April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۸۱۲
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
0
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی به تعهدات خود در قبال کشاورزان عمل نکرده است و باید به کشاورزان خسارت بدهد.

بد قولی وزارت جهاد کشاورزی؛ دولت باید به کشاورزان خسارت بدهد

منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: تشویق شالیکاران برای کشت ارقام پرمحصول برنج یکی از سیاست‌های دولت و وزرات جهاد کشاورزی برای افزایش بهره وری بود که توسط کشاورزان انجام شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع کشت ارقام پرمحصول برنج در شورای قیمت گذاری و جلسات تخصصی مطرح شده بود که به وزیر اعلام کردیم باید سازوکار‌های مناسب این طرح را نیز اجرایی شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم افزایش بهره‌وری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی در کشور ۲ و نیم درصد است و کشاورزان در افزایش بهره وری خوب عمل کردند.

او کشت ارقام پرمحصول را یکی از راه‌های افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: اگر کشاورزان مازندرانی حمایت شوند در مدت ۴ سال می‌توان به خودکفایی در تولید برنج رسید.

او افزود: قرار بود میزان تولید برنج امسال با کشت ارقام پرمحصول ۲۵ درصد افزایش پیدا کند که کشاورزان توانستند ما را به این هدف برسانند، اما دولت قدر این افزایش تولید را ندانست.

منصور علی زارعی با بیان اینکه دولت برای خرید تضمینی ارقام پرمحصول برنج اقدام مناسبی انجام نداد، گفت:دولت در سیاست‌های تعرفه‌ای برای واردات برنج باید بگونه‌ای سیاستگذاری می‌کرد که قیمت برنج‌های وارداتی ارزان‌تر از قیمت پرمحصول برنج داخلی نباشد در حالی که اکنون قیمت برنج خارجی از برنج‌های پرمحصول داخلی ارزانتر است.

او ادامه داد: دولت در خصوص میزان تعرفه واردات باید یا تعرفه مناسبی وضع می‌کرد یا به مصرف کننده یارانه می‌داد، ولی به تولید نباید ضربه می‌زد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

عدم انجام تعهدات وزارت جهاد در خصوص کشت قراردادی
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت جهاد کشاورزی امسال قراردادی با عنوان کشت قراردادی برنج با کشاورزان امضا کرد و مقرر شده بود محصول کشاورز را نیز از آن‌ها خریداری کند که به تعهدات خود در این بخش نیز عمل نکرد.

زارعی افزود: وزیر جهاد کشاورزی دستور داد که کشاورزان با کشت ارقام پرمحصول برنج افزایش بهره وری داشته باشند، اما به قول‌های خود در خصوص خرید محصول عمل نکرد و محصول در انبار‌ها مانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی دولت به تعهد خود در قبال کشاورزان عمل نکرد آن‌ها نیز دلسرد شده اند، ادامه داد: دولت باید به کشاورزانی که خسارت دیده اند خسارت بدهد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

۵۰۰ هزار تن برنج در انتظار خریدار؛ تعرفه واردات برنج مشکل را پیچیده‌تر کرد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ هزار تن برنج اکنون در انبار‌های مازندران وجود دارد و خریدار ندارد، گفت: بر اساس آمار‌های رسمی بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج نیز وارد شده است.

او افزود: متاسفانه کنترل دقیقی در واردات برنج انجام نشد و جدای اینکه شرکت بازرگانی دولتی برنج وارد کرد به شرکت‌های خصوصی هم مجوز دادند که برنج وارد کنند این قضیه باعث گلایه شدید کشاورزان شده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاتبات متعددی برای حل مشکل شالیکاران شمالی انجام شد و وزیر جهاد کشاورزی نیز سه بار در مجمع نمایندگان مازندران حضور یافت، اما مشکل کشاورزان حل نشد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی افزود: پیش بینی میشود با توجه به عملکرد نادرست جهاد کشاورزی و عدم انجام تعهدات خود کشت ارقام پرمحصول برنج امسال در شمال کاهش یابد که باز یک قدم از خودکفایی برنج دور می‌شویم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

دولت میدانی باید حضور میدانی داشته باشد
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت منتظر نظر دستگاه اجرایی در استان‌ها است و اگر مسئولان این دستگاه‌ها بگویند هیچ مشکلی وجود ندارد مشکلات نیز حل نمی‌شوند.

زارعی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی متولی در بخش کشاورزی باید خیلی قوی‌تر وارد کار بشوند، افزود: دستگاه‌های اجرایی استان باید این خسارت‌ها را به عنوان یک مطالبه از وزارتخانه خود پیگیری کنند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت سیزدهم که دولت میدانی است باید حضور میدانی نیز در عرصه داشته باشد و مقامات ارشد از نزدیک موضوعات را بررسی کنند.

او افزود: کشاورزان اکنون به شدت از مسئولان اقتصادی کشور گله دارند.

زنجیره تولید بدون نقش پررنگ کشاورز ایجاد نمی‌شود
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی وجود یک زنجیره برای تولید، فروش، صادرات و بازار را برای رونق بخش کشاورزی ضروری دانست و گفت: باغداران باید نقش اساسی در این زنجیره از ابتدای تولید تا بازار مصرف داشته باشند که متاسفانه این نقش وجود ندارد.

او خواستار تقویت شرکت‌ها، تشکل‌های دولتی و تعاونی‌ها کشاورزی شد و افزود: باغداران وقتی محصول خود را ۳ هزار تومان می‌فروشند، اما در بازار ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود از تولید دلسرد می‌شوند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی تعاونی‌های کشاورزی بیش از ۵۰ سال سابقه فعالیت دارند، اما کشاورز در این صندوق ۱۰ هزار تومان هم سهم ندارند.

زارعی گفت: برای جهش تولید در بخش کشاورزی باید تشکل‌ها به گونه‌ای فعالیت کنند که کشاورز در تولید، توزیع، صادرات و بازار مصرف نقش اصلی را ایفا کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: