April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۰۶۷
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
0
منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بهره گیری از توانمندی ها، فرصت ها و پتانسیل های فراوان، نوید تبدیل به مرکز ثقل و کانون ایران فرامدرن و مرکزیت صنعتی و اقتصادی در آینده نزدیک است.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد در آستانه تبدیل به مرکز صنعت و اقتصاد کشور

"منطقه ویژه اقتصادی لامرد" قلب تپنده اش خلیج خروشان فارس، پهنای سینه اش دشت‌های فراخ آرمیده بر زبانه های زاگرس و چشمه زاینده و روشنایش آفتاب درخشان جنوب است‌.خون انرژی های گازی کانونهای پارس شمالی و جنوبی در شریان هایش جاری است و نیروهای پرتوان و مدیران توانمند، مغز متفکر این فرصت طلایی هستند که بی‌شک هدیه خداوند است به قرن ها صبوری و صلابت انسانهای نیک و سخت آزموده جنوب، پارس و ایران بزرگ.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جنوب استان فارس و در ۶ کیلومتری شمال شرق شهرستان لامرد واقع شده است. این منطقه در وسعتی بالغ بر ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از زیرمجموعه‌های سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بوده که از جایگاه بارز و برجسته ای برای توسعه زیرساخت‌های صنعتی کشور و تحقق تولید به شمار می آید.

از مهمترین مزیت های این منطقه، واقع شدن در مسیرهای کریدورهای مهم ترانزیتی کشور نظیر نزدیکی به بنادر و تاسیسات بندری منطقه ویژه انرژی پارس عسلویه و بندر منطقه ویژه پارسیان با ظرفیت نهایی حدود ۴۰ میلیون تن کالا در سال جهت تامین مواد اولیه و صادرات محصولات، مجاورت با فرودگاه بین المللی لامرد و نزدیکی به فرودگاه خلیج فارس عسلویه، نزدیکی به کانون های مهم انرژی نظیر پارس جنوبی و پارس شمالی، میدان های گازی منطقه عملیاتی پارسیان، فعال شدن رویه های مختلف گمرکی در گمرک این منطقه، برخورداری از معافیت های گمرکی و مالیاتی، صدور پروانه های تاسیس و بهره برداری در کمترین زمان ممکن و دیگر مزیت ها و مشوق ها فرصت طلایی را برای مشارکت صاحبان سرمایه در فرصت های متنوع سرمایه‌گذاری این کانون صنعتی مهیا کرده است.

اتصال منطقه ویژه اقتصادی لامرد به شبکه سراسری راه آهن، آغاز عملیات طرح انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، تصویب طرح تقاطع غیر همسطح در ورودی منطقه ویژه اقتصادی لامرد و با مشارکت وزارت راه و شهرسازی از جمله طرح‌های توسعه مرتبط با این قطب اقتصادی است.

با کوشش مدیران سازمان ایمیدرو و منطقه ویژه اقتصادی لامرد، زیرساخت های مورد نیاز برای احداث صنایع فراهم شده و طرح های مختلف زیرساختی درحال اجراست.با همت و تلاش مدیران، مهندسین و کارگران شاغل در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، برنامه توسعه زیر ساخت ها در سال ۱۴۰۱ با اجرایی کردن افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه زیر ساختی شاهد امتداد این خط توسعه خواهیم بود.

پروژه گازرسانی به منطقه ویژه اقتصادی لامرد در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رسید که ظرفیت گاز ورودی به این منطقه از حدود ۱۰ میلیون متر مکعب در ساعت به ۲۹ میلیون مترمکعب در ساعت رسید.

از مهم‌ترین صنایع موجود در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به عنوان بزرگ ترین و مدرن ترین کارخانه آلومینیوم ایران است که در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار با هدف رفع نیازهای داخلی و توسعه صادرات و به ویژه محرومیت زدایی با سرمایه گذاری یک و دو دهم میلیارد دلاری و مشارکت سازمان ایمیدرو به ظرفیت تولید سالیانه ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم در فاز نخست به بهره برداری رسیده که زمینه اشتغال ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم فراهم می کند.

نیروگاههای تولید برق در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، نیروگاه ۹۳۰ مگاواتی سیکل ترکیبی شرکت غدیر انرژی لامرد و نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی شرکت مهندسی توسعه پترو فرآیند کرخه است. نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۳۰ مگاواتی با هدف تامین برق مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب طراحی شده که پست ۴۰۰ کیلو ولت و ۲۳۰ کیلوولت این شرکت به بهره برداری رسیده است. نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی با سرمایه گذاری 800 میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار وارد مدار تولید شده است. از دیگر کارخانه های احداث شده در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، کارخانه تولید انواع سنگ های مصنوعی شامل قطعات بتنی و سنگ مصنوعی شرکت تابان شهر طرح ریزان جنوب بوده است و نیز کارخانه تولیدی شرکت آرشینکو و مجموعه کارخانجات جهانبانی با هدف تولید انواع بتن و آسفالت گرم احداث شده است. همچنین واحدهای خدماتی بانکی و بیمه‌ای در منطقه میباشد. منطقه ویژه اقتصادی لامرد به عنوان یک طرح فراملی با تداوم اهتمام ویژه مسئولان به این قطب صنعتی و با تلاش مهندسان و کارگران این مرز و بوم در مسیر رشد و جهش صنعتی قرار دارد.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد با بهره گیری از توانمندی ها، فرصت ها و پتانسیل های فراوان، نوید تبدیل به مرکز ثقل و کانون ایران فرامدرن و مرکزیت صنعتی و اقتصادی در آینده نزدیک است.اینجا منطقه ویژه اقتصادی لامرد تجلی تحقق ایده های نوین صنعتی است و چشم امید صنعت ایران به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در آن دوخته شده است.

سیدمحمد عباسی / خبرنگار

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: