کد خبر: ۳۸۷۱۰۱
۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
0
شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) امروز پنجشنبه سوم نوامبر، یک ماهواره مخابراتی را به مدار زمین پرتاب کرد و نخستین مرحله موشک را روی یک کشتی در دریا فرود آورد.

موشک فالکون۹ ماهواره مخابراتی فرانسه را به فضا برد

یک موشک "فالکون۹" (Falcon ۹) حامل ماهواره "هاتبرد۱۳جی" (Hotbird ۱۳G) شرکت فرانسوی "یوتل‌ست" (Eutelsat)، از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال" (CCSFS) فلوریدا به پرواز درآمد.

نخستین مرحله فالکون۹ کمی کمتر از ۹ دقیقه پس از پرتاب به زمین بازگشت و طبق برنامه‌ریزی، روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس که در اقیانوس اطلس مستقر بود، فرود آمد. این هفتمین پرتاب و فرود برای نخستین مرحله موشک بود.

تقویت‌کننده مرحله نخست فالکون۹ که از این ماموریت پشتیبانی می‌کند، پیشتر ماموریت‌های "CRS-۲۲"، "کرو-۳" (Crew-۳)، "ترک‌ست۵بی" (Turksat ۵B)، "کرو-۴" (Crew-۴)، "CRS-۲۵" و یک ماموریت "استارلینک" (Starlink) را پرتاب کرده بود. کرو-۳ و کرو-۴، ماموریت‌های سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی بودند و CRS-۲۲ و CRS-۲۵، پرواز‌های همراه با محموله و بدون سرنشین به این ایستگاه بودند.

هاتبرد۱۳جی به پرواز بر فراز مرحله فوقانی فالکون ۹ ادامه خواهد داد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماهواره را حدود ۳۶ دقیقه پس از بلند شدن، در مدار انتقالی زمین‌ایستا مستقر خواهد کرد.

هاتبرد۱۳جی توسط شرکت "ایرباس دیفنس اند اسپیس" (Airbus Defense and Space) ساخته شده و توسط شرکت یوتل‌ست اداره خواهد شد. این ماهواره نهایتا در مدار انتقالی زمین‌ایستا راه‌اندازی خواهد شد که حدود ۳۵۹۰۰ کیلومتر بالاتر از سیاره ما قرار دارد.

این ماهواره به دوقلوی خود، "هاتبرد ۱۳ اف" (Hotbird ۱۳F) می‌پیوندد که ماه گذشته با یک موشک فالکون۹ پرتاب شد. این دو ماهواره جایگزین سه ماهواره هاتبرد موجود خواهند شد و مسئولیت‌هایی را بر عهده خواهند گرفت.

نمایندگان یوتل‌ست نوشتند: خانواده ماهواره هاتبرد، یکی از بزرگترین سیستم‌های پخش در اروپا را تشکیل می‌دهد که ۱۰۰۰ کانال تلویزیونی را به بیش از ۱۶۰ میلیون خانه در اروپا، شمال آفریقا و خاورمیانه ارائه می‌دهند.

پرتاب هاتبرد ۱۳ اف، دومین پرتابی بود که اسپیس ایکس از ساحل فضایی فلوریدا در یک بازه زمانی دو روزه انجام داد. این شرکت روز سه‌شنبه اول نوامبر، ماموریت "USSF-۴۴" را برای "نیروی فضایی آمریکا" (USSF) از "مرکز فضایی کندی" (KSC) ناسا پرتاب کرد.

برای پرتاب USSF-۴۴ از موشک "فالکون هوی" (Falcon Heavy) استفاده شد که در حال حاضر قوی‌ترین پرتابگر است. این ماموریت، چهارمین ماموریت برای فالکون هوی و نخستین ماموریت آن از ژوئن ۲۰۱۹ بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: