April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۳۰۵
۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
0
مسابقات جام جهانی فوتبال قطر آغاز شد. پیشتر این امیر نشین ادعا کرده بود ۲۰۰ میلیارد دلار برای تدارک زیر ساخت‌های این مسابقات هزینه کرده و درعوض برگزارکنندگان وعده بازگشت ۱۷ میلیارد دلار سود حاصل از برگزاری مسابقات را داده‌اند.

درآمد ۱۷ میلیارد دلاری برنده واقعی جام جهانی قطر

البته میزان استقبال و حضور تماشاچیان در این مسابقات شدیدا زیر سئوال است. در دوحه اولویت با توازن اقتصادی نیست. کارشناسان معتقدند مقامات قطری در امر سرمایه‌گذاری برای این دور از مسابقات به فکر صرفه اقتصادی نبوده‌اند. قطر برای این مسابقات بیش از تولید ناخالص داخلی خود به میزان ۱۸۰ میلیارد دلار هزینه کرده است. این کشورطی ده سال بین ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ (۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱) ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌است. بطور مشخص ۱۴۰ میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل و ۱۵ میلیارد دلاربرای امکانات هتلداری هزینه کرده است.

بنابه گفته وزیردارایی قطر در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) این کشور درهفته۵۰۰ میلیون دلار هزینه می‌کرده است. درهیچ دوره از مسابقات جام جهانی اختصاص چنین هزینه‌هایی تاکنون مشاهده نشده است.


برزیل در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) ۱۵ میلیارددلار و روسیه در سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) ۶/۱۱ میلیارد دلار برای این مسابقات هزینه کرده‌اند. البته هزینه‌های قطر صرفا برای مسابقات جام جهانی نبوده است. بلکه درچارچوب برنامه توسعه کشور تا سال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹) نیز عنوان شده است. به اعتقاد کارشناسان، دوحه درحقیقت از این فرصت برای مطرح کردن قدرت نرم خود استفاده کرده‌است. البته مقامات قطری سخن از بازگشت ۱۷ میلیارد دلاری ازاین مسیر به کشور می‌کنند که چندان قابل تحقق به نظر نمی‌رسد.

از دیگر منافع قطر در جام جهانی اینطور می‌توان یاد کرد؛ جام جهانی قطر نه تنها جایگاه قطر را در نقشه جهانی به عنوان مرکز گردشگری بین‌المللی و فعالیت‌های تجاری ترسیم می‌کند، بلکه رونق بزرگی برای اقتصاد این کشور به همراه خواهد داشت و با وجود مبالغ هنگفتی که قطر برای ارتقای زیرساخت‌ها، بخش گردشگری، تولید برق، مخابرات و اینترنت ۵ G و حمل و نقل هزینه کرده است، از همین حالا این کشور را باید برنده بزرگ جام جهانی خواند؛ چراکه در سال‌های آتی نتیجه سرمایه‌گذاری خود در بخش گردشگری را خواهد دید. اقتصاد قطر نه تنها از طریق سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش گردشگران در طول جام جهانی تقویت می‌شود، بلکه از صادرات بیشتر سوخت‌های فسیلی در بحبوحه افزایش تقاضا از سوی کشور‌های اروپایی نیز بهره می‌برد. تعداد ورودی‌های بین‌المللی به این کشور ۱۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و به ۲.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ رسیده است که با نرخ رشد بی‌سابقه ۷.۶ درصدی همراه می‌شود و در عین حال پیش بینی می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها برای ارتقای جاده‌ها، راه‌آهن‌ها و فرودگاه‌ها، بخش ساخت‌وساز را تا ۷.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ تقویت کند.


از نظر درآمد احتمالی بلیت فروشی، حدود ۳۶۰ میلیون دلار برای قطر در ۶۴ بازی در طول جام جهانی کسب می‌شود و ۲۷ شریک تجاری فعال توسط فیفا و جام جهانی قطر نیز حضور دارند که مجموع درآمد حمایت مالی آن‌ها به ۱.۷ میلیارد دلار می‌رسد. سرمایه‌گذاری‌های عظیم زیرساختی همچنین میلیون‌ها فرصت شغلی را در بخش‌های کلیدی از جمله ساخت و ساز، املاک و مستغلات و گردشگری ایجاد کرده است. نرخ بیکاری در قطر از ۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۰.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش می‌یابد، همچنین انتظار می‌رود افزایش فرصت‌های شغلی باعث افزایش تقاضای داخلی شود و پیش بینی می‌شود که هزینه‌های مصرف واقعی خانوار‌ها در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶.۳ درصد در مقایسه با ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: