کد خبر: ۳۸۸۷۵۹
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
شاید یکی از ضروری‌ترین بیمه‌ها برای سرزمینی که در برخی آمارها، سومین کشور زلزله‌خیز جهان است، بیمه آتش‌سوزی باشد.

چالش‌های داخلی صنعت بیمۀ در سومین کشور زلزله‌خیز جهان

در این متن به مناسبت روز صنعت بیمه، گریزی بر عملکرد، دستاورد‌ها و چالش‌های بیمه آسیا می‌زنیم. بیمه به عنوان یکی از ابزار‌های بازار مالی، نقش مهمی در توسعۀ رشد اقتصادی بر عهده دارد و یک راهکار بسیار مناسب برای جبران خسارت‌های آسیب دیدگان ناشی از عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی، اقلیمی و فرهنگی است؛ بنابراین باید تمام اجزایی را که در جهت تقویت و بهبود سیستم بیمۀ کشور مورد نیاز است، فراهم کرد تا شرکت‌های بیمه در این راه بتوانند با انگیزه‌ای زیاد و هدفی والا بر مشکلات و چالش‌های پیش رو غلبه کرده و به موفقیت‌های قابل قبولی دست یابند.

ایران یکی از زلزله‌خیزترین کشور‌های جهان است و حتی در برخی آمارها، جایگاه سوم را در میان زلزله‌خیزترین کشور‌ها دارد. آمار سایت استاتیستا، از زلزله‌های ۱۰۰ سال اخیر در دنیا، نشان می‌دهد که ایران در در کنار کشور‌های چین، اندونزی و ژاپن از زلزله‌خیزترین کشور‌های دنیا است.

بررسی موقعیت جغرافیایی زلزله‌ها در ایران نیز نشان می‌دهد که اکثر نقاط ایران از گزند زلزله در امان نیستند و تقریبا تمامی نقاط ایران در معرض وقوع زلزله هستند.

بیمه آتش‌سوزی بر خلاف اسمش، پوشش‌های متنوعی مانند سرقت، صاعقه و حتی زلزله را نیز دارد که می‌تواند یک پوشش کامل بیمه‌ای برای منازل مسکونی شهروندان و تکیه‌گاهی برای آنان در زمان وقوع خطراتی، چون زلزله، آتش‌سوزی، سرقت و ... باشد.

امروزه عوامل متعددی ازجمله مشکلات قانونی و محیطی و فرهنگی، باعث عدم توسعۀ صنعت به ویژه بیمۀ آتش سوزی و زلزله در ایران و فقدان تأمین بیمه‌ای و امنیت جامعه گردیده است. از سوی دیگر شرایط و ناهنجاری‌های قابل شمارش و مشاهده در ساختار ایمنی همه جانبه شهر تهران به گونه‌ای است که بیم آن می‌رود کلانشهر تهران در اثر بروز بلایای طبیعی ازجمله زلزله و یا بروز حوادث و آتش سوزی‌های در سطح بحران، دچار خسارات مالی و جانی سنگین و جبران ناپذیری شده و شرکت‌های بیمه را با چالش هاو مشکلات عدیده‌ای مواجه سازد.

براساس گزارش فعالیت شرکت بیمه آسیا، منتهی به پایان آذر ماه سال ۱۴۰۰، این شرکت توانست در نه ماه سال جاری هشت هزارو ۸۱۰ میلیارد تومان حق بیمه تولید کند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۴۵ درصد رشد داشته است و همچنین در این دوره زمانی، چهار هزارو ۱۱۰ میلیارد تومان خسارت بیمه گذاران این شرکت را جبران کرد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بنابراین، این شرکت بیمه بورسی در این دوره نه ماهه، توانست از رکورد ۱۲ ماه سال گذشته عبور کرده و ۴۲۸ میلیارد تومان بیشتر ازکل سال ۱۳۹۹ حق بیمه تولید نماید.

بیمه آسیا در طی این دوره زمانی، علاوه برافزایش ۴۵ درصدی حق بیمه‌ای تولیدی خود، که نشان دهنده مدیریت مطلوب در بخش بازاریابی و گسترش نفوذ این شرکت در بازار بیمه‌ای کشور است، دربخش پرداخت خسارت هم توانست با کنترل و مدیریت صحیح ریسک، میزان افزایش خسارت نسبت به تولید حق بیمه را کاهش دهد. میزان رشد پرداخت خسارت در این دوره زمانی ۴۲ درصد است که نشان می‌دهد حق بیمه تولیدی این شرکت ۳ درصد بیشتر از خسارت پرداختی رشد کرده است. این موضوع منجر به کاهش بیش از یک درصدی نسبت خسارت این شرکت شد؛ به نحوی که نسبت خسارت به حق بیمه از ۴۷.۷ درصد در پایان آذر ۱۳۹۹ به ۴۶.۶ درصد در پایان آذر ماه ۱۴۰۰ کاهش یافت.

بیمه آسیا توانست در این دوره، سطح یک توانگری مالی با نسبت ۱۳۳ درصد و مجوز قبولی اتکایی داخلی را از بیمه مرکزی اخذ کند.

رشد قابل توجه در شاخص‌های مالی و بیمه گری؛ افزایش سهم از بازار بیمه، مدیریت مطلوب ریسک و کاهش قابل توجه نسبت خسارت، تحقق کامل برنامه عملیاتی و سرمایه گذاری‌های بانکی و بورسی و ذخایر فنی و همچنین تایید گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ اتفاقات خوب بیمه آسیا در این دوره نُه ماهه بود.

از دیگر اقدامات در خور توجه در این دوره می‌توان به تمرکز بر فروش بیمه‌های زندگی از طریق ارائه محصولات جدید و تقویت شبکه فروش با جذب نمایندگان ویژه، پرداخت سود ۳۸.۲ درصدی به بیمه گذاران در بیمه‌های عمر و پس انداز، امضای تفاهم نامه با بانک ملت و سازمان امور مالیاتی، تمدید قرارداد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشورو سازمان گمرک، تمدید پوشش بیمه‌ای بیش از ۱۲ هزار نفر از بومیان و ساکنین جزایر کیش و هندورابی، افتتاح شعبه‌های جام جم اردبیل، شعبه شهید رجایی ارومیه، شعبه بهشهر، ساختمان جدید بیمه آسیا در استان قزوین و آغاز پروژه ساختمان شعبه شهر قم، دریافت تندیس غرفه برتر در هشتمین نمایشگاه بانک، بورس، بیمه و خصوصی سازی کیش (اینوکس۲۰۲۱) اشاره کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: