April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
نماینده ورزقان در مجلس از مدیریت شرکت ملی مس انتقاد کرد
کد خبر: ۳۸۸۷۲۵
۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت مس به اندازه‌ای اهمیت دارد که می‌تواند به اندازه صنایع پتروشیمی و فولاد درآمدزایی و اشتغالزایی داشته باشد گفت: متاسفانه توجه لازم به صنعت مس نمی‌شود و این فرصت از دست می‌رود.

مشکلات معدن مس سونگون برای آذربایجان، منافعش برای کرمان

الله وردی دهقانی سانیچ در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اعلام اینکه معدن مس سونگون در آذربایجان به اندازه‌ای اهمیت دارد که یکی از سه معدن مس فعال کشور است گفت: سونگون بیش از ۴ میلیارد تن ذخیره قطعی قابل برداشت مس دارد و بیش از ۵۴ درصد مس شناسایی شده کشور در معدن مس سونگون ورزقان است.


نماینده ورزقان در مجلس از برداشت سالانه ۳۰۰ هزار تن مس از معدن سونگون خبرداد و گفت: این عدد برای معدنی با ذخیره ۵۴ درصد مس کشور عدد قابل توجهی نیست و باید توسعه داده شود.


وی از هدف گذاری سالانه تولید یک میلیون تن کنسانتره مس و ۴۰۰ هزار تن کاتد در سونگون خبرداد و گفت: معدن سونگون می‌تواند حدود دو برابر تولید شرکت ملی مس تولید داشته باشد.

 

دهقانی سانیچ با ابراز تاسف از اینکه منافع معدن بزرگ سونگون به مردم منطقه نمی‌رسد گفت: ارزش کنسانتره‌ای که از سونگون برای شرکت ملی مس بدست می‌آید، سالانه حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان است، اما با کمال تاسف دراذربایجاین غربی و تبریز ثبت نمی‌شود و مردم استان از منافع این معدن بی بهره اند.

 

بیشتر بخوانید:درآمدزایی و اشتغالزایی مس به اندازه پتروشیمی و فولاد


وی با تاکید بر اینکه درآمد سالانه ۲۴ هزار میلیارد تومان از نظر مالیاتی، عوارض آلایندگی، کمک‌های اجتماعی و سرمایه گذاری یک رقم بسیاردرشتی است گفت: متاسفانه، چون کنسانتره معدن سونگون در کرمان ذوب می‌شود، به نام کرمان ثبت می‌شود و درنتیجه حق آلایندگی به نام آن‌ها ثبت و منافع این تولید به نام کرمان تخصیص داده می‌شود.


رییس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه عوارض آلایندگی، مالیاتی و کمک‌های اجتماعی را به کرمان پرداخت می‌کنند گفت: این وضعیت نابسامان مورد اعتراض مردم ورزقان و استان قرار گرفته است.


وی با اشاره به مشکلات مردم استان آذربایجان گفت: درآمد مس سونگون، منابع بسیار بزرگی است که اگر بدرستی تخصیص داده شود، می‌تواند نقش بسیارارزنده‌ای در سطح استان ایفا کند.


دهقانی سانیچ با تاکید بر اینکه از نظر ملی، اگر این معادن سه گانه به صورت هلدینگ اداره شود تاثیرات بسیار مثبتی خواهد داشت گفت: اگر اختیار توسعه، گسترش فعالیت ها، ایجاد صنایع پایین دستی و میزان بهره برداری به این سه معدن داده شود و خودشان با هم رقابت کنند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چون به صورت درآمد هزینه‌ای اداره می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه شرکت ملی مس می‌تواند این سه معدن را به صورت هلدینگ مدیریت کند گفت: اگر این معادن به صورت هلدینگی اداره شود و با هم رقابت می‌کنند، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر آن‌ها خواهیم بود و هنگامی که توسعه یابد، می‌تواند اشتغالزایی مستقیم در آن‌ها به ۵۰ هزار نفر برسد و چندین برابر این عدد به صورت غیر مستقیم می‌تواند شکل بگیرد.


نماینده ورزقان با اشاره به سفر استانی و بازدید رییس جمهور از معدن مس سونگون گفت: پس از توضیحاتی که به رییسی داده شد، دستور مدیریت مناسب بر معدن سونگون داده شد و اگر مدیران شرکت ملی مس این رویکرد را دنبال کنند، دستاورد‌های بسیار بزرگی در اشتغال و رونق اقتصادی کشور به وجود می‌آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: