April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۲۵۰
۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
0
گندم در کف قیمت ۱۵ ماه اخیر خود نوسان نرخ دارد؛ با این وجود احتمال افزایش تقاضا برای این محصول از سوی متقاضیان آمریکایی، کاهش ذخایر گندم در ایالات متحده برای سه ماه پایانی سال و احتمال افزایش درگیری در اروپای شرقی در ماه فوریه، گمانه‌زنی‌هایی در خصوص بازگشت بهای این محصول به مسیر رشد را فراهم کرده است.

معامله‌گران گندم، منتظر ثبات یا دورخیز قیمتی؟

نوسان بهای گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو در کانال قیمتی ۷.۳ دلاری به ازای هر بوشل از این محصول ادامه‌دار شد؛ به این ترتیب این محصول در نرخی نزدیک به کف قیمت ۱۵ ماه اخیر خود نوسان دارد.

بازار گندم در شرایط کنونی به شکل همزمان با ۲ پارامتر متناقض افزایش عرضه و رشد تقاضا مواجه است. درحالی که سیگنال رشد عرضه فشار کاهش قیمت را به این بازار وارد می‌کند، احتمال رشد تقاضا در سال جاری میلادی محرک تقاضا برای این محصول است.

جدیدترین پیش‌بینی‌ها از احتمال افزایش ۲۰۰ هزار تنی تقاضا برای گندم از سوی آمریکا در سال ۲۰۲۳ حکایت دارد که این موضوع محرک رشد نرخ در این بازار است.

در عین حال گزارش وزارت کشاورزی آمریکا نشان از آن دارد که ذخایر گندم ایالات متحده آمریکا با ۷ درصد کاهش سالانه به ۱.۳ میلیارد بوشل رسید. این کاهش ذخایر گندم در آمریکا موضوع رشد عرضه این محصول از سوی تولیدکنندگان اوراسیا را به چالش کشیده و محرک رشد نرخ در این بازار است.

اگرچه همچنان بازار جهانی غلات با سیگنال‌های افزایشی روبرو است، اما به نظر می‌رسد که فروکش تورم جهانی و بازگشت غلات اوکراین به بازار‌های جهانی باعث شده تا دوران صعود قیمتی در بازار مواد غذایی به پایان رسیده باشد.

البته ظرف هفته‌های اخیر احتمال افزایش درگیری میان روسیه و اوکراین در ماه فوریه و درست یک سال پس از حمله روسیه به خاک اوکراین مطرح شده است. تحقق این خبر با ایجاد واهمه از کسری عرضه غلات، می‌تواند مجدد گندم را گران کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: