April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۲۲۱
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
0
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت:بازار گل محلاتی و بازار گل امام رضا دو بازاری است که در آنجا مشکل داریم. درخصوص بازار گل محلاتی پرونده در دستگاه قضائی است و قرار است که آنجا تملک شود و مرکزی برای بازار گل باشد.

پرونده ایمنی بازار گل محلاتی در دستگاه قضایی

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اصحاب رسانه برگزار شد. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان این که رویکرد ما در بودجه سال ۱۴۰۲ آموزش و پیشگیری است. نباید بگذاریم اتفاقی مانند پلاسکو رخ دهد. باید از بروز چنین حوادثی پیشگیری کنیم. بر همین اساس، برای آموزش شهروندی و پیشگیری، ردیف در بودجه پیش‌بینی شده است.

محمدی گفت: همه بخش‌های کشور از موضوع ایمنی در اماکن خود غافل شده‌اند، در کدام دانشگاه ما رشته مهندسی حریق تدریس می‌شود؟ باید فارغ‌التحصیلانی داشته باشیم که بتوانند در این حوزه فعالیت کنند. در سازمان آتش‌نشانی بیش از دو هزار نفر کسری نیرو داریم. یکی از موضوعات مهم این است که آموزش شهروندی کمرنگ است و باید به این مطلب پرداخته شود تا خروجی آن کاهش آسیب‌ها باشد.

وی ادامه داد: مراکز بهداشتی و درمانی خط قرمز ماست، زیرا تعداد زیادی از شهروندان به آنجا مراجعه می‌کنند که بیمار هستند که اگر حادثه آتش سوزی رخ دهد رنج این افراد ۱۰ برابر می‌شود، به همین دلیل تمرکز ما روی این مراکز است. موضوع بعدی مدارس ومراکز آموزشی ماهستند که یکی از نقاط هدف ما در این دوره است که به آن می‌پردازیم. مورد بعدی مراکز تجاری و بازار است که مورد توجه ویژه است.

محمدی با اشاره به تردد روزانه دو میلیون نفر با مترو گفت: کمیسیون مجزایی برای مترو گذاشته‌ایم تا اگر خدایی نکرده اتفاقی در مترو رخ داد، قدرت مدیریت بحران داشته باشیم. تا قبل از این ارتباط رادیویی زیر زمین با روی زمین نداشتیم که در حال حاضر آغاز شده و تا شش ماه آینده کل مترو با روی زمین ارتباط خواهند داشت تا در موقع بروز خطر قدرت کنترل و فرماندهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تا الان بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای خرید و ارتقا تجهیزات آتش نشانی مناقصه داشته‌ایم، گفت: تا پایان سال دو ایستگاه جدید به ایستگاه‌های ما اضافه خواهد شد و یک ایستگاه نیز در اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تاکید کرد: در حوزه نیروی انسانی با مساعدت شهردار سالانه ۲۰۰ نفر مجوز جذب برای ورود به سازمان داریم تا بتوانیم کادر نیروی انسانی را تکمیل کنیم. به طوری که در حال حاضر ۱۶ خانم آتش نشان در حال گذراندن دوره‌های تخصصی هستند و تا پایان سال وارد ایستگاه ۷۷ در ستارخان خواهند شد و در مأموریت‌ها از این همکاران استفاده خواهند شد.

وی در خصوص وضعیت بازار هم گفت: با توجه به تردد روزانه چند میلیون جمعیت در بازار تهران یکی از نقاط حساس هدف ماست که خودرو‌های مخصوص را برای آن تهیه کردیم. موتور‌های چهار چرخ کوچکی که مخصوص تردد در معابر بازار است، تهیه کرده ایم. با همکاری شهرداری منطقه ۱۲ و دادستانی دو هفته یکبار با حضور عوامل مرتبط جلسه داریم.

وی عنوان کرد: ساماندهی کابل‌های برق بازار شروع شده، به دلیل اینکه تردد در آنجا سخت هست، شیر‌های هیدرانت آتش نشانی را به بازار انتقال دادیم و ماشین‌های امدادی آتش نشانی در بازار تا زمانی که مردم حضور دارند، مستقر هستند.

محمدی گفت: بازار گل محلاتی و بازار گل امام رضا دو بازاری است که در آنجا مشکل داریم. درخصوص بازار گل محلاتی پرونده در دستگاه قضائی است و قرار است که آنجا تملک شود و مرکزی برای بازار گل باشد. در حال حاضر به هیأت امنای آنجا دستورالعمل ارائه شده و آموزش‌های لازم داده شده است. بنا شد برای بازار گل امام رضا هم دستور قضائی گرفته شود تا تعیین تکلیف شود.

او گفت: در خصوص ساختمان‌های ناایمن در شهر تهران به صورت روزانه اکیپ‌های ما در شهر تهران بازرسی می‌کنند و تاکنون ۳۳ هزار پلاک را بررسی و دسته بندی کردند که خروجی آن بر چهار محور ناایمن، پرخطر، میان خطر و کم خطر است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی افزود: در حال حاضر ۱۱۹ ساختمان ناایمن داریم و هفته بعد ۳۰ نفر از مالکان احضار شدند تا توجیه شوند تا برای ایمن سازی اقدام کنند. اخطار اول ما قطع انشعاب این اماکن خواهد بود که دو مورد در ماه گذشته انجام شد. تاکنون برای هفت مرکز دولتی و تجاری برای پلمب دستور قضائی اخذ شده و این جدیت وجود دارد. اگر همکاری صورت نگرفت، برخورد بعدی قطع انشعابات و مرحله آخر پلمب تا رفع خطر می‌باشد.

محمدی در مورد ایمن سازی مرکز تجاری معروف در خیابان جمهوری هم اظهار کرد: ایمن سازی در حال انجام است و ساختمان علاالدین همکاری خوبی کرده است. به طوری که ۹۰ درصد ایمن سازی شده و کارکنان آن توسط همکاران آموزش دیده‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی در مورد اقدامات انجام شده در حوزه معیشت آتش‌نشانان گفت: اولین مشکل ناشی از کسری نیرو است که سبب فشار مضاعف کاری می‌شود، اما مشکل اصلی این دوستان مسکن است که در این حوزه قرارگاهی تشکیل شده تا برای فاز اول دو هزار واحد مسکونی در شهر تهران جانمایی کرده ایم که در حال پیگیری و صدور پروانه است.

وی با اشاره به وعده رییس جمهور برای حل مشکل سختی کار آتش‌نشانان گفت: به‌دلیل اینکه این افراد کارمند رسمی دولت هستند باید ۲۵ سال خدمت کنند که آقای رئیس جمهور قول داده و در حال پیگیری برای رفع این مشکل بعد از چهل سال هستیم.

محمدی در مورد شهید محسوب شدن شهدای آتش نشان پلاسکو هم گفت: در حال حاضر پیگیر هستیم تا سایر شهدای آتش‌نشان نیز در بنیاد شهید، شهید محسوب شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در ادامه و در خصوص ایمن سازی مراکز درمانی گفت: وزیر بهداشت و درمان شخصاً وارد این موضوع شد و چند مورد از بیمارستان‌های تهران را دستور تخلیه داد و تخلیه کردند. بخشنامه‌ای صادر کردند که مجوز سالانه فعالیت مراکز درمانی منوط به مجوز آتش نشانی است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۵۰۰ مجوز در این حوزه صادر شده است، گفت: روز گذشته یکی از بزرگترین بیمارستان‌ها داوطلبانه برای ایمن سازی بیمارستان کمک خواستند و ما نیز آماده همکاری هستیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در ادامه با بیان اینکه بهترین شاخص برای ایمنی ساختمان‌ها، پلاک ایمن و پایان کار در سال‌های اخیر است، گفت: برای ساختمان‌های جدید پایان کار همراه با اسناد و مدارک ارائه می‌شود و تا زمانی که ضوابط آتش‌نشانی رعایت نشود، پایان کار داده نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه برخی سازندگان از ایمنی دریغ می‌کنند تا سود بیشتری داشته باشند، گفت: مردم باید هنگام خرید یک خانه به این مسائل توجه داشته باشند.

محمدی افزود: زمانی که سیل امامزاده داوود رخ داد یک دستگاه متولی نبود؛ لذا باید یک سازمان واحدی وجود داشته باشد که عملیاتی باشد، ما هم به عنوان نیروی پشتیبان کننده مساعدت می‌کنیم. در حال حاضر متولی خاصی برای امر حوادث نداریم و باید توجه داشت کشور ما مخاطره آمیز است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در ادامه با بیان اینکه در حوزه شهر تهران، یکی از وظایف سازمان آتش نشانی تأمین ایمنی است، گفت: وقتی پلاسکو فروریخت چه کسی مقصر بود؟ چند دستگاه اهمال کردند؟ پلاسکو در چه سالی و چه میزان جمعیت ساخته شد؟ کاربری آن چه بود؟ مانند پلاسکو در تهران زیاد داریم که به ظاهر مشکلی ندارند، اما تغییر کاربری باعث می‌شود حوادث وحشتناکی رخ دهد.

محمدی در مورد ایستگاه‌های پرتابل آتش‌نشانی در سطح شهر نیز گفت: ترافیک بلای جان آتش نشانان است و زمانی که شهر شلوغ می‌شود نگرانی ما بیشتر می‌شود. یکی از روش‌ها برای رهایی از ترافیک، استقرار‌های موقت است، اما مشکل داریم چرا که آتش‌نشان در محل مورد نظر هیچ چیزی ندارند. بررسی کردیم تا بتوانیم جایگاه‌های تک منظوره‌ای احداث کنیم و سال آینده در پنج نقطه کار را شروع خواهیم کرد. خوبی این کار این است که به محض تماس سامانه، این خودرو برخی کار‌های ابتدایی را انجام خواهد داد تا نیرو‌های پشتیبان به محل حادثه برسند. در حال حاضر ۱۳۰ موتورسیکلت تجهیز شده داریم که در حوادث اخیر نیز نقش آفرینی کردند و اطفا حریق را انجام می‌دهند. به دنبال این هستیم که تعداد آن را افزایش دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد کرد: تفاهم نامه‌ای با آموزش و پرورش آماده شده و مدارس به طور خاص مدارس استثنایی مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا بتوانیم هم در بخش نوسازی مدارس در خدم باشیم.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی نیز در این نشست خبری گفت: در حوزه کشف حریق و اطلاع رسانی مشکل داریم مه با راه اندازی سیستم مانیتورینگ به دنبال این هستیم تا به صورت اتوماتیک اطلاع رسانی به آتش نشانی انجام شود.

ملکی در مورد آموزش خبرنگاران هم گفت: آشنایی اصحاب رسانه با مرکز آموزش و ارائه آموزش‌های لازم تا پایان سال انجام خواهد شد تا هم خبرنگاران با سختی کار ما آشنا شوند و هم اینکه خبرنگاران بتوانند به عنوان آتش نشان داوطلب حضور داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: