April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۲۱۷
۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تشکیل تعاونی‌های مسکن در محلات کم برخوردار و بافت‌های فرسوده کلان شهر تهران در دستور کار قرار می‌گیرد.

تشکیل تعاونی‌های مسکن در محلات کم برخوردار

با امضای تفاهم نامه همکاری میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری تهران، ۵۰۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده تهران، توسط تعاونی‌های محلات مورد به‌سازی و نوسازی قرار خواهند گرفت.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با شهرداری تهران اظهار کرد: تفاهم نامه مذکور با اهداف اجتماعی ترویج و تحکیم مشارکت عمومی، کمک به اهداف توسعه بخش تعاون تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در تولید ناخالص ملی، احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری برای ایجاد مسکن مناسب در محلات با محوریت تعاونی‌ها به امضا رسیده است. در چند ماه گذشته با همکاری شهرداری و معاونت شهرسازی و سازمان نوسازی شهر تهران مفاد تفاهم نامه آماده شد و اساسنامه تعاونی‌های مسکن محلات مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: وزارت کار به وزارت مردم تعبیر می‌شود، شهرداری هم خانه مردم است و هر دو بنا داریم در راستای خدمت به مردم این طرح را دنبال کنیم، این تفاهم نامه گام بلندی در راستای توسعه تعاون به منظور ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری است و به موجب آن هم مشارکت مردم به کار گرفته می‌شود و هم تسهیلات و منابع بانکی و منابع عظیمی که در اختیار شهرداری قرار دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرتضوی گفت: امیدواریم این تفاهم‌نامه به برون رفت از مشکلات موجود در حوزه بافت‌های فرسوده منجر شود و به اجرای نهضت ملی مسکن در راستای خانه دار کردن مردم کمک کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه امضای تفاهم نامه در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: مراد از امضای تفاهم نامه توسعه بخش تعاون در اقتصاد ملی است. اقتصاد ایران بر سه محور دولتی، خصوصی و تعاونی بنیان نهاده شده و باید ۲۵ درصد از اقتصاد کشور مشمول بخش تعاون شود. با تفاهم نامه امروز تشکیل تعاونی‌های مسکن در محلات کم برخوردار و بافت‌های فرسوده کلان شهر تهران در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی گفت: به موجب این تفاهم نامه ۳۵۴ محله مشمول طرح شده و بر این اساس ۳۵۴ شرکت تعاونی تشکیل خواهد شد، همچنین منابع اختصاص یافته منابع تلفیقی است و مواردی همچون تغییر کاربری، تراکم، نوسازی معابر و فضای سبز بر عهده شهرداری تهران است. بحث تامین تسهیلات نیز از طریق منابع نهضت ملی مسکن بانک و منابع در اختیار شهرداری است و بانک توسعه تعاون نیز به کمک خواهد آمد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، طبق پیش بینی اولیه در گام نخست ۵۰۰۰ واحد مسکونی مورد نوسازی و بهسازی قرار می‌گیرند و از طریق تشکیل ۳۵۴ تعاونی محلات به توسعه بخش تعاون و خانه دار کردن مردم کمک می‌شود. آورده مردم نیز پس از محاسبه هزینه تمام شده و یکپارچه سازی و اختصاص ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات دولتی، گام به گام در این پروژه وارد خواهد شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران هم در این مراسم گفت:به موجب این تفاهم نامه تعاونی‌های محلات برای بهسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی مستقر در بافت‌های فرسوده تشکیل و از ظرفیت تعاونی‌ها به این منظور استفاده خواهد شد.

زاکانی افزود: در حال حاضر نوع فعالیت و اقداماتی که در مجموعه مدیریت شهری انجام می‌دهیم پیوستگی‌های جدی با وزارت کار دارد به عنوان مثال در حوزه آسیب‌های اجتماعی همکاری و پیوستگی نزدیکی با یکدیگر داریم و در حوزه اشتغال و مشاغل خانگی می‌توان بسترسازی کرد که در حوزه مسکن امروز در خصوص ایجاد زیرساخت در توسعه تعاونی‌ها در شهر تهران توافقی میان وزارت کار و شهرداری تهران صورت گرفت.

شهردار تهران در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طرح نوسازی در کدام یک از محلات تهران به اجرا درخواهد آمد؟ گفت: هسته مرکزی شهر بیشترین بافت فرسوده را به خود اختصاص داده است و مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ الی ۱۶ جزو مناطقی است که بافت‌های آن عمدتاً فرسوده است. برخی از بافت‌های فرسوده در تهران پراکنده است و در منطقه ۲۰، ده کن یا فرحزاد و بریانک محدودیتی برای تاسیس تعاونی‌های محلات نداریم.

به گفته وی، سال گذشته قرارگاهی به منظور نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده ایجاد شد و تا امروز برای بازسازی و نوسازی ۴۰۰ هزار واحد تفاهم کردیم؛ اما تفاهم‌نامه امروز متفاوت است و بهترین بخش ماجرا ایجاد بستر شکل گیری تعاونی‌هایی است که در محلات کوشش می‌کنند تا با تجمیع و نوسازی محلی شاکله محله را حفظ کنند و به بالارفتن ضریب اشتغال تعاونی‌ها و چرخه اقتصاد و تامین نیاز‌های مردم منجر شوند.

زاکانی ادامه داد: تشکیل تعاونی‌ها به اقتضای نیاز مردم برای ما با اهمیت بود و این پیام امیدوار کننده را به متن جامعه منعکس کنیم. امیدواریم با همکاری مشترک وزارت کار و شهرداری و فراهم شدن زیرساخت این طرح، در گام اول۵۰۰۰ واحد فرسوده نوسازی شوند. مهمترین بستر اجرا، شکل‌گیری تعاونی‌های محله‌محور است که بافت‌های فرسوده به وسیله تجمیع و نوسازی و با مشارکت خود مردم و با تسهیلات بانکی نوسازی می‌شوند.

سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران هم در حاشیه امضای تفاهم نامه مشترک شهرداری تهران با وزارت تعاون در جمع خبرنگاران گفت: در بافت‌های فرسوده تهران که حدود ۴۳۲۸ هکتار است معضلی که داشتیم این بود که سرمایه گذاری در بافت برای سازندگان جذاب نبود و بعضا مالکین توان نوسازی و تجمیع قطعات را نداشتند. اقدامی که امسال شهرداری تهران انجام داد، بسته تشویقی چند وجهی بود که به بافت ابلاغ کرد و جزئیات آن را چند بار اعلام کردیم.

وی ادامه داد: به موجب این بسته تشویقی، بین یک تا دو طبقه تراکم تشویقی داده می‌شود بدون آنکه هیچ عوارضی از مردم دریافت شود. این وجه قضیه بحث عوارض بود که شهرداری عملا معاف کرد و بحث دیگر تراکم تشویقی بود و وجه دیگر هم تسهیلاتی است که دولت باید بدهد.

هدایت افزود: متاسفانه تعهدی که دولت در بحث تسهیلات داده چند ماهی است متوقف شده است و این مسأله به جریان نوسازی آسیب وارد می‌کند. البته دولت تعهد جدی در بحث مسکن دارد و در قانون جهش مسکن هم تاکید شده که تولید مسکن با اولویت بافت‌های فرسوده باشد؛ لذا انتظار داریم دولت به تعهد خود عمل کند و تسهیلاتی که تعهد کرده است ۳۰۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ۱۵۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد را پرداخت کند.

وی درباره میزان مبلغ وام نوسازی اظهار کرد: دولت جمعا باید ۴۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد جهت نوسازی بپردازد که یک ضلع نوسازی مردم و ضلع دیگر وزارت تعاون است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: تلاش کردیم از ظرفیت وزارت تعاون در حوزه تعاونی‌های محلات در مقیاسی کوچکتر استفاده کنیم، چون تجربه تعاونی‌ها در حوزه مسکن تجربه موفقی نبود و آسیب شناسی شد که به مقیاس محله برود.

وی افزود: در این طرح از یک طرف مردم و سازندگان و از طرف دیگر ظرفیت‌های تعاونی و شهرداری در کنار توان مردم قرار می‌گیرند و از ظرفیت پلاک‌های تجمیعی جریان نوسازی ایجاد و به تولید مسکن کمک می‌شود و با توجه به اینکه عرضه مسکن بیشتر می‌شود، بحث تعادل سازی قیمت مسکن اتفاق می‌افتد.

به گفته هدایت؛ این طرح بیشتر در بافت‌های فرسوده مناطق ۹ و ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۸ و ۱۹ اجرا خواهد شد.

وی درخصوص این که فرایند اجرای طرح، توسط تعاونی‌های محلات چگونه است؟ توضیح داد: وقتی تعاونی‌های محلات از نظر حقوقی شکل گرفتند از آن به بعد به ما مرتبط می‌‍شوند و ما دفاتر توسعه محلات را در هر محله داریم که در کنار تعاونی‌های محلات قرار گرفته و به آن‌ها کمک فنی و حقوقی می‌دهند. ما هم تسهیلات را می‌دهیم که این جریان نوسازی به یک جریان پایداری در شهر تهران منجر شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: