فناوری ضبط حجمی (CTMT) از دوربینها برای دیجیتالی کردن و چشم انداز ۳۶۰ درجه از یک حرکت یا یک سری حرکات استفاده میکند. این امکانات برای سازندگان فیلم در زمینههای مختلف و فناوریهای پیشرفته انیمیشنسازی در مرکز فناوریهای رسانهای (CTMT) دانشگاه فناوری سوئینبرن گسترش یافته است. ضبط حرکتی و حجمی برای دیجیتالی کردن حرکت انسان به دوربینها و حسگرها متکی است. تصویربرداری از حرکت که تا به امروز هنوز یک برنامه کاربردی خاص است معمولاً در ساخت بازیهای ویدیویی استفاده میشود و در پشت صحنه فیلمهای هالیوودی با بودجه کلان نیز دیده میشود.
لباسها با توپهای کوچک و سفید به بدن متصل شده است. اما فناوری (CTMT) در تلاش است تا آن را تغییر دهد و برای همه از هنرمندان گرفته تا توسعه دهندگان بیوتکنولوژی قابل دسترستر کند. هایدون، توسعهدهنده خلاق و عضوی از تیم (CTMT) است که استودیوی طراحی سفارشی (Embodied Movement) را اداره میکند. وی میگوید: مکان عکسبرداری حرکتی ما بسیار بزرگ و دقیق است بنابراین میتوانید دادههای واقعاً خوبی دریافت کنید که به حذف کردن بسیار کمتری نیاز دارد و فضای بیشتری وجود دارد تا بتوانید حرکتهای بیشتری داشته باشید. ما رایانههای سطح بالایی نیز داریم که سیستم را اجرا میکنند. ضبط حجمی هنوز یک فناوری در حال توسعه است و به منابع مالی بسیاری نیاز دارد. ما یک کامپیوتر پر سر و صدا، سنگین و گرانقیمت در پشت صحنه داریم که بیشترین داده را در چند ثانیه جمعآوری میکند و به ما امکان میدهد خروجیهای زیادی ایجاد کنیم.
ابزار و ترفندهای تجارت:
در عصر رقابتی دیجیتال ضبط حجمی و حرکتی میتواند مزیتی برای محصولات، خدمات، بازاریابی و موارد دیگر ایجاد کند. عکسبرداری حجمی از دوربینها برای آپلود پرسپکتیو ۳۶۰ درجه از یک حرکت یا مجموعهای از حرکات استفاده میکند. هنگامی که دادههای آپلود شده توسط یک کامپیوتر تخصصی تجزیه و تحلیل میشوند یک نمایش دیجیتالی سه بعدی از شخص در دوربین ظاهر وارائه میشود. ضبط حرکت از حسگرها (مانند توپهای کوچک و سفید در فیلمهای پشت صحنه هالیوود) برای آپلود اطلاعات مربوط به حرکات جدا شده از بدن استفاده میکند. هنگامی که یک کامپیوتر خاص دادهها را تجزیه و تحلیل میکند میتواند حرکات "اسکلتی" را ایجاد کند که میتواند روی بدنههای دیجیتالی از پیش ساخته شده مانند شخصیتهای کارتونی یا انیمیشنهای کامپیوتری اعمال شود.
همکاری در زمینه ها:
این فناوری قبلاً در طیف وسیعی از پروژهها مورد استفاده قرار گرفته است و کاربرد گسترده آن را در زمینههای مختلف برجسته میکند. هایدون گفت: تصویر حرکت بیومکانیک بسیار مفید است و ما در حال حاضر از این حجم سنجی برای تحقیقات فناوری پزشکی استفاده میکنیم. ما همچنین از آن در واقعیت مجازی استفاده کردهایم و افراد زیادی نیز این کار را انجام میدهند، زیرا ایده دستیابی به یک شخص دیجیتالی واقعگرا چیزی است که میتواند بسیار مهم باشد با این فناوری ما میتوانیم یک شخص جذاب را به شکل دیجیتالی نمایش دهیم که غیرقابل انکار باشد. بخشی از کار (CTMT) برای گسترش و بهبود آموزش و آگاهی است.
کارگاه دو روزهای که در ۲۹ و ۳۰ اکتبر ۲۰۲۲ با حضور دانشجویان، توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی، هنرمندان و صاحبان مشاغل برگزار شد که در آن کارشناسان (CTMT) تجهیزات استودیوی خود و نحوهی عملکرد فناوری خود را به نمایش گذاشتند. آنها در مورد اینکه این فناوری چگونه ممکن است به شرکت کنندگان مختلف در کارگاه کمک کند توضیحاتی دادند و امیدوار بودند که در آینده با بسیاری از آنها همکاری کنند. هایدون گفت: ما واقعاً میخواهیم با افراد و گروههای مختلف کار کنیم و آنها را در این مورد هیجان زده کنیم. ما میخواهیم شاهد گسترش بیشتر این فناوری باشیم تا افراد بیشتری از آن استفاده کنند. وقتی کار بیشتری در این زمینه انجام گیرد نتیجه بهتر میشود بنابراین میخواهیم این چرخه رشد را تشویق کنیم.