April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۵۵۴
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
0

آب شیرین کن

شرکت آب سازان از شرکت‌های مجرب و معتبر در صنعت آب و فاضلاب ایران است که با پشتوانه تیم متخصص، نخبه و حرفه‌ای خود توانسته است گام مهمی در تولید تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب ایران بردارد. این شرکت با هدف تولید و صادرات فناوری‌های مدرن صنعت آب و فاضلاب به سایر کشور‌های جهان تاسیس شده است. این شرکت انواع تجهیزات تصفیه آب، آب شیرین کن، اسمز معکوس، سختی گیر اب، فیلتر ممبران، تصفیه فاضلاب را مطابق با تکونولوژی ‌های روز دنیا تولید و عرضه می‌کند. به جهت تماس با مجموعه آب سازان با شماره 09126942637 تماس حاصل نمایید.

در این مقاله که توسط تیم تولید شرکت آب سازان شما را سیستم آب شیرین کن و اجزای اصلی آن و تجهیزات تصفیه فاضلاب آشنا خواهیم ‌کرد.

سیستم آب شیرین

امروزه اسمز معکوس موثرترین روش و دستگاه برای شیرین سازی آب است. مایع به دست آمده از چنین فیلتراسیونی هم در زندگی روزمره و هم برای نیازهای صنعتی استفاده میشود.

ماهیت تمیز کردن این دستگاه، عبور آب تحت فشار بالا از یک فیلتر ممبران با منافذ کوچک است. مایعی که پس از اسمز معکوس به دست می آید، هیچ ناخالصی، طعم و بوی مضری ندارد، از باکتری ها، نمک ها، زنگ زدگی، ویروس ها و سایر عناصر مضر پاک می شود.

مزایای سیستم آب شیرین کن اسمز معکوس

مدت‌هاست که دانشمندان مزایا و معایب استفاده از اسمز معکوس در فیلترهای تصفیه و آب شیرین کن را بررسی کرده‌اند. پیش از این، چنین سیستم های آب شیرین کنی فقط برای نیازهای صنعتی استفاده می شد. امروزه به لطف امکانات فنی جدید، فیلترها به طور گسترده ای برای تصفیه آب در منازل و آپارتمان ها استفاده میشوند.

 از مهمترین مزایای نصب سیستم آب شیرین کن  اسمز معکوس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تطبیق پذیری دستگاه: چنین سیستم های فیلتر با موفقیت در کارخانه ها، آپارتمان ها، بیمارستان ها، مدارس، پیش دبستانی ها و سایر مکان های عمومی استفاده می شود.

انواع مختلف: بسته به نیاز می توانید فیلتری با محدوده عملکردی بین 8 تا 50000 لیتر در ساعت انتخاب کنید.

حذف نمک تا 98 درصد:  دانشمندان این نکته را هم به مزایا و هم به معایب این دستگاه نسبت می دهند. به علاوه، نیازی به قرار دادن مایع در دمای بالا یا ترکیبات شیمیایی برای خنثی کردن نمکها نیست.

امکان شیرین سازی آب دریا:  فیلترهای اسمز معکوس می توانند بار روی آب های شیرین را کاهش دهند. با عبور از دستگاه اسمز معکوس ، مایع از نمک های آب دریا خالص می شود. باقیمانده غلیظ فیلتر نشده به فاضلاب ریخته میشود یا برای مقاصد صنعتی استفاده می شود.

قیمت مناسب فیلترها برای مصارف خانگی: صرف نظر از اینکه چند نفر از اعضای خانواده در آپارتمان زندگی میکنند و از آب تصفیه شده استفاده میکنند، نصب دستگاه اسمز معکوس به دلیل سادگی طراحی و حداقل هزینه های نگهداری از نظر اقتصادی مفید است. شرکت آب سازان این محصول را در کیفیت و دوام بالا تولید و با قیمت مناسب عرضه می‌کند‌.

نحوه عملکرد آب شیرین کن اسمز معکوس

اصل عملکرد آب شیرین کن اسمز معکوس در نوع صنعتی و خانگی یکسان است. فیلتر اسمز معکوس از چندین عنصر مهم مانند ممبران، هوزینگ و سختی گیر، پمپ ‌های فشار،‌واخد کنترل سیستم و سنسور های مختلف، تشکیل شده است.‌

نحوه عملکرد این سیستم آب شیرین کن بدین نحو است که پس از پمپاژ آب از طریق ممبران‌ها، مایع تصفیه شده از یک طرف خارج می شود و از طرف دیگر، رسوب با کنسانتره ای که از عناصر فیلتر عبور نکرده است، ادغام میشود. برای حذف پلاک هایی که روی سطح غشاها ایجاد می شود، باید به طور دوره ای از ابزارهای مخصوص استفاده کنید. سیستم اسمز معکوس به کمک یه عنصر اصلی خود یعنی سختی گیر، هوزینگ و  فیلتر ممبران آب را شیرین و عاری از نمک می کند، در ادامه مطلب با این سه عنصر آشنا می‌شویم.

سختی گیر

آب سخت دارای مواد رسوبی و نمک زیاد است که استفاده از آن مشکلات بسیاری را  برای خانه‌های مسکونی و صنایع به وجود می‌آورد. تب سخت سبب گرفتگی لوله‌ها، جرم گرفتن تجهیزاتی مانند ماشین ظرفشویی و لباسشویی در خانه است، همچنین در صنایع مختلف سبب آسیب به ماشین آلات خواهد شد. از این رو در سیستم‌های آب شیرین کن اسمز معکوس، یک سختی‌گیر تبادل یونی تعیین شده است. نصب سختی‌گیر در دستگاه آب شیرین کن  آب اسمز معکوس برای مقابله با آب سخت است. سختی‌گیرهای تبادل یونی آب، فیلترهایی هستند که مبتنی بر فرآیند تبادل یونی با هدف کاهش سطح سختی آب هستند.

آب سخت حاوی مقدار زیادی مواد معدنی محلول مانند کلسیم یا منیزیم است. اگرچه آب باران به طور طبیعی سختی کمتری دارد، اما با عبور از لایه‌هایی از رسوبات آهکی که در آنها حل می‌شود و مواد معدنی را از آنها می‌گیرد، سخت می‌شود.

آب سخت برای مصرف خطرناک نیست اما ایده ال نیز نیست و باعث ایجاد مشکلاتی زیادی در تاسیاسات خانگی ‌و‌ صنعتی می شود.

آب سخت می تواند مشکلات قابل توجهی را برای ما ایجاد کند. این مشکلات شامل موارد زیر می‌شود:

رسوبات آهک ممکن است روی لوازم خانگی مانند دیگ بخار یا کتری ظاهر شوند.

آب سخت به مرور زمان به کاشی و شیشه‌ها آسیب می‌رساند.

اب شهری حاوی آب سخت رنگ کدری دارد و شفاف نیست.

آب سخت اثاری از رسوب بر روی سطوح، به ویژه پس از استفاده با محصولات تمیز کننده باقی می‌گذارد.

شستشو با آب سخت (بدن یا لباس‌های شسته شده) ممکن است دشوار باشد، زیرا حل کردن صابون‌ها و مواد شوینده را دشوار می‌کند.

آب شیرین کن

البته هیچ خطر عمده ای برای سلامتی در ارتباط با نوشیدن آب سخت وجود ندارد، اما همچنان می تواند باعث تحریک پوست شود. در ادامه مطلب به نحوه عملکرد و حذف سختی اب توسط دستگاه سختی گیر رزینی می‌پردازیم.

سختی ‌گیر آب تبادل یونی با یک ماده فیلتر مخصوص، رزین پر شده است. یون های کلسیم و منیزیم آب که از لایه بارگیری گرانولی تبادل یونی عبور می کنند با یون های سدیم جایگزین می شوند. رزین اشباع شده با نمک های کلسیم و منیزیم به مرور زمان کارایی خود را از دست می دهد. برای برگرداندن آن به حالت کار، از یک فرآیند بازسازی استفاده می‌شود که این فرایند شستشوی فیلتر با محلول قرص نمک خوراکی است. مکانیسم شروع بازسازی سیستم های فیلتر مدرن، بسته به مدل، امکان تولید را در حالت دستی و خودکار کاملاً خودکار فراهم می کند.

فیلتر ممبرین

فیلتر ممبرین با غشایی اسمز معکوس یک فیلتر جهانی است . این فیلتر یکی از عناصر اصلی اب شیرین ‌کن می‌باشد که به سیستم اسمز معکوس متصل می شود. فیلتر ممبران آب، یک فیلتر مکانیکی است که آب  را از انواع آلاینده هایی که خطرات بالقوه ای برای سلامتی انسان و صنایع دارند، تصفیه می کند .ساختار متراکم و بادوام فیلتر ممبران اسمز معکوس از سلول های میکروسکوپی تشکیل شده است که فقط به مولکول های آب و اکسیژن اجازه عبور می دهند.

با توجه به اندازه منافذ، یک فیلتر ممبران قادر است آب را از طیف گسترده ای از آلاینده ها مانند مشتقات نفتی، فلزات و گازهای محلول، آفت کش ها و مواد شیمیایی، ترکیبات آلی و معدنی، باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها، کیست های تک یاخته ای پاک کند.

فیلتر میکرونی

امروزه فیلتر ممبران یا غشایی اسمز معکوس بهترین عنصر فیلتری است که در دستگاه‌های آب شیرین کن خانگی، تجاری و صنعتی وجود دارد. غشای اسمز معکوس در برابر نفوذ تهاجمی اکثر آلاینده ها مقاوم است. اما پیش از اینکه مواد آلوده به غشای اسمز معکوس برسند باید یک مرحله پیش تصفیه عبور کرده باشند. فیلتر ممبران باید به طور دوره‌ای تمیز و پس از یک دوره زمانی تعویض شود‌. عدم تعویض به موقع فیلتر ممبران سبب آلودگی آب و آسیب‌های زیادی به دستگاه خواهد شد.‌

هوزینگ

یکی از اجزای اصلی دستگاه‌های آب شیرین کن اسمزمعکوس، هوزینگ یا محفظه فیلتر نام دارد. هوزینگ یک ظرف استوانه‌ای شکل است که برای نگهداشت فیلتر‌های آب شیرین کن استفاده می‌شود. به بیان دیگر ‌هوزینگ وظیفه نگهداری از فیلتر های کارتریج و ممبران را در دستگاه آب شیرین کن اسمز معکوس بر عهده دارد.

هوزینگ آب شیرین کن از متریال پلاستیکی شفاف یا مات ساخته می‌شود. هوزینگ از مهمترین بخش‌های دستگاه آب شیرین کن است که از دو بخش درپوش و بدنه تشکیل شده است.

درپوش هوزینگ دارای دو مجرای ورودی و خروجی آب است. آب تصفیه نشده از مجرای ورودی وارد بدنه هوزینگ شده و آب را در اطراف فیلتر به گردش در می آورد سپس آب تصفیه شده و عاری از نمک و سختی از مجرای خروجی هوزینگ وارد سیستم لوله کشی آب خواهد شد. هوزینگ با توجه به ‌ کاربرد در دو نوع اسلیم و جامبو وجود دارد. هوزینگ‌های اسلیم برای مصارف خانگی مناسب هستند و هوزینگ‌های جامبو کاربرد صنعتی دارند. تفاوت این دو هوزینگ در قطر دهانه است که دهانه هوزینگ اسلیم کوچکتر از نوع جامبو است. باید اضافه کرد که برخی هوزینگ‌های صنعتی از لحاظ ظاهری و متریال با هوزینگ خانگی تفاوت دارند. این هوزینگ‌ها اغلب از جنس فلزاتی مانند استیل استنلس ، فولاد کربن، آلومینیوم و ... هستند و بر روی سه پایه‌هایی استوار گشته‌اند.

تصفیه فاضلاب

امروزه بسیاری از خانه‌های مسکونی در مناطق ییلاقی و صنایع مختلف به تصفیه خانه های فاضلاب نیاز دارند. موضوع حفاظت از آب و محیط زیست از اهمیت ویژه ای برای مردم امروزی برخوردار است و روز به روز بیشتر به اهمیت این موضوع پی می‌برند. تصفیه فاضلاب مکانیکی، بیولوژیکی و شیمیایی به طور فزاینده ای در بسیاری از اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود، پساب تصفیه شده مجددا برای اهداف صنعتی و آبیاری به کار گرفته می‌شود یا بدون اینکه حاوی ماده خطرناکی باشد به رودخانه‌ها ریخته می‌شود.

آب شیرین کن

تیم مهندسی آب سازان سهم زیادی در ساخت تصفیه خانه ها و تاسیسات فاضلاب در ایران داشته است. متخصصین این شرکت با پشتوانه تخصص و دانش خود و پیگیری تکونولوژی های به روز جهان، تجهیزات تصفیه فاضلاب را تولید می‌کنند. تصفیه مکانیکی فاضلاب مرحله ای است که ذرات بزرگ موجود آب توسط الک‌ها، توری‌ها،‌ غربال ها و ... گرفته می شود و اجازه عبور آنها را به مرحله بعد نمی‌دهند. سپس در مرحله ته نشینی موادی مانند شن و ماسه ته نشین می‌شود در پایان این مرحله، فاضلاب از فیلترهای غشایی برای حذف سایر ناخالصی ها عبور داده میشود. در بسیاری مواقع با پایان یافتن این مرحله نیازی اب به تصفیه مجدد ندارد . ولی امگر هدف از تصفیه استفاده مجدد باشد، باید فرایند بیولوژیکی و شیمیایی نیز روی پساب تصفیه شده انجام شود.

در تصفیه خانه‌های فاضلاب، تریلیون ها باکتری زنده وجود دارند که به تمیز کردن موثر سیستم کمک می کنند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که تصفیه خانه های فاضلاب محلی با استفاده از باکتری خاصی که در طبیعت نیز وجود دارد، فرایند تصفیه بیولوژیکی را انجام می‌دهند. تصفیه بیولوژیکی در دو فرایند هوازی یا بی هوازی انجام می‌شود. در تصفیه بیولوژیکی سیستم تصفیه فاضلاب نیز به نوبه خود اکسیژن را تامین می کند و محیط مناسبی را برای رشد باکتری ها حفظ میکند، آب فاضلاب در پایان این مرحله کاملا تصفیه و عالی از آلودگی و قابل استفاده مجدد است.

آنچه که تصفیه خانه های بیولوژیکی فاضلاب برای عملکرد درست خود به آن نیاز دارند منبع غذایی و هوا است، این شامل همه چیزهایی (فاضلاب خانه، آشپزخانه، ماشین لباسشویی، حمام، توالت و غیره) است که در خانه استفاده می شود و از فاضلاب خارج می شود. اگر مقادیر زیادی غذا، مواد شوینده، دستمال توالت، بانداژ و چیزهایی که در فاضلاب تجزیه نمی شوند در میان باکتری ها قرار گیرند، از بین می روند.

سپس نوبت به روش شیمیایی می رسد که اغلب برای تصفیه آب از مواد ضدعفونی کننده مانند کلر استفاده می شود. البته در سال‌های اخیر در تصفیه خانه های جدیدتر ازن جایگزین کلر شده است. ازن در آب آلوده نفوذ کرده و آن را خنثی و ضدعفونی می کند.

تصفیه خانه‌های فاضلاب تولید شده توسط شرکت آب سازان قابل نصب در ویلا، رستوران ، هتل و شرکت‌های صنعتی هستند.  این سیستم‌ها با توجه به نیاز مشتری در ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند.  اصل کارکرد انها مشابه به تصفیه خانه های بزرگ است. در تصفیه خانه‌های فاضلاب آب سازان با توجه میزان آلودگی آب، از چندین روش تصفیه  فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده می شود.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: