تحریک مغناطیسی مغز، یک روش درمانی غیر تهاجمی برای بیماری‌های مغزی است که با هدایت پالس‌های الکترومغناطیسی، ارتباط میان سایر نواحی مغز بهبود داده می‌شود. اما کاربرد تحریک مغناطیسی عمیق مغز چیست؟ برای آشنایی بیشتر با این متود درمانی در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

روش تحریک مغناطیسی عمیق مغز(TMS) چیست؟

تحریک مغناطیسی مغز، یک روش درمانی بدون بیهوشی و غیر تهاجمی است که با هدایت جریان الکترومغناطیس به بخش‌های مختلف مغز، به بهبود فعالیت‌های مختلف این عضو حیاتی می‌پردازد. این شیوه اولین بار در سال 1985 مورد استفاده قرار گرفت و اکنون به عنوان یکی از روش‌های کاربردی برای درمان افسردگی، وسواس فکری و سایر بیماری‌های مرتبط با مغز شناخته می‌شود.

شخصی که تحت درمان روش TMS قرار دارد.

کاربرد TMS

تحریک مغناطیسی مغز برای درمان افسردگی شدید استفاده می‌شود. در سال 2013 این روش برای اولین بار برای درمان سردرد‌های میگرنی نیز مورد استفاده قرار گرفت. دیگر عارضه‌های مغزی که احتمال درمان آن توسط این روش وجود دارد به شرح زیر هستند:

  • آلزایمر

  • پارکینسون

  • شیزوفزنی

  • اضطراب پس از حادثه

  • اسکیزوفرنی

درمان وزوز گوش نیز توسط متخصص گوش حلق بینی با استفاده از این متود درمانی انجام می‌شود.

نحوه انجام تحریک مغناطیسی مغز

همانطور که اشاره کردیم این روش غیر تهاجمی است و بیمار در طول جلسات درمان کاملا هوشیار است. در جلسات این متود درمانی، بیماری روی یک صندلی می‌نشیند و دو گوش‌گیر و یک کویل مغناطیسی در اختیار او قرار می‌گیرد. پالس‌های الکترومغنناطیسی از طریق این کویل از جمجمه عبور کرده و باعث تحریک سلول‌های مغزی می‌شود.

عوارض تحریک مغناطیسی مغز

تحریک مغناطیسی مغز ممکن است عوارض شایع و عوارض غیر معمول را با خود به همراه داشته باشد:

عوارض شایع

عوارض جانبی و شایع معمولا خفیف و متوسط هستند و به مرور زمان کاهش پیدا می‌کنند. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • سردرد

  • درد پوست سر

  • اسپاسم عضلات صورت

  • احساس سبکی در ناحیه سر

فردی که دچار سردرد شده است.

عوارض جانبی غیر معمول

عوارض غیر معمول و نادر این متود درمانی عبارت هستند از:

  • شیدایی، به ویژه در فرد مبتلا به دوقطبی

  • از دست دادن شنوایی

مزایای روش تحریک مغناطیسی مغز

از مزایای این روش درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از روش‌های غیر تهاجمی

  • عدم نیاز به بیهوشی

  • بدون درد

  • عدم به وجود آمدن عوارض جانبی مانند مشکلات جنسی، بی خوابی، ناراحتی معده و….

مراقبت‌های قبل از TMS

همانطور که گفتیم این روش بدون بیهوشی انجام می‌شود به همین دلیل قبل از جلسه تراپی به مراقبت خاصی نیاز نخواهد بود. قبل از شروع، پزشک باید بهترین نقاط را برای قرار دادن آهن‌ربا روی سر بیماری شناسایی کند. اولین جلسه درمان معمولا 60 دقیقه زمان نیاز دارد.

 

فردی که در جلسه درمان تحریک مغناطیسی مغز قرار دارد.

.مراقبت‌های بعد TMS

بعد از هر جلسه درمان می‌توانید فعالیت‌های عادی روزانه خود را انجام دهید. پس از تکمیل جلسات، ممکن است دارو درمانی و جلسات روان درمانی به صورت مادام العمر توسط دکتر مغز و اعصاب تجویز شود. برای دریافت نوبت آنلاین از بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب در تهران، می‌توانید از سامانه پزشکی درمانکده استفاده نمایید.

نتایج درمان تحریک مغناطیسی عمیق مغز

اگر این روش درمانی موثر واقع شود، علائم بیماری افسردگی بهبود پیدا کرده یا به طور کلی از بین خواهد رفت. کاهش علائم ممکن است چندین هفته طول بکشد. اگر پس از تکمیل جلسات درمان، نشانه‌‌های افسردگی بیمار بازگردند، درمان TMS می‌تواند مجدد انجام شود که در اصطلاح به آن القای مجدد نیز می‌گویند.

آیا TMS می‌تواند به درمان دو قطبی کمک کند؟

تحقیقات انجام شده در سال 2019 نشان می‌دهد این متود درمانی می‌تواند برای بیماری‌های دوقطبی و اختلالات خلقی موثر واقع شود.

جمع‌بندی

تحریک مغناطیسی مغز یکی از روش‌های درمانی است که با هدایت پالس‌های الکترومغناطیس به عصب‌های مغز به درمان بیماری‌های اختلالات خلقی، افسردگی و وسواس فکری کمک می‌کند. از مزایای این روش می‌توان به درمان غیر تهاجمی و بدون بیهوشی و همچنین عدم به وجود آمدن عوارضی مانند درد و خون‌‌ریزی اشاره کرد. فراموش نکنید برای رزرو نوبت آنلاین از بهترین پزشکان متخصص شهر تهران، سامانه پزشکی درمانکده در تمام ساعات شبانه‌روز در دسترس شما قرار دارد. همچنین افرادی که ساکن تهران نیستند نیز می‌توانند از خدمات مشاوره آنلاین این سایت بهره‌مند شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: