April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم تشریح کرد
کد خبر: ۳۸۸۳۱۹
۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم به تشریح اهمیت داشتن برنامه و طرح جامع پرداخت و گفت: هر موضوع اقتصادی که قرار است با محوریت استخراج، تامین منابع و مواد اولیه باشد و تا تولید برسد، اصل موضوع بر داشتن یک طرح جامع اقتصادی است.

گام‌های بزرگ نفتی و گازی در قشم

مهدی نصیری در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به مطالعات خوبی که شرکت‌های داخلی و خارجی داشته اند گفت: منطقه آزاد قشم در سال‌های اخیر مطالعات خوبی را در حوزه انرژی با همکاری وزارت نفت به عنوان متولی تامین کننده اصلی خوراک شرکت ملی گاز، صنایع ملی پتروشیمی ایران و دبیرخانه مناطق آزاد داشته ایم و به همین دلیل توانستیم طرح جامع حوزه پتروشیمی را با محوریت تولید تهیه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به تولید و رونق، در کنار این طرح جامع نیاز اساسی به زیر ساخت باز می‌گردد گفت: اولین نیاز این طرح حمل و نقل دریایی، اسکله‌های تخصصی به ویژه اسکله‌های نفتی زیر ساخت دوم و تامین خوراک چه از نفت یا گاز زیر ساخت سوم است که اتفاقات خوبی در منطقه انجام دادیم.

مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم افزود: در بحث تامین برق، با ایجاد دو نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات که توسط شرکت قشم مولد زیر مجموعه گسترش انرژی پاسارگاد و یک نیروگاه مولد سیکل ترکیبی با خوراک گاز توسط دو شرکت مپنا و غدیر جانمایی و طراحی شده که خوشبختانه این دو نیروگاه هر کدام با ظرفیت ۳۴۰ و ۳۹۰ مگاوات برق وارد شبکه شده، بنابر این اصلی‌ترین مساله که تامین برق است، انجام شده و این برق تا ۱۰۰۰ مگاوات برای طرح‌های توسعه دیده شده است.

وی با اعلام اینکه در بحث انتقال نیاز به اسکله نفتی داشتیم گفت: با احداث یک اسکله ۱۴.۵ میلیون تن در سال توانستیم این نیاز را نیز مرتفع کنیم که امسال اولین پالایشگاه نفت خام فوق سنگین کشور در قشم احداث شده و به بهره برداری رسیده است.

 

بیشتر بخوانید:دورزدن تحریم‌ها در قشم با عبور از خام فروشی


نصیری با اعلام اینکه قشم ۱۷ میدان نفت و گاز هیدورکربوری در خشکی و دریا دارد گفت: در بحث تولید گاز تا پالایشگاه گوردین که ظرفیت تولید ۳ میلیون متر مکعب گاز در روز را دارد، خوراک نیروگاه‌ها را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه میدان نفتی هنگام ظرفیت تولید بیش از ۶ هزار بشکه نفت سبک در روز را دارد گفت: گاز همراه نفت هنگام نیز حدود یک میلیون متر مکعب در روز است که هم تامین خوراک نیروگاه‌ها را انجام می‌دهد و هم بحث تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس از همین ۶ هزار بشکه نفت خام سبک است.

مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم گفت: تا جایی که در قالب تفاهمنامه قشم با وزارت نفت صورت گرفت، تنها و مهمترین بانکرینگ و سوخت رسانی به کشتی‌ها به میزان آنکه بتوانیم ۵۰ درصد بازار خلیج فارس را انجام بدهیم، تعریفی که وزارت نفت کرده به میزان ۷۵۰ هزار تن است، اما قشم امسال طرفیت ۵۰ هزار تن را شروع کرده است.

وی گفت: در منطقه فجرینگ امارات گردش مالی حدود ۲۰ میلیارد دلار در این حوزه داریم که ما توانستیم بخشی از این عدد را مال خود کنیم.

نصیری با اعلام اینکه ظرفیبت ۳۰ میلیون بشکه ذخیره سازی نفت را دیده ایم گفت: اکنون ۶.۵ بشکه نفت ذخیره شده است که تامین ذخیره سازی پایانه‌های نفت را در قشم احداث کرده ایم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: