معاون وزیر نفت از راه اندازی سامانه اعلام نیاز خبرداد
کد خبر: ۳۹۰۱۳۵
۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
معاون وزیر نفت گفت: قرار است دانش‌بنیان‌ها اقلام مورد نیاز صنعت نفت را با تعداد قابل توجه و برای رفع نیاز کشور بسازند.

لبخند وزارت نفت به دانش بنیان‌ها

امروزه بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان با وجود توان و تخصصی که دارند، می‌توانند قطعات و نیاز‌های بخشی از تولید در صنایع گوناگون را تولید کنند، اما مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد. واقعیت این است که شرکت‌های دانش بنیان برای انکه بتوانند قطعه‌ای را تولید کنند، باید مطالعات بسیاری انجام دهند، این در حالی است که نیاز کشور را نمی‌دانند و برای آنکه در زمینه رفع نیاز‌های کشور گام بردارند، نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند. اما وزارت نفت با راه اندازی سامانه ای، تعامل لازم با دانش بنیان‌ها را فراهم کرده است.

در این خصوص معاون امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: با توجه به نامگذاری سال، قرار است دانش‌بنیان‌ها اقلام مورد نیاز صنعت نفت را با تعداد قابل توجه و برای رفع نیاز کشور بسازند.

وحیدرضا زیدی فرد در گفتگو با خبرنگار پول نیوز از چندین اقدام صورت گرفته در زمینه همکاری وزارت نفت با دانش بنیان‌ها خبرداد و گفت: اقدام اول این است که یک سامانه در زمینه همکاری با دانش بنیان‌ها ایجاد می‌کنیم. البته این سامانه وجود داشته، اما سعی می‌کنیم آن را جامع، کامل و شفاف کنیم.

وی با اعلام اینکه فعالیت این سامانه در خصوص عرضه و تقاضا برای وزارت نفت است گفت: در این سامانه نیاز‌های وزارت نفت و صنعت نفت کشور در معرض دید گذاشته می‌شود و تمام شرکت ها، استارتاپ‌ها و گروه‌هایی که می‌خواهند با صنعت نفت همکاری کنند، بر مبنای نیاز‌هایی که در این سامانه تعریف شده، حضور پیدا می‌کنند و برنامه ریزی خودشان را انجام می‌دهند.

معاون امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت در خصوص نحوه قرارداد با دانش بنیان‌ها و برخی مشکلات پیش آمده گفت: ممکن است سفارشی در زمان مشخصی به تعداد کمی اعلام شده و زمان آن سفارش به پایان رسیده باشد و آن شرکت نیز علی‌رغم سرمایه گذاری که انجام داده، ممکن است نتوانسته باشد، تعهدی که اعلام کرده را تولید یا اجرایی کند.

وی افزود: ما غیر از اینکه کدام شرکت‌ها با صنعت نفت چهره به چهره می‌شوند و اطلاعات می‌گیرند، دنبال این هستیم که نیاز‌های صنعت نفت را در یک بخش کامل‌تر و سامانه مشخص در معرض دید بگذاریم تا کسی که می‌خواهد در زمینه تولید این نیاز‌ها وارد شود، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و تولید را بر اساس آن پیش ببرد.

زیدی فرد با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی در زمینه تولید قطعات مورد نیاز با استفاده از ظرفیت سایت عرضه و تقاضای وزارت نفت گفت: با جدی‌تر شدن این سامانه، هرکس که می‌خواهد برای تولید تجهیزات نفتی با شرکت نفت وارد همکاری شود، می‌داند که قرار است چه کار بکند و مسیری که باید طی کند، چگونه است.

وی در خصوص انتقاد برخی شرکت‌های دانش بنیان به اعلام نیاز پایین که منجر به تولید کم و مقرون به صرفه نبودن می‌شود گفت: ممکن است برای شرکتی که دستگاه‌های بسیار و سرمایه قابل توجهی دارد، ساختن یک قطعه با تیراژ کم و محدود، زیاد هم مهم نباشد، اما شرکتی که نوپاست، اگر قرار باشد با ساخت تعداد کمی قطعه، کار را شروع و پس از مدت کوتاهی کار را متوقف کند، بی شک زیان خواهد کرد و ما این درک را داریم.

معاون امور مهندسی، پژوهشی و فناوری وزارت نفت با تاکید بر اینکه تنها راه ادامه کار شرکت‌های دانش بنیان نوپا، ایجاد بازار‌های جدید است گفت: این مهم تنها از طریق صادرات محقق می‌شود و باید راهکاری بیندیشیم که تولیدات شرکت‌های دانش بنیان نوپا صادر شود که برای این مهم نیز برنامه‌های جدی داریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: