April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۴۲۰
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
0
در حالی که ۱۶ هزار میلیارد تومان از مطالبه‌نامه‌ها همچنان وصول نشده و اقدام موثری نیز در این خصوص صورت نگرفته است، ورود معاون اول رییس جمهور در جهت تسریع فرآیند ضروری به نظر می‌رسد.

لزوم ورود معاون اول رییس جمهور به عدم وصول مطالبه‌نامه‌های چند هزار میلیارد تومانی گمرک

در قانون بودجه سال جاری، نرخ مبنای محاسباتی ارز در گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ ETS تغییر پیدا کرد. با توجه به اینکه قانون بودجه یک قانون سالانه است این تغییر مبنا باید از ابتدای سال رخ می‌داد. با این وجود دولت این اقدام را در خرداد ماه به مرحله اجرا رساند.

براین اساس و با توجه به این تاخیر چند ماهه در اجرای حکم تغییر نرخ محاسباتی، همه کالا‌هایی که در ماه‌های ابتدایی سال ترخیص شده بودند نیز مشمول تغییر نرخ هستند و باید صاحبان آن‌ها مابه‌التفاوت حقوق ورودی را به عنوان حقوق دولت پرداخت کنند.

لازم به ذکر است، تا پیش از این نیز رییس کل گمرک ایران با اشاره به ۵۴ هزار مطالبه‌نامه در گمرکات گفته بود که از مجموع بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان مطالبه‌نامه تنها ۴ هزار میلیارد تومان آن وصول شده است.

با توجه به اینکه درآمد‌های سال ۱۴۰۱ از محل حقوق گمرکی در قانون بودجه سال جاری براساس نرخ ETS در نظر گرفته شده بود، در حال حاضر شاهد کسری قابل توجهی از منابع مربوط به این حوزه هستیم و رییس سازمان برنامه و بودجه نیز به این موضوع اشاره کرده است.

با در نظر گرفتن این مورد که این درآمد‌ها برای بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است و باید تا پایان سال وصول شود، لازم است تا هر چه سریعتر اقدامات موثری در جهت وصول حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان از حقوق دولت انجام شود. با توجه به حساسیت موضوع و ضرورت پیگیری آن، به واسطه تاثیراتی که در کسری بودجه دارد، ورود مسئولان دولت از جمله معاون اول رییس جمهور به این مسئله می‌تواند فرآیند وصول مطالبات دولت را تسریع کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: