آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛
کد خبر: ۳۸۷۲۱۴
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
0
مرجع تقلید و پژوهشگر حوزه معارف اسلامی گفت:اغلب سوء استفاده‌هایی که در حوزه اقتصادی صورت می‌گیرند ناشی از طماع بودن افراد هستند.

حرص و طمع؛ عامل مهم فسادهای اقتصادی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، کارشناس و پژوهشگر حوزه معارف اسلامی، درمورد پیامد‌های حرص و طمع بیان کرد: روایت معروفی از حضرت علی (ع) در نهج البلاغه وجود دارد که حضرت (ع) فرمودند: «أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ. بیشترین قربانگاه عقل‌ها در پرتو طمع هاست.» یعنی بیشترین آسیبی که عقل می‌بیند از طمع است و این نشان می‌دهد عقل سرمایه بسیار مهمی است که خداوند به انسان داده است و به همین دلیل، اگر عقل آسیب نبیند، غالباً مشکلات حل می‌شوند، ولی عقل، آسیب‌هایی دارد که اگر آن آسیب‌ها پیش بیایند، عقل از کار می‌افتد و وقتی از کار افتاد، اعمال انسان عاقلانه نیست و در مقابل، اعمال جاهلانه‌ای انجام می‌دهد.

به گفته آیت الله مکارم شیرازی، حقیقت طمع چیست؟ طمع را می‌توان این طور تعریف کرد که انسان درخواست چیزی داشته باشد که به آن نمی‌رسد و شکل دیگر طمع، درخواست چیزی است که به آن نیاز ندارد و درواقع، درخواست چیزی که توأم با ذلت است و همه این‌ها معنای طمع هستند.

این کارشناس علوم معارف با اشاره به بیانات حضرت علی (ع) و عبارت «أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ ادامه داد: برخی از افراد گفته اند که برق در عبارت «تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ» به معنای رعد و برقی است که در آسمان پیدا می‌شود و ممکن است انسان در شب تاریک در بیابان باشد و راه را گم کند و برقی در آسمان پیدا شود و راه را به او نشان دهد و هنگامی که می‌خواهد از آن مسیر برود، برق خاموش شود و همان جا بماند که اگر معنایش این باشد یعنی عقل انسان فریب طمع را می‌خورد و راه صحیح را در زندگی گم می‌کند و بسیاری از استفاده‌های سوء‌ای که در مسائل اقتصادی امروز صورت می‌گیرد به دلیل حرص و طمع است چراکه این دو، دست به دست هم داده اند و چنین فساد‌هایی را به وجود آورده اند.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: احتمال دارد مراد از برق در عبارت فوق، برق‌های خیره کننده باشد. یعنی طمع مثل برق خیره کننده‌ای است که چشم انسان را خیره می‌کند و به همین دلیل، او راه پیدا نمی‌کند و عقل از کار می‌افتد که در این جا، عقل مانند چشم و طمع مثل برق خیره کننده است که این چشم به واسطه برق خیره کننده از کار می‌افتد و بدنبال آن، چشم نمی‌تواند درست ببیند و چشم عقل به خاطر برق خیره کننده طمع نمی‌تواند واقعیت‌ها را ببیند.

این مرجع عالیقدر افزود: زمین خوردن و آسیب دیدن عقل در زیر برق طمع است و از جمله نتایج طمع، ذلت است. زیرا شخص طماع برای رسیدن به هدف خود در مقابل هرکسی سر خم می‌کند و این هم به دلیل طمعی است که دارد و درواقع، شخصیت و آبروی خود را فدای طمعش می‌کند و ذلت را می‌پذیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: