April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۸۸۹۵۱
۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
هدف نهایی از استاندارد سازی محیط کاری، ایمنی کامل کارگران و جلوگیری از هر گونه آسیب و صدمه‌ای در محیط کاری است.

مقررات بهداشت، ایمنی و محیط زیست جزو خطوط قرمز ایمیدرو است

جان و نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی است که در هر شرایط و مکان برای انجام کار، بایستی آن را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن این نکته تنها با رعایت و حفظ نکات HSE امکان‌پذیر خواهد بود. در ابتدای کار نکته بسیار ساده‌ای به چشم می‌آید، اما به مرور متوجه اهمیت آن می‌شوید. در این مطلب برای آشنایی بیشتر با hse با ما همراه باشید. به عبارت ساده‌تر در هر مکانی که برای انجام یک کار، مهم‌ترین فاکتور “حفاظت از جان نیروی‌های انسانی” است و در اولویت قرار می‌گیرد، HSE وجود دارد و باید تمام نکات و استاندارد‌های مربوط به HSE رعایت شود. در واقع HSE مخفف شده Health Safety Environment است. باید بدانید که Health به معنی بهداشت و Safety به معنی ایمنی و در نهایت Environment به معنی محیط زیست است.

این کلمات سه پایه اصلی و اساسی در پایه ریزی قوانین بهداشت حرفه‌ای هستند که به کمک این سه اصل می‌توان سلامت نیروی کار را بالا برد و در جهت محافظت از آن‌ها قدم برداشت. در حقیقت این اچ اس‌ای است که می‌تواند سه پارامتر ایمنی، محیط زیست و بهداشت را در پروژه‌های مختلف تحت نظر خود در آورد.

 

یک بخش مهم هر کشور که سرمایه ملی هر کشور محسوب می‌شود “نیروی کار” نام دارد. تمام کارگران باید در محیط‌هایی کاملا ایمن فعالیت داشته باشند و پس از اتمام کار باید با امنیت و سلامت کاملا به خانه برگردند؛ بنابراین هدف نهایی از استاندارد سازی محیط کاری، ایمنی کامل کارگران و جلوگیری از هر گونه آسیب و صدمه‌ای در محیط کاری است. کارفرما باید این اطمینان را داشته باشد که با استفاده از کلاه ایمنی، کفش ایمنی، لباس کار ایمنی، دستکش ایمنی و… می‌تواند که ایمنی کارگران خود را فراهم کند. در حالت کلی اچ اس‌ای یک راهکار بسیار مدرن است که کارگران در محیط کار خود ایمنی و سلامت کافی را داشته باشند.

ممیزی عملکرد حوزه HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) پس از دستیابی به اهداف دوره نخست خود و بر اساس رویکرد و اهداف این سازمان (هدف صدمات و خسارات صفر) تغییر یافته و شاخص محور شده و در تعیین الگو، روش وزن دهی مورد توجه است.


طبق پایش و آمار‌های اعلام شده از عملکرد HSE واحد‌ها و تلاش‌های مستمر حوزه HSE ایمیدرو و شرکت‌های تابعه و وابسته این سازمان، وضعیت رعایت شاخص‌ها از سوی شرکت‌ها روبه بهبود است.

رعایت مسائل بهداشت، ایمنی و محیط زیست از سیاست‌های اصلی ایمیدرو به شمار می‌رود، که در این خصوص امیر خرمی شاد معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اعلام اینکه از سال آتی باید از مدیران واحد‌هایی که نسبت به سال‌های گذشته ممیزی نامناسبی دارند، برنامه ویژه دریافت کرد تا نسبت رفع نقاط ضعف اقدام کنند.

تاثیر رعایت راهبرد‌های HSE توسط مدیران

طبق پایش عملکرد HSE واحدها؛ هرگاه مدیران شرکت و مجتمع‌ها نسبت به رعایت مسائل ایمنی، بهداشت و محیط زیست پیگیر باشند، نیروی انسانی آن مجموعه نیز استاندارد‌های این بخش را رعایت می‌کنند و عکس این رویه نیز صادق است.

وجیه اله جعفری در خصوص عملکرد HSE مدیران شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه ایمیدرو تصریح کرد: رعایت اصول و دستورالعمل‌های این بخش از اصول اساسی ایمیدرو است و قابل چشم پوشی نیست. قوانین و دستورالعمل‌های این حوزه تنها مختص به بخش خاصی نبوده است بلکه تمام سطوح کارگری، کارشناسی، مدیریتی و ... را دربرمی گیرد و همگان مکلف به رعایت آن هستند.

مدیران واحد‌ها و مجتمع‌ها و نیز مدیران بخش بهداشت، ایمنی و محیط زیست باید به صورت مستمر و روزانه امور مربوط به این حوزه را رصد کنند. تلاش‌های یکساله مدیران بهداشت، ایمنی و محیط زیست سبب ارتقای جایگاه شرکت‌ها و واحد‌های زیرمجموعه و تابعه می‌شود. بررسی‌های ایمیدرو در این دوره نشان داده ۴۴ درصد از واحدها، بهبود مستمر داشته اند و این امر جای تقدیر و تشکر دارد.

ضروری است آن دسته از واحد‌ها یا مجتمع‌هایی که امتیازات کمتری کسب کرده اند نسبت به رفع نواقص و مشکلات موجود اقدامات اصلاحی لازم را انجام دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: