کد خبر: ۳۸۷۳۶۱
۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
امروزه، با رواج و گسترش استفاده از اینترنت، بسیاری از کسب و کار‌ها و ارائه خدمات در ازای دریافت حق الزحمه، به صورت الکترونیکی و اینترنتی در آمده و افراد بسیاری، از طریق راه اندازی کسب و کار‌های اینترنتی، اقدام به کسب درآمد می‌نمایند.

پلت‌فرم‌ها شامل معافیت مالیاتی قرار می‌گیرند؟

بر اساس آیین نامه حمایت از کسب و کار‌های اینترنی، کاربرانی که کسب و کار‌های آن‌ها در پلت‌فرم‌های داخلی احزار هویت شده باشند و سابقه مالیاتی ندارند تا سقف دو میلیارد تومان از مالیات معاف شوند.

قانون مالیات‌های مستقیم، تمامی نکات مربوط به امور مالیاتی را مورد پیش بینی قرار داده و با توجه به نیاز روز، دارای اصلاحاتی نیز بوده است. این قانون، تمامی کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند یا معاف از مالیات می‌باشند را مشخص کرده و توضیح می‌دهد که انواع مالیات چیست. پرداخت مالیات، از جمله وظایف شهروندی هر شخص حقیقی و حقوقی مشمول بوده و در تمامی جوامع امروزی وجود دارد.

کسب و کار‌های اینترنتی نیز از این موضوع، مستثنی نیستند و باید، در مهلت و موعد مقرر و به شیوه الکترونیکی، اقدام به پرداخت مالیات خود نمایند. از آنجا که عدم پرداخت مالیات و ثبت اظهارنامه مالیاتی، جریمه در پی خواهد داشت.

امروزه، با رواج و گسترش استفاده از اینترنت، بسیاری از کسب و کار‌ها و ارائه خدمات در ازای دریافت حق الزحمه، به صورت الکترونیکی و اینترنتی در آمده و افراد بسیاری، از طریق راه اندازی کسب و کار‌های اینترنتی، اقدام به کسب درآمد می‌نمایند. از این رو، سازمان امور مالیاتی، طی انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرد که صاحبان کسب و کار‌های مجازی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، باید، در سال ۱۴۰۱، همانند سایر مشاغل دیگر، مالیات خود را به دولت، بپردازند.

آیین نامه حمایت از کسب و کار‌های دیجیتال اخیرا رونمایی شد که ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی دارد و مواردی مانند حمایت‌های تبلیغاتی از سکو‌ها و کسب و کار‌های مشمول، خدمات پستی، حمایت‌های مالیاتی را شامل می‌شود.

کسب و کار‌های دیجیتال پس از محدود شدن دو پلت‌فرم خارجی طی ماه گذشته با مشکلاتی رو به رو شدند و همین امر سبب شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از این نوع کسب و کار‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و به آن توجه ویژه‌ای کند، به گونه‌ای که روند تدوین و تصویب طرحی حمایتی با شرایط پیش آمده برای دو پلت‌فرم خارجی تسریع پیدا کرد.

در بخش حمایت‌های تبلیغاتی از سکو‌ها و کسب و کار‌های مشمول اعلام شده کاربرانی که در پلت‌فرم‌های داخلی فعالیت می‌کنند از مزایایی مانند تخفیف حداکثری در هزینه تبلیغات در دستگاه‌های دولتی، فراهم کردن زمینه تبلیغ و معرفی سکو‌ها توسط دستگاه‌های دولتی، تخفیف حداکثری تبلیغات در صدا و سیما، برنامه سازی برای معرفی کسب و کار‌ها جهت جذب دنبال کننده، اختصاص بسته ویژه تبلیغات پیامکی به کسب و کار‌های مشمول، ارائه بسته‌های تبلیغاتی رایگان توسط پلت‌فرم‌های تأیید شده جهت جذب دنبال کننده برای کسب و کار‌ها و ممنوعیت تبلیغ سکو‌های خارجی در برنامه‌های صدا و سیما برخوردارند.

در بخشی دیگر این آیین نامه به سکو‌های مشمول و تأیید شده تخفیفی هم در حوزه خدمات پستی ارائه می‌شود که کاربران کسب و کار‌های دیجتال می‌توانند از آن استفاده کنند.

اما برای کاربرانی که در پلت‌فرم‌های داخلی فعالیت کنند، حمایت‌های ویژه‌ای در زمینه مالیاتی درنظر گرفته شده است که می‌توان به مواردی مانند معافیت مالیاتی تا سقف حدود دو میلیارد تومان درآمد در سال برای کسب و کار‌هایی که فاقد سابقه مالیاتی هستند، تخفیف مالیاتی برای کسب و کار‌های دارای پرونده مالیاتی و قبول هزینه‌های راه اندازی و توسعه کسب و کار و سکو‌های مشمول به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، اشاره کرد.

بر این اساس موضوع قابل توجه این است که یک امتیاز ویژه برای کسب‌وکار‌ها و افرادی که در پلت‌فرم داخلی فعالیت می‌کنند و آن‌ها تا دو سال از پرداخت مالیات، معاف شده‌اند. در این آیین نامه سه بند به بخش معافیت و حمایت‌های مالیاتی اختصاص دارد؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفته بود برای کسب و کار‌های مشمول فاقد سابقه مالیاتی، معافیت مالیاتی تا سقف حدوداً دو میلیارد تومان درآمد در سال در نظر گرفته شده است.

طبق این آیین نامه، تخفیف مالیاتی برای کسب و کار‌های مشمولی که دارای پرونده مالیاتی هستند، در نظر گرفته شده و بر این اساس، اگر کسب‌وکاری دارای پرونده مالیاتی باشد در صورت فعالیت در پلت‌فرم‌های داخلی از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار خواهند شد.

در یکی دیگر از بند‌های بخش مالیات به قبول هزینه‌های راه‌اندازی و توسعه کسب و کار و سکو‌های مشمول به عنوان «هزینه قابل قبول مالیاتی» اشاره شده است. طبق اعلام وزیر ارتباطات، وقتی هزینه‌های مربوط به توسعه و راه‌اندازی پلت‌فرم‌های مشمول حمایت، به‌عنوان هزینه قابل‌قبول مالیاتی پذیرفته شده است یعنی می‌توان آن را از بدهی‌های مالیاتی پلت‌فرم کسر کرد.

جزییات این حمایت هنوز اعلام نشده و قرار است ضوابطی تعیین شود که براساس آن‌ها مشخص شود کدام پلت‌فرم‌ها مشمول خواهد شد.


وزیر اقتصاد دستورالعمل نحوه پرداخت مالیات شاخ‌های مجازی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده را به سازمان مالیاتی برای اجرا ابلاغ کرد. نمایندگان مجلس سال گذشته در جریان بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب کردند که اینفلوئنسرها یا همان چهره‌های مشهوری که از محل شبکه‌های مجازی کسب درآمد می‌کنند، مالیات بپردازند.


پرداخت مالیات برای اینفلوئنسرهای مجازی

امیدعلی پارسا، رئیس کل سازمان مالیاتی در این ابلاغیه آورده است: «بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور در اجرای بند «۵» تبصره «۶» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که مقرر می‌دارد، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات، مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. سازمان امور مالیاتی مکلف است، ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند، دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه کند و به تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه‌شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای سایت سازمان، در منظر عموم قرار دهد. به پیوست دستورالعمل اجرایی بند مذکور به شماره ۶۳۵۳۸ مورخ ۲۶/ ۰۴/ ۱۴۰۰ که به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است، جهت اقدام لازم ارسال می‌شود. شایسته است ادارات کل امور مالیاتی به قید فوریت، ترتیبات لازم را به منظور اطلاع‌رسانی به مودیان موضوع این دستورالعمل فراهم کنند.»

دستورالعملی که از سوی وزیر اقتصاد در راستای اجرای قانون بودجه سال جاری ابلاغ شده، به‌ این شرح است: سازمان امور مالیاتی مکلف است، فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاری ارائه‌شده توسط آنها را تهیه کند و در تارنمای (سایت) سازمان، در منظر عموم قرار دهد. لذا به منظور اجرای حکم فوق در خصوص درآمدهای تمام صاحبان کسب‌وکارهای مجازی (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) در رسانه‌های کاربرمحور موارد ذیل مقرر می‌شود:

ماده «۱»: اصطلاحات و عبارات به کار رفته در این دستورالعمل به شرح ذیل تعریف می‌شود:

رسانه برخط: نوعی رسانه دیجیتال است که امکان قرار دادن محتوای دیجیتال در دسترس عموم از طریق بستر شبکه مانند شبکه اینترنت اعم از سایت‌های نرم‌افزارهای برخط، نرم‌افزارهای تلفن همراه برخط و امثالهم را فراهم می‌آورد.

رسانه کاربرمحور: رسانه برخطی که بستر استقرار محتوای دیجیتال در دسترس عموم بوده و همچنین امکان تعامل و تشکیل گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی را برای کاربران فراهم می‌آورد.


محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی: هر گونه اعلان و اطلاع‌رسانی برای معرفی محصولات، اشخاص و پدیده‌های اجتماعی با هدف ترغیب به خرید کالا و خدمت که در فضای مجازی اعم از رسانه‌های برخط، کانال‌ها و صفحات به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در قالب محتوای سمعی یا بصری ارائه می‌شود.

پیام‌گستر تبلیغاتی: اشخاص حقیقی یا حقوقی که بین صاحب آگهی و انتشار‌دهنده ارتباط برقرار کرده و ضمن مدیریت فضای تبلیغاتی مجازی اقدام به پذیرش، ساخت و انتشار آگهی می‌کنند.

قانون: قانون مالیات‌های مستقیم مصوب اسفندماه سال ۱۳۶۶ با الحاقات و اصلاحات بعدی آن.

ماده «۲»: درآمد کاربران حقیقی و حقوقی دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده رسانه‌های کاربرمحور ناشی از تولید، انتشار و اشتراک‌گذاری محتوای تبلیغاتی در فضای مجازی، حسب مورد مشمول مالیات موضوع فصول چهارم و پنجم باب سوم قانونی است. اشخاص مزبور ملزم به ثبت نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از طریق مراجعه به درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir و انجام کلیه تکالیف مطابق قوانین و مقررات مالیاتی هستند.

حکم این ماده مانع از تشخیص، مطالبه و وصول مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به درآمدهای ناشی از تبلیغات کالاها و خدمات در رسانه‌های کاربر محور نیست.

ماده «۳»: اشخاص حقیقی و حقوقی که به‌عنوان پیام‌گستر تبلیغاتی، نسبت به مدیریت صفحه‌های رسانه‌های کاربرمحور در راستای تبلیغات و بازاریابی کسب‌وکار اشخاص دیگر اقدام می‌کنند، بابت فعالیت شغلی مزبور مکلف به ثبت‌نام و انجام تکالیف وفق قوانین و مقررات مالیاتی بوده و در اجرای تبصره «۳» ماده «۸» آیین‌نامه اجرایی تبصره «۵» ماده «۱۶۹» مکرر قانون مکلف به ارسال اطلاعات مربوط به صاحبان آگهی و کاربران رسانه‌های کاربر‌محور حسب مورد، هستند.

ماده «۴»: سازمان امور مالیاتی کشور موظف است با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی سازمان و اطلاعات واصله از سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات، نسبت به شناسایی اشخاص موضوع این دستورالعمل اقدام و فهرست کلیه مشمولان، اعم از ثبت نام و شناسایی‌شده را در تارنمای سایت سازمان امور مالیاتی کشور در منظر عمومی قرار دهد.

ماده «۵»: مودیان مالیاتی موضوع این دستورالعمل باید در راستای مقررات مواد «۱۰۰» و «۱۱۰» قانون مالیات‌های مستقیم از طریق خوداظهاری نسبت به تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت خود در مواعد مقرر و پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند. سازمان امور مالیاتی موظف است در اجرای ماده ۹۷ قانون براساس خوداظهاری، اطلاعات واصله، تحقیقات میدانی و عندالاقتضا بررسی تراکنش‌های بانکی، نسبت به تشخیص، مطالبه و وصول مالیات اشخاص موقع این دستورالعمل با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و حسب مورد اعمال معافیت و نرخ مقر مالیاتی، اقدام کند. هزینه‌های مربوط به تولید محتوا و گزارش آگهی به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محسوب خواهد شد.

ماده «۶»: چنانچه مابه‌ازای ارائه خدمات تبلیغاتی در صفحه‌های شخصی در رسانه‌های کاربرمحور برای دیگران، تحصیل با تملک کالا با دریافت خدمت باشد، ارزش منصفانه مابه‌ازای دریافتی درآمد محسوب شده و مشمول مالیات خواهد برد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: