April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۰۸۶
۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
0
رئیس بنیاد مسکن گفت: همه واحد‌های تخریب شده در زلزله خوی تا پایان خرداد سال ۱۴۰۲ نوسازی خواهند شد.

نوسازی واحدهای تخریب‌شده در خوی تا پایان خرداد تکمیل می‌شود

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه مقاوم سازی مسکن در نقاط زلزله زده پاسخ داد.

آخرین وضعیت نوسازی واحد‌ها در خوی به چه صورت است؟

نیکزاد: در زلزله اخیر منطقه خوی ۲۱۲۰ واحد تخریب شده اند و نیاز به نوسازی دارند که ۵۶۰ واحد در شهر و ۱۵۶۰ واحد در روستا‌ها هستند. ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد هم نیاز به تعمیر دارند.

برای نوسازی واحد‌های روستایی ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات و ۶۰ میلیون تومان وام بلاعوض و برای واحد‌های شهری ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات و ۶۰ میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفته شده است.

برای واحد‌های تعمیری هم ۳۰ میلیون تومان وام و بر اساس نوع خسارت تا سقف ۲۵ میلیون تومان بلاعوض مصوب شده است.

پرداخت تسهیلات و بلاعوض به بانک‌ها ابلاغ شده و طی چند روز آینده شروع می‌شود.

در شهر خوی برخی این نگرانی را دارند که آیا واحد آن‌ها به تعمیر نیاز دارد یا نه که در این موارد درخواست معاینه فنی از نظام مهندسی استان می‌شود. روزانه بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ واحد را بازدید می‌کنند و اگر نیاز به مقاوم سازی دارد دستور کار می‌دهند. نظارت بر واحد‌ها هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد.

سیمان و میلگرد تمامی واحد‌های تخریب شده، اهدایی بنیاد مسکن است. نصب اسکلت پیچ و مهره‌ای یک روز زمان می‌برد که اسکلت هزار واحد به منطقه ارسال شده و مابقی در حال انجام و ارسال است.

آواربرداری واحد‌ها تا چه زمانی تمام می‌شود؟

نیکزاد: تاکنون ۵۸۲ واحد تخریبی را آواربرداری کرده ایم. ۱۵۰ دستگاه هر روز آواربرداری می‌کنند و به دلیل اینکه خانه‌ها عمدتا خشت و گلی هستند، میزان آواربرداری زیاد است.

تا آخر امسال آواربرداری تمام ۲۱۲۰ واحد تخریب شده در این منطقه به پایان می‌رسد. عملیات بتن ریزی در مناطقی که آواربرداری به پایان رسیده، آغاز شده، اما در برخی روستا‌ها که برودت هوا زیاد است هنوز انجام نشده و با افزایش دما طی روز‌های آینده آغاز خواهد شد.

پرداخت تسهیلات از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

نیکزاد: در بحث بازسازی معمولا پرداخت تسهیلات ۲۰ روز تا یک ماه زمان می‌برد، اما در این مدت بنیاد مسکن برای بازسازی لنگ این اعتبارات نمی‌شود و از منابع داخلی خود استفاده می‌کند و پس از پرداخت تسهیلات از آن برداشت خواهد شد.

ظرف یکی دو هفته آینده وام و بلاعوض به بانک‌ها ابلاغ می‌شود و پرداخت‌ها شروع خواهد شد.

با دریافت این تسهیلات، افراد نیاز به هزینه اضافه دیگری ندارند؟

نیکزاد:ساخت این واحد‌ها بیشتر یک طبقه است و هزینه‌های جانبی همچون آسانسور ندارد و این تسهیلات و وام بلاعوض جوابگوی ساخت واحد‌ها خواهد بود.

چالش جدی در حوزه نوسازی دارید؟

نیکزاد: روند بازسازی خوب است. هنوز دمای هوا در برخی روستا‌ها پایین است که کار آواربرداری و بتن ریزی را کند کرده است، اما طبق پیش بینی هواشناسی از چند روز دیگر افزایش دما خواهیم داشت و کار سرعت می‌گیرد.

با تلاش نیرو‌های انتظامی خوشبختانه ناامنی در منطقه نداریم و کار به خوبی پیش می‌رود.

بازسازی واحد‌های تخریب شده تا چه زمانی تمام می‌شود؟

نیکزاد: تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲ باید نوسازی همه واحد‌های تخریب شده تمام شود و مردم در خانه‌ها اسکان داشته باشند. روند آواربرداری و پرداخت تسهیلات هم نشان می‌دهد تا پایان خرداد نوسازی این واحد‌ها تکمیل می‌شود. به طور معمول ۴ ماه زمان اجرای این سازه‌ها است.

تاکنون چه تعداد وام مسکن روستایی پرداخت شده است؟

نیکزاد: ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور داریم که تا سال ۸۴ فقط ۵ درصد از آن‌ها مقاوم بود. پس از آن بهسازی و نوسازی واحد‌ها شروع شد. امروز ۵۱ درصد از واحد‌های مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده است.

هدف گذاری شده تا سال ۱۴۱۰ دیگر واحد غیر مقاوم در روستا‌ها نداشته باشیم.

وام ۲۰۰ میلیون تومانی برای واحد‌های روستایی در نظر گرفته شد که پرداخت آن در ابتدا دست انداز‌هایی داشت، اما رئیس جمهور بر پرداخت آن تاکید داشتند.

تاکنون ۱۴۰ هزار روستایی را برای وام ۲۰۰ میلیونی به بانک‌ها معرفی کرده ایم که ۴۰ هزار نفر قرارداد بسته اند.

سود این وام برای روستاییان ۵ درصد است و ۱۳ درصد از سود هم یارانه داده می‌شود که این را نباید هزینه‌ای برای دولت در نظر گرفت چراکه اگر روستاییان با نوسازی واحد‌ها در روستا بمانند و تحصیل کنند و تولید محصولات کشاورزی داشته باشند، چندین برابر این هزینه عاید کشور می‌شود و به نوعی سرمایه گذاری برای آینده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: