکاف دیجیتال را در سراسر جهان پر کند.

اسپیس ایکس، یک شریک پرتاب جالب برای وان‌وب است، زیرا این دو شرکت در زمینه اینترنت ماهواره‌ای رقیب هستند. مجموعه ماهواره‌های "استارلینک" (Starlink) شرکت اسپیس ایکس که حدود ۳۲۰۰ ماهواره قوی و در حال توسعه هستند، در حال حاضر به مشتریان در سراسر جهان خدمات ارائه می‌دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: