April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۶۶۳۱
۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
0
وزیر اقتصاد در حالی در نشست خبری روز گذشته خود به نداشتن نگاه ابزاری دولت به بورس افتخار کرده که در شرایط فعلی و در سایه کم توجهی دولت به این بازار اساسا چیزی از بازار سرمایه باقی نمانده است. وضعیت معاملات در روز‌های اخیر به حدی پایین است که ارزش معاملات برای روز‌های متمادی حتی به ۲‌هزار میلیارد‌تومان هم نمی‌رسد. نمونه آن در معاملات امروز بورس بود که در پی افت ۱۰۶۷۸ واحدی شاخص هجدهمین روز خروج متوالی پول از بورس رقم خورد و خروج نقدینگی به ۴۰۵ میلیارد تومان رسید.

آخرین امید سهامداران تا امید می‌شود؟

کارشناسان عمدتا دلیل ریزش بورس را تحریم و نبود اعتماد درمیان سهامداران عنوان می‌کنند. در خصوص موضوع اول که تکلیف روشن است و کار سختی در پیش است، اما درباره مساله دوم که بازگشت اعتماد به سهامداران است سیاستگذار می‌تواند ورق را به نفع بازار برگرداند. با این وجود تا اینجای امر دولت تنها به گفتار درمانی بسنده کرده است. به نظر می‌رسد عمده دلیل اظهارات امروز خاندوزی کنایه به دولت قبل برای جبران کسری بودجه بوده است. در هر صورت برای سهامداران در نتیجه کار تفاوتی ندارد و آنچه مشخص است از دست رفتن پی در پی فرصت‌های طلایی است.


محمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به اقتصاد ۱۰۰ گفت: شرکت‌های بورسی مورد عتاب سهامداران قرار گرفته اند. او با بیان اینکه ریسک بزرگ این روز‌های بازار سرمایه نبود اعتماد به سیاستگذاران در این بازار است می‌گوید: مساله بعدی به تحریم‌ها و قیمت‌ها در بازار جهانی باز می‌گردد.


جاماندن بورس از بازار‌های رقیب


در سه ماه دوم امسال بورس نتوانست از بازار‌های رقیب سبقت بگیرد. در شرایطی که نرخ دلار وسکه در سال جاری نوسانات افزایشی را تجربه کرد و دلار از ۳۳ هزار تومان و سکه از ۱۵ میلیون تومان هم عبور کرد، شاخص بازار سرمایه در اغلب روزها، نوسانات نزولی را تجربه کرد. این در شرایطی بود که متوسط قیمت هر متر مسکن به ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و قیمت خودرو نیز نوسانات افزایشی و البته ملایم داشت.
گزارش‌های ۶ ماهه بورسی و تداوم ریزش بازار!


تنها کورسوی امید در این وضعیت، گزارش‌های ۶ ماهه از عملکرد مثبت شرکت‌های بورسی بود، با این وجود این مساله نیز نتوانست دروضعیت شاخص تاثیرگذار باشد. گزارش‌های ۶‌ماهه شرکت‌ها با محوریت صنایع غذایی، زراعی و پالایشی همه گزارش‌های مطلوب و خوبی بودند. این گزارش‌ها اگر در شرایط عادی به بازار ارائه می‌شدند قطعا می‌توانستند جذابیت بالایی داشته باشند، اما این گزارش‌ها در شرایطی ارائه شدند که ترس بر بازار سهام حاکم است.

دوسناریو برای وضعیت بورس

بر اساس اظهارات اغلب کارشناسان، در سناریو اول جریان نقدینگی آرام آرام به سمت بازار سوق پیدا کرده و البته در این میان اقبال به سهم‌های کوچک بیشتر خواهد بود، اما در سناریوی بعدی که احتمالا بدبینانه‌ترین حالت ممکن است فرض بر این است که روند فرسایشی معاملات همچنان ادامه یابد و به دنبال این روند، بورس بی جان به مرگ مغزی دچار خواهد شد. ضمن اینکه آمار و اعداد منتشرشده از اقتصاد‌های جهانی نیز سیگنال خوبی به بازار مخابره نمی‌کنند. کارشناسان سناریو دوم را محتمل‌تر می‌دانند.


سهامداران انتظار دارند ترمز برخی سیاستگذاری‌های مخرب کشیده شود. در هفته‌های اخیر سرمایه گذاران تحت‌تاثیر اخبار مرتبط با نرخ بهره واکنش‌هایی را نشان دادند. از یک‌سو سرکوب نرخ دلار نیمایی و از سوی دیگر سیاست‌های یک بام و دو هوای اقتصادی و غیر‌اقتصادی، فضایی ملتهب از دادوستد‌های بورسی را ترسیم می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: