April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۶۰۶
۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
0

ممکن است شما هم تاکنون واژهٔ متاورس را شنیده باشید. این کلمه از دو واژهٔ متا (Meta) به معنای برتر و ورس (Verse) به معنای جهانی گرفته شده‌است. باتوجه‌به معنای این دو واژه و ترکیب آن‌ها، «جهان برتر» معنا می‌شود. این کلمه با اختصار VR شناخته می‌شود که درواقع به‌عنوان یک شبکهٔ مجازی عمل می‌کند. کاربران در این فضا می‌توانند با یکدیگر و محیط اطراف خود تعامل برقرار کنند. با بیانی ساده‌تر می‌توان گفت افراد در این فضا می‌توانند به‌صورت آنلاین و غیرحضوری فعالیت کرده و نقش‌آفرینی کنند. جهان مجازی metaverse جنبه‌های مثبت و گوناگون شبکه‌های اجتماعی، بلاک‌چین، بازی‌های ویدئویی، واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) را تلفیق کرده‌است. باتوجه‌به این موضوع، می‌توان این شبکهٔ مجازی را ساخته‌شده از واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده دانست.

امروزه بلاک‌چین‌ها در دنیای فناوری نفوذ بسیاری کرده‌اند و شبکه‌ٔ مجازی متاورس نیز به بازی‌های بلاک‌چینی ورود پیدا کرده‌است. بازی‌های بلاک‌چینی، بازی‌هایی هستند که گیمرها می‌توانند آیتم‌های بازی را در قالب ارز دیجیتال خریداری و یا معامله کنند. این نکته را فراموش نکنید که عملکرد بازی‌های این شبکهٔ مجازی در بلاک‌چین با بازی‌های غیربلاک‌چین تفاوت چندانی ندارد، فقط در این بازی‌ها، دارایی بازیکنان به توکن تبدیل می‌شوند.

متاورس

واقعیت‌های متاورس

همان‌طور که بیان شد، متاورس از واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده برخوردار است که هر یک از این دو مورد، تعریف مشخصی دارند:

1. واقعیت مجازی Virtual Reality

واقعیت مجازی دنیای متاورس یا به‌اختصار «VR»، دنیایی دیجیتالی محسوب می‌شود که در آن افراد از عینک‌های واقعیت مجازی استفاده می‌کنند. درواقع این عینک‌ها موجب ایجاد تعامل افراد با اشیا و کلیهٔ وقایع موجود در این دنیای دیجیتالی می‌شود. هنگامی که کاربران عینک را بر روی چشمان خود می‌گذارند، به دنیای هیجان‌انگیز مجازی وارد می‌شوند و می‌توانند اتفاقات و جدید و متفاوتی را در این فضا تجربه کنند.

2. واقعیت افزوده Augmented Reality

واقعیت افزودهٔ دنیای متاورس یا به‌اختصار «AR»، در حقیقت ابزار تحقق metaverse به شمار می‌آید و به عبارتی دیگر ماهیت اضافه‌کنندگی دارد. واقعیت افزوده به معنای اضافه‌کردن یک شی یا کاراکتر دیجیتالی به یک فضاست. درصورتی‌که فیلم‌هایی همچون مالیفیسنت، گارفیلد، سونیت خارپشت، دامبو و آلیس در سرزمین عجایب یا سایر فیلم‌ها در این سبک را تماشا کرده باشید، این مفهوم را بهتر درک خواهید کرد. در این فیلم‌ها شخصیت‌های واقعی با شخصیت‌های همچون حیوانات و یا شخصیت‌های کارتونی تعامل برقرار می‌کنند و به دنیای واقعیت افزوده شباهت دارند. معنا و مفهوم لایو اکشن با مفهوم واقعیت افزوده تفاوت بسیاری دارد، اما می‌تواند به درک و فهم واقعیت افزوده کمک کند. در واقعیت افزوده، بدون هیچ واسطه‌ای تجربیات دیجیتالی به دنیای فیزیکی انسان‌ها افزوده شده و افراد می‌توانند تعامل برقرار کنند.

ویژگی‌های شبکه مجازی متاورس

بررسی ویژگی‌های شبکه مجازی متاورس به این دلیل که اطلاعات کاملی در مورد آن وجود ندارد، به‌صورت دقیق و کامل امکان‌پذیر نیست؛ اما برای شناخت بهتر این دنیای پر از راز و رمز، می‌توان با برخی از ویژگی‌های آشکار آن آشنا شد. برخی از ویژگی‌های metaverse عبارت‌اند از:

1. برخورداری از زیرساخت یکپارچه

پروژه‌های مهم متاورس علاوه‌بر اتصال زیرساخت‌های سخت‌افزاری، جهان‌های گوناگون را نیز با یکدیگر اتصال می‌دهد. این فضا همچون فضای اینترنت است که توانسته تعداد نامحدودی از وب‌سایت‌های متصل به یکدیگر را در خود جای دهد. در این شبکه اجتماعی کاربران امکان کوچ کردن از یک دنیا به دنیای دیگر را دارند.

2. حضور

شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی جهان متاورس را حضور دانست. منظور از حضور در جهان شگفت‌انگیز این شبکهٔ بزرگ، این است که کاربران می‌توانند در کنار یکدیگر احساس حضور کنند، یعنی می‌تواند حضور دیگران را در کنار خود حس کنند و به آن معنای حقیقت بدهند. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، احساس حضور در این جهان موجب افزایش کیفیت تعاملات می‌شود. احساس حضور این جهان مجازی توسط هدست و نمایشگرهایی که در مقابل کاربران قرار دارند، منتقل می‌شود.

3. امکان همکاری

کاربران می‌توانند در شبکهء مجازی metaverse، به همهٔ نقاط این جهان مجازی برای کمک به یکدیگر سفر کنند. در دنیای واقعی، این همکاری به‌صرف وقت و انرژی زیادی نیاز دارد.

4. آواتارهای دیجیتال

ایجاد آواتارهای دیجیتال یکی از جنبه‌های اصلی جهان متاورس به‌حساب می‌آید؛ این آواتارها به‌منظور بیان احساسات و عواطف به‌صورت غیرمتعارف مورداستفاده قرار می‌گیرند. آواتارهای دیجیتال می‌توانند شخصیت، ظاهر و فرهنگ افراد باشند. گزینهٔ سفارشی‌سازی آواتار، تجربه‌ای تعامل‌پذیر و فراگیر از شبکه‌های اجتماعی را برای کاربران این جهان شگفت‌انگیز به ارمغان می‌آورد. که درباره آواتارهای دیجیتال می‌توانید در مقاله «آواتارهای دیجیتال چه ارتباطی با متاورس دارند؟» بیشتر اطلاعات کسب کنید. 

5. سرعت بالا

دسترسی کاربران به اطلاعات با سرعت بالا، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های متاورس محسوب می‌شود. کاربران این شبکه برای جستجوی مطالب موردنظر خود، زمان چندانی را صرف نمی‌کنند و در کوتاه‌ترین زمان، به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

6. امنیت بالا

در چند دههٔ گذشته، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای شرکت‌های جهانی، تهدیدات سایبری بود. فضاهای گوناگون همچون اینترنت به نظارت بر رفتار افراد خود برای حفظ امنیت بیشتر نیاز دارند. تلفیق بلاک‌چین با جهان متاورس موجب ذخیرهٔ ایمن داده‌های شخصی و درنتیجه افزایش امنیت می‌شود.

7. به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها

این موضوع که بخواهید قرارگیری تمام تجربه‌های فیزیکی دنیای واقعی را در دنیای مجازی متصور شوید شما را گیج خواهد کرد، اما باید گفت شبکه‌ٔ مجازی متاورس موجب می‌شود تا ما در جهانی بی‌نهایت زندگی کنیم. برای تصور بهتر این موضوع می‌توان مثالی را بیان کرد، مثلاً دانش‌آموزان برای قرارگیری در فضای آموزشی بهتر می‌توانند وارد یک روم مجازی مشترک شوند و با یکدیگر به تعامل بپردازند، این دانش‌آموزان حتی می‌توانند موقعیت‌های مختلفی همچون سفر به ماه و رفتن به شهربازی و یا هر موقعیت دیگری را با هم تجربه کنند.

8. پایداری

جهان متاورس از پایداری برخوردار است؛ منظور از این پایداری امکان دسترسی همیشگی است. کاربران می‌توانند در دنیای metaverse خود ساختمان‌های مجازی جدید و یا هر مورد دیگری را ایجاد کنند، حتی می‌توانند هرآنچه که در این دنیا وجود دارد را آن‌گونه که می‌خواهند تغییر دهند. تمام تغییرات ایجادشده توسط کاربران باقی می‌ماند و در بازدیدهای بعدی همچنان می‌توانند آن‌ها را مشاهده کنند.

کلام آخر

هرچه علم و تکنولوژی پیشرفت می‌کند، جهان واقعی نیز دستخوش تحولات عظیمی می‌شود و جهان مجازی جایگاه متفاوت‌تری در زندگی روزمرهٔ انسان‌ها پیدا می‌کند. شبکهٔ metaverse یکی از شبکه‌های مجازی است که می‌تواند شما را بسیار هیجان‌زده و شگفت‌زده کند. این شبکه که به جهان برتر شهرت پیدا کرده‌است، فضایی را ایجاد می‌کند که کاربران در آن احساس حضور می‌کنند. دنیای واقعی توسط این شبکه وارد جهان مجازی می‌شود و کاربران می‌توانند فرایندهای بسیار متنوع و گوناگونی را تجربه کنند. ازجمله ویژگی‌های این جهان شگفت‌انگیز می‌توان به از زیرساخت یکپارچه، حضور، امکان همکاری، آواتارهای دیجیتال، امنیت بالا، به اشتراک گذاشتن تجربه‌ها و پایداری اشاره کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: