"عباس رجبی" با طرح این پرسش که آیا آیین نامههای بیمه مرکزی نیاز به بازنگری دارد، پاسخ داد که بله و این بازنگریها باید در یک مدت زمان معین و تعیین یک بازه زمانی انجام شود.
وی، ادامه داد: حالا چرا این اتفاق رخ نمیدهد، قسمتی ازآن به دلیل تضاد منافع است، زیرا در خصوص آیین نامه ۱۰۲ (کارمزد نمایندگی) به طور خاص، به دلیل اینکه شرکتهای بیمه گر را با پرداختهای بیشتر مواجه میکند، آنها اعلام کرده اند که آمادگی این پرداخت را ندارند.
رییس هیات مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی بیمه دانا، تصریح کرد: از طرفی هم جابجاییهای مدیریتی در بیمه مرکزی باعث تاخیر در به روز رسانی آیین نامهها شده، زیرا افرادی که در ابتدای راه بودند و نظرات شبکه فروش به آنها منتقل شده دیگر در آن سمتها حضور ندارند.
رجبی، اذعان داشت که به عنوان مثال برای اصلاح آیین نامهها میتوان با افرادی که ذی نفع این آیین نامه هاهستند یعنی شوراهای فنی یا کارگروههایی که مربوط به هر رشته بیمهای در سندیکای بیمه گران هستند جلسه برگزار کرد و به جمع بندی نهایی رسید و سپس به تصویب بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه برسد.
رییس هیات مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی بیمه دانا، با اشاره به بازنگری آیین نامه ۱۰۲ (کارمزد نمایندگی)، اظهارکرد که آیین نامه ۱۰۲ بیمه مرکزی شاید اولین آیین نامهای است که هر دو طرف نسبت به آن نقطه نظراتی دارند یعنی هم شبکه فروش که ذی نفع این آیین نامه است و هم خود شرکتهای بیمه که پرداخت کننده و مجری این آیین نامه هستند.
رییس هیات مدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی بیمه دانا، آیین نامه ۷۵ بیمه مرکزی را هم از دیگر آیین نامههایی برشمرد که نیاز به بازنگری دارد و گفت: پایه و اساس فعالیت نمایندگان براساس آیین نامه ۷۵ است که اگراصلاح شود شاید بسیاری از مشکلات جانبی شبکه فروش و نمایندگان که الان با آن درگیر هستند مرتفع شود.
رجبی، با تاکید بر به روزرسانی آیین نامه ۷۵، افزود: این آیین نامه برای زمانی تنظیم شده که تعداد شرکتهای بیمهای بسیار کم بود، اما درحال حاضر شرکتهای بیمهای متعدد با سلایق و آرای متعدد فعالیت میکنند که حتما نیاز به بروزرسانی دارد.
وی، اذعان داشت که آیین نامه مرتبط با کارگزاران برخط هم با توجه به چالشهایی که الان وجود دارد نیاز به بروزرسانی دارد.