رییس سازمان فنی حرفه‌ای اهمیت آموزش را تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۷۲۲۲
۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
0
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای ازجذب ۸۰درصدی مهارت آموزان در بازار کار خبر داد و گفت:افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحد‌های کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد.

جذب۸۰ درصد مهارت آموزان به بازار کار

یکی از ایراداتی که برخی از کارشناسان اقتصادی به طرح‌های اشتغالی دارند، نداشتن بازدهی مفید برای جذب بازار کار متقاضیان است. از سوی دیگر یکی از مشکلات در بازار کار نداشتن مهارت متقاضیان کار است. به عبارت دیگر طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار تربیت و ارتقاء مهارت‌های شغلی و اشتغال‌پذیری جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت را دنبال می‌کند.

"اجرای طرح محیط واقعی کار"از جمله طرح‌هایی است که به قول رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باعث از بین بردن شکاف بین مهارت‌های فردی و نیاز بازار در کشور می‌شود. طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار این هدف را دنبال می‌کند.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به آغاز طرح ملی «مهارت آموزشی در محیط کار واقعی»، گفت: با اجرای این طرح ظرفیت آموزشی این سازمان ۲ برابر می‌شود.

غلامحسین حسینی نیا در توضیح طرح ملی مهارت آموزی در محیط کار واقعی، اظهار داشت: این طرح با کمک اصناف در سطح ملی اجرا می‌شود.

به گفته وی، طبق ارزیابی انجام شده حدود سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی قابلیت نقش آفرینی در قالب طرح آموزشی در محیط کار واقعی را دارند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای، ادامه داد: مراکز صنفی هدف می‌توانند از ۲ تا ۱۵ کارآموز را در قالب طرح مهارت آموزشی در محیط کار واقعی آموزش دهند که در پایان دوره نیز پس از برگزاری آزمون، برای افراد آموزش دیده، مدارک بین المللی طبق دوره‌های آموزشی در مراکز دولتی صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۶۴۰ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه‌ای متشکل از ۵ هزار ۴۰۰ کارگاه در سراسر کشور وجود دارد، اضافه کرد: این مراکز سالانه ظرفیت آموزش بیش از ۵۵۰ هزار نفر دوره را دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به فعالیت ۱۲ هزار مرکز آموزشگاه آزاد با ظرفیت آموزش ۶۰۰ هزار نفر دوره در سال یادآور شد: در مجموع بخش دولتی و خصوصی ظرفیت برگزاری سالانه یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر دوره مهارت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور را دارا هستند که نقش بسزایی در مهارت آموزی و اشتغال آفرینی دارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را از دیگر کلان برنامه‌های موثر سازمان در اشتغال پذیری و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور خواند و اظهار داشت: تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و ۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحد‌های کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد. طبق آمار بیش از ۸۰ درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌بری ملی می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم اصناف در آموزش مستقیم محیط واقعی کار، گفت: ما آموزش و ارتقاء مهارت نیروی کار را در مراکز جوار و بین کارگاهی دنبال می‌کنیم و ۸۷ هزار و ۸۵۷ نفر دوره در ۶ ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقاء مهارت‌های مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیه ها، اصناف و ... شده اند.

به گزارش تسنیم، مطابق آماری که در تیر ماه ۱۴۰۱ سازمان فنی و حرفه‌ای ارائه کرد بیش از ۴۰ درصد متقاضیان مهارت آموزی در محیط واقعی کار را جوانان دیپلمه ۲۱ تا ۳۰ ساله تشکیل می‌دهند و مردان از این طرح بیشتر استقبال کرده‌اند.

این آمار را حسینی نیا، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای داده است و بیان کرد که ۴۳ درصد از متقاضیان مهارت آموزی در محیط واقعی کار را در گروه کارجویان ۲۱ تا ۳۰ ساله و دارای مدرک دیپلم ذکر کرده و می‌گوید: از مجموع ۶۱ هزار و ۲۱۰ متقاضی کسب مهارت در محیط واقعی کار ۹ درصد زنان و ۹۱ درصد مردان هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: