کد خبر: ۳۹۱۵۶۷
۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
0

آواتارها بخش جداناپذیر سایت‌ها یا شبکه‌های اجتماعی هستند که کاربران با ثبت‌نام در آن‌ها، امکان قرار دادن عکس‌های شخصی یا مدل‌های دوبعدی و سه‌بعدی را دارند که در قالب تصویر پروفایل شناخته می‌شوند. اما این آواتارها در دنیای متاورس رنگ و لعاب مخصوص داشته و همراه با جذابیت‌های ویژه هستند که قصد داریم در این مقاله، دربارهٔ این موضوع صحبت کنیم.

این روزها metaverse به یکی از مهم‌ترین مباحث دنیای ارز دیجیتال تبدیل شده‌است و این مهم از زمان تغییر نام فیسبوک به متا رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته‌است. به‌طورکلی متاورس را می‌توان ادغام شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی؛ تکنولوژی واقعیت مجازی و نهایتاً بلاکچین دانست که آواتارها در هر بخش فعالیت دارند. حال ممکن است با این سوال مواجه شده باشید که آواتارها چه هستند و چه استفاده‌هایی از آن‌ها می‌شود که برای دریافت پاسخ توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

مفهوم آواتارهای دیجیتال

قبل از این‌که به توضیح آواتار دیجیتالی بپردازیم، باید عنوان کنیم که آواتارها عکس‌های شخصی و البته کاملاً سلیقه‌ای بوده که حتی ممکن است جعلی یا فیک باشند، بنابراین آواتارها عکس یا کاراکتر دلخواه در بخش پروفایل کاربران در سایت یا اپلیکیشن‌های شبکه‌های مجازی هستند که به‌کار گرفته می‌شوند. اما حتماً می‌دانید که دنیای متاورس بسیار پیچیده است و به‌نوعی به دنیای مجازی موازی با دنیای واقعی اطلاق می‌شود. در این بستر به‌راحتی می‌توان همهٔ فعالیت‌های فیزیکی قابل انجام در دنیای عادی را در metaverse با استفاده از آواتارها انجام داد.

درواقع می‌توان این‌گونه برداشت کرد که به‌مرور به جای این‌که تصمیم داشته باشید به مرکز خرید بروید و یا برای ورزش کردن در باشگاه حضور پیدا کنید، کافی است که با به‌کارگیری آواتار، همهٔ این فعالیت‌ها را در دنیای متاورس انجام دهید، لذا می‌توان نتیجه گرفت که آواتار جلوه‌ای از افراد در دنیای واقعی در بستر عنوان‌شده است.

بررسی انواع آواتارهای metaverse

سیستم‌های نرم‌افزاری مختلف امکان ایجاد آواتارهای دوبعدی و سه‌بعدی را فراهم کرده‌اند که در ادامه سعی می‌کنیم به پیشرفته‌ترین این سیستم‌ها که حرکات دنیای واقعی را با به‌کارگیری حسگرها تکرار می‌کنند اشاره کنیم:

  • آواتارهای VR

این نوع آواتار یک بازخوانی اول شخص هستند که کاربران دنیا را از دیدگاه خودشان تماشا می‌کنند. این در حالی است که سایر افراد تنها می‌توانند بخش بالایی آواتار را مشاهده کنند. (بدون اندام). به‌طورکلی این آواتار در دنیای متاورس به حرکات پیچیده نیاز ندارد.

  • آواتارهای تمام بدن

پرواضح است که این نوع آواتار برای کل سیستم سینماتیک بدن به‌کار گرفته می‌شود، بنابراین آزادی عمل بیشتری در این نوع آواتار وجود دارد. گفتنی است که بازی‌های واقعیت مجازی پیچیده، از این نوع آواتارها بهره‌مند هستند. ضمن این‌که خبرها حاکی از آن است که metaverse فیسبوک نیز در آینده چنین مسیری را انتخاب خواهد کرد.

بررسی تحقق زندگی در متاورس

ممکن است با این دغدغه مواجه شده باشید که آیا واقعاً امکان زندگی در چنین بستری امکان‌پذیر است یا همهٔ ادعاها در این خصوص واهی و بدون فکر و کارشناسی‌نشده مطرح شده‌است. در ابتدا باید عنوان کنیم که پیشرفت تکنولوژی‌ها در بخش‌های مختلف با سرعت غیرقابل‌باوری پیش می‌رود که این موضوع دربارهٔ بازار ارز دیجیتال و همچنین متاورس نیز صادق است. ضمناً طبق نظر بسیاری از متخصصان، زندگی شخصی افراد براساس metaverse پایه‌گذاری شده‌است که در این خصوص پیشرفت‌هایی در حال شکل‌گیری است که بخش قابل توجهی به متاورس مربوط است.

حتی ممکن است بدون این‌که متوجه باشیم، شخصیت همهٔ ما در این بستر با استفاده از آواتارهای مختلف در حال شکل گرفتن باشد که برای استفاده از چنین دنیای بی‌حد و مرزی آماده شوند. البته گفتنی است که هنوز به‌طورکامل زیرساخت‌های کافی برای جامعهٔ مجازی وجود ندارد اما پیشرفت‌های روزانه غیرقابل کتمان است و این امید را به کاربران می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور، بتوان با استفاده از این تکنولوژی، بسیاری از محدودیت‌ها را از میان برداشت. ناگفته نماند که تنها ضعف در این خصوص، محدود بودن سخت افزارهاست، این در حالی است که از نظر برنامه‌نویسی و نرم‌افزاری، مشکلی برای پیشرفت در این زمینه وجود ندارد.

محدودیت اجرای متاورس با استفاده از آواتار

همان‌طور که در بخش قبلی عنوان کردیم، ازلحاظ سخت‌افزاری، در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. اما به این مسئله باید عدم‌پوشش اینترنت جهانی را نیز افزود. درواقع اینترنت توانایی و کشش حمایت از فضای سایبری را برای همه‌ٔ کاربران به‌طور همزمان ندارد و احتمال این‌که این محدودیت، اجرای چنین بستر قابل توجهی را به تأخیر بیاندازد وجود دارد. البته حتماً در جریان هستید که هم‌اکنون بسیاری از مدیران کسب‌وکارها، به‌صورت جست و گریخته در فضای متاورس (Metaverse) با استفاده از آواتارها فعالیت دارند که این موضوع نشان می‌دهد که با ازبین‌رفتن برخی محدودیت‌ها، شاهد گسترش استفاده از این بستر در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم بود.

بررسی هزینهٔ ایجاد آواتار در متاورس

سرویس‌های مختلفی امکان ساخت آواتار را برای علاقه‌مندان فراهم کرده‌اند که ازجمله می‌توان به Ready Player Me، Bitmoji، Tafi و... اشاره کرد که طبیعتاً هرکدام از این سرویس‌ها در قبال ایجاد آواتار، هزینه‌ٔ کم یا زیاد را در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که برای ساخت آواتار به‌منظور استفاده از برخی امکانات، نیاز است که یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید که پیشنهاد ما به‌کارگیری از کیف پول متامسک، کوین‌بیس، انجین و... است. البته در نظر داشته باشید که برای استفاده از هرکدام، قبل از هرگونه اقدام، بررسی نحوهٔ ساخت آواتار را لحاظ کنید.

جمع‌بندی

دنیای امروز به سرعت در حال پیشرفت است و متاورس موضوع قابل توجهی است که باید از سوی کاربران جدی گرفته شود. به طور کلی پیشرفت‌هایی که در این زمینه انجام شده است کاربران را به استفاده از این بستر امیدوار کرده است و در حال حاضر بسیاری از فعالان در این زمینه درصدد جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره metaverse هستند تا خیلی زود به ایجاد آواتار و فعالیت در این بخش روی بیاورند. حتی ممکن است در آینده‌ نه چندان دور استفاده از این بستر همگانی شود که اگر در این زمینه اطلاعات کافی نداشته باشید، احتمالاً با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهید شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: