کد خبر: ۳۹۱۵۴۳
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی به فرصت‌های بی‌نظیر و کم‌نظیر برای توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: آمادگی کامل برای تسهیل‌گری حضور سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد تجاری – صنعتی را داریم.

آمادگی کامل برای تسهیل حضور سرمایه‌گذاران صنعت نفت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی+ (فیلم)

حجت‌اله عبدالملکی بعدازظهر روز (دوشنبه، سوم بهمن‌ماه) در آیین گشایش دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اظهار کرد: سیاست اقتصادی کشور از سال ۱۳۹۲ با ابلاغ مقام معظم رهبری برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های موجود در کشور الگوی اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی افزود: بند سوم این سیاست بر بهره‌برداری از مزیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف کشور، بند یازدهم بر توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور همسو با افزایش تولید، صادرات، جذب سرمایه خارجی و تقویت و انتقال فناوری و بند پانزدهم بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در حوزه نفت و گاز به عنوان راهبردی‌ترین صنعت کشور تأکید دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی بر جلوگیری از خام‌فروشی محصولات تولیدی در کشور تأکید کرد و ادامه داد: فرصت‌های بی‌نظیر و کم‌نظیری برای توسعه نفت، گاز و پتروشیمی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سطوح مختلف بالادستی، پایین‌دستی و میان‌دستی وجود دارد.

عبدالملکی با بیان اینکه این نمایشگاه یک فرصت محدود و کوتاه و مهم برای شناسایی این فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاران است، گفت: از سرمایه‌گذاران و فعالان در حوزه‌های فناوری و بخش‌های مختلف تولید دعوت می‌کنم که در این مناطق حضور پیدا کنند و این ظرفیت‌ها را بشناسند.

وی با اشاره به اینکه در مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۲۳۲ طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های بالادستی، پایین‌دستی و میان‌دستی به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار احداث شده و یا در حال تکمیل شدن است، اظهار کرد: این صنایع بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی را در این مناطق ایجاد کرده است.

مشاور رئیس‌جمهوری ادامه داد: هم‌اکنون ۱۲۰ طرح دیگر در مناطق آزاد تجاری – صنعتی مطالعه شده است که حدود ۲۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و اشتغالزایی ۲۶ هزار نفری ایجاد خواهد کرد که فرصتی بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری است.

عبدالملکی به فرصت‌های ویژه برای سرمایه‌گذاری با توجه به منابع نفت و گاز و موقعیت جغرافیایی راهبردی جزیره قشم اشاره و تأکید کرد: آمادگی کامل برای انجام هر خدمتی که لازم است برای تسهیل‌گری حضور سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد تجاری – صنعتی از جمله قشم را داریم.

تعادل بخشی در رابطه بخش انرژی با مناطق آزاد و ویژه، تسهیل زمینه‌های صادرات انرژی و کالا‌های نهایی مرتبط با حوزه نفت و گاز، ایجاد ارزش افزوده و جذابیت‌های لازم برای تمامی ذینفعان این صنعت بزرگ و راهبردی و افزایش مطلوبیت برای سرمایه‌گذاران خارجی، از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این نمایشگاه و همایش از تاریخ سوم تا پنجم بهمن ۱۴۰۱ در جزیره قشم با حضور و مشارکت همه مناطق آزاد و ویژه دارای ظرفیت‌های سرمایه گذاری و توسعه در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، شرکت‌های فعال بخش دولتی و بخش خصوصی، عناصر فعال در اکوسیستم، نفت، گاز و پتروشیمی کشور و نیز با مشارکت حوزه تامین مالی و بازار سرمایه شامل حوزه بورس، بانک و بیمه آغاز شده است.

یادآور می‌شود، در اجرا و برگزاری این نمایشگاه و همایش با هدف تقویت مباحث محتوایی و طراحی راهبرد‌های اثرگذار، ده‌ها نشست تخصصی و همایش جانبی با حضور مسوولان و دست اندرکاران، کارشناسان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

گستردگی حوزه‌های فعالیت و اقدامات انجام شده در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی و ظرفیت‌های بی شمار سرمایه گذاری و توسعه در این مناطق، ضرورت برگزاری این نمایشگاه در مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور را بیش از پیش ضروری کرده است.

در آیین افتتاح این نمایشگاه و همایش حجت عبدالملکی مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، مرتضی شاه میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور، عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، افشار فتح الهی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم، شماری از مدیران حوزه نفت و انرژی از سراسر کشور و جزیره قشم حضور داشتند.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است،  به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از راهبردی‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پرواز‌های بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محور‌های اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: