کد خبر: ۳۸۹۲۷۱
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
0
قیمت طلا و سکه که از ابتدای آذرماه با سرعت عجیب و غریبی رو به افزایش است منجر به ورود تقاضای جدید در بازار شده است. اما سوال اصلی این است که در این شرایط طلا بخریم یا برای خرید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؟

طلا بخریم یا برای خرید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم؟

روز شنبه قیمت طلا و سکه با روند صعودی در بازار معاملات همراه بود. این افزایش قیمت باعث شد نرخ سکه امامی و سکه بهار آزادی با اختلاف ۲ تا ۳ هزار تومانی معامله شود. آیا بانک مرکزی توان کنترل بازار را دارد؟

افزایش قیمت در بازار طلا و سکه به طور سنتی از دو عامل انس جهانی طلا و قیمت دلار در بازار‌های داخلی تبعیت می‌کند. این در حالی است که در هفته‌های اخیر قیمت در بازار این فلز زرد بدون تبعیت و مستقلا روند افزایشی به خود گرفته است.

در هفته‌های گذشته برخی کارشناسان افزایش قیمت طلا را متاثر از بازار انتظامی دلار و تهدید‌های دولت برای خریداران این ارز عنوان کردند که سرمایه‌ها را به سوی بازار طلا و سکه سوق داده است.

این در حالی است که بازار دلار در روز‌های اخیر نیز خریداران احتیاطی زیادی دارد و ترس از خرید ارز کمرنگ‌تر از گذشته شده است. بازار طلا و سکه، اما همچنان پر متقاضی و قیمت‌ها همچنان در حال تاخت و تاز است.

طلای دست دوم بخریم؟
قیمت طلای دست دوم هم روند افزایشی داشت و با قیمت یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان معامله شد. اختلاف قیمت طلای نو و دست دوم در بازار معاملات طلا حدود ۲۴ هزار تومان است.

محمد کشتی‌آرای، کارشناس بازار طلا و جواهر گفت: «نرخ ارز، تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه است. تا کنون نیز کف قیمتی برای دلار اعلام نشده است. در نتیجه نمی‌توان کف قیمتی را در بازار تعیین کرد.»

او با اشاره به نوسانات بازار دلار در روز‌های گذشته افزود: «این نوسانات در بازار مبادلات ارز در بازار طلا و سکه نیز دیده می‌شود. علاوه بر آن افرایش قیمت انس جهانی طلا و نزدیکی به محدوده ۱۸۰۰ دلاری باعث تشدید روند افزایشی قیمت در این بازار شده است.»

کشتی آرای گفت: «قیمت انس جهانی تحت تاثیر عوامل متعددی است. دو عامل نرخ بهره و شاخص‌های اقتصادی آمریکا قیمت انس را تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد قیمت اونس نیز فعلا در همین محدوده ثابت بماند.»

با اخبار نامساعد سیاسی که به بازار معاملات دلار، سکه، طلا و سایر ارز‌ها مخابره می‌شود به نظر می‌رسد روند رشد قیمت‌ها در بازار متاثر از تقاضا و نگرانی برای از دست رفتن سرمایه‌هاست. فعلا این پررنگترین عامل برای تعیین قیمت در بازار‌های سرمایه است.

باید دید در روز‌های آینده بانک مرکزی برای شکستن قیمت‌ها با چه ابزاری وارد میدان معاملات می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: