خرید اقساطی دیاگ خودرو به چه صورت امکان پذیر است؟ برای اطلاع از شرایط خرید دیاگ خودرو کلیک کنید.

images_1676976615_63f4a1e77251d.jpg

دیاگ، مخفف کلمه دایاگنوستیک( Diagnostic )  می باشد که یکی از پرکاربردترین دستگاه‌ها در صنعت تعمیر و نگهداری خودرو است. در عصر جدید با پیشرفت تکنولوژی و فناوری دستگاه دیاگ در بین افراد محبوبیت زیادی پیدا کرده است! اگر بخواهیم شکل ساده ای از دیاگ تعریف کنیم، باید این موضوع را بیان کنیم که دیاگ دستگاهی است که قابلیت اتصال به کامپیوتر هوشمند خودرو یا ECU را دارد و به همین شکل قادر است تا هر نوع مشکل در سنسورهای خودرو، برق، گیربکس، ترمز و ... را به اپراتور نشان دهد تا مشکل به راحتی حل شود.

مزیت اصلی دیاگ این است که دیگر نیازی که پهن کردن قطعات خودرو برای تشخیص عیب‌یابی نیست تنها با اتصال دیاگ به ماشین تمامی عیب‌ها و مشکلات خودرو توسط چند خط کد مخصوص به اپراتور نشان داده می شود. با این‌ حال اگر مکانیک هستید و یا خودرو دارید می‌توانید با خرید اقساطی دیاگ در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید و در کارتان بیشتر موفق شوید و بهره وری بیشتری را تجربه کنید. در ادامه با بررسی چند نکته مهم در رابطه با دیاگ به شما کمک می کنیم که قبل از خرید این دستگاه، اطلاعات کاربردی راجع به آن داشته باشید.

نحوه کار دیاگ خودرو از صفر تا 100

images_1676976626_63f4a1f280ae8.jpg

برای اینکه دیاگ را به ماشین متصل کنیم باید اول درگاهی به نام OBD خودروی خود را پیدا کنیم که اغلب جایگاه آنها در خودرو ها متفاوت است؛ مثلاً زیر کاپوت یا زیر داشبورد. در سال‌های قبل OBD ها پورت‌های مخصوصی داشتند که فقط به پورت مخصوص خود متصل می‌شدند؛ اما با پیشرفت صنعت خودروسازی نسخه 2 او بی دی عرضه شد که به‌آسانی به هر دستگاهی متصل می‌شود.

خودرو یا اتومبیل شما دارای کامپیوتر که همان مغز خودرو محسوب می‌شود تمام سنسورهای قطعات الکتریکی و فیزیکی خودرو را دریافت می‌کند، پس از اینکه دستگاه دیاگ را به این قطعه کامپیوتر ماشین متصل کردید باید دستگاه دیاگ را از طریق بلوتوث یا WiFi به کامپیوتر یا موبایل خود متصل کنید که کدهایی که توسط دیاگ شناسایی می‌شود را ببینید اگر می‌خواهید به‌راحتی کدها را بخوانید بایستی نرم‌افزار مخصوص آن را روی سیستم یا موبایل نصب کنید تا از عملکرد خودرو باخبر بشوید. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، می توانید در هنگام خرید دیاگ از فروشگاه از فروشنده سوال بپرسید تا شما را در این زمینه پشتیبانی کرده و به شما اطلاعات بیشتری در این راستا ارائه دهد.

4 گام برای دیاگ زدن که نمی دانستید!

اگر می خواهید دیاگ بزنید، اما نمی دانید چطور باید این کار را انجام دهید به شما توصیه می کنیم که مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

  1. اطمینان حاصل کنید که خودروی شما دارایECU است. ای سی یو چیست؟ همان کامپیوتر یا مغز متفکر ماشین که در متن بالا ذکر شده است.
  2. سوئیچ ماشین را باز کنید. برای اتصال دیاگ به کامپیوتر خودرو از طریق درگاهOBD نیاز به کابل مناسب این درگاه دارید. پس از اینکه دیاگ را به کامپیوتر نصب کرده‌اید وارد مرحله سوم می‌شویم.
  3. برنامه دیاگ را اجرا کنید. از منو تنظیمات، مدل خودرو و ای سی یو را انتخاب کنید. اگر دیاگ مدل ماشین شما را نداشت باید مدل ماشین را دانلود کنید.
  4. حالا که دستگاه دیاگ به خودرو متصل شده است، کدهایی به شما نشان داده می‌شود. تمام این کدها عیوب خودروی شما را نشان می‌دهد که باید بررسی و حل کنید.

خطاهایی که دیاگ خودرو نشان می دهد، چیست؟

دستگاه دیاگ هر نوع مشکل در خودرو اعم از برق ماشین، گیربکس، ترمز، سنسور اکسیژن، فشار روغن گیربکس، سنسور ABS  و ... را شناسایی می‌کند. اگر قصد خرید خودرویی دارید که احساس می‌کنید کیلومترشمار آن دست‌کاری شده می‌توانید از طریق دیاگ زدن متوجه شوید. به‌صورت کلی دستگاه دیاگ دو اخطار را نمایش می‌دهد، خطای دائم و خطای موقت.

خطای موقت

زمانی که دیاگ کدهای خطا را شناسایی کند خطا به‌صورت دائم ثبت می‌شود. بعد شما باید یک‌بار خودرو را استارت بزنید، موتور کار کند و بعد موتور خاموش شود. اگر این خطا دوباره نمایش داده نشود یعنی نیازی به تعویض قطعه نیست و به خطای موقت تبدیل می‌شود و شما باید این خطای ثبت شده را از حافظه دیاگ پاک کنید.

خطای دائم

زمانی که یک خطا به‌صورت دائم یعنی بعد از طی‌کردن استارت و کارکردن و خاموش‌شدن موتور با زهم آشکار می‌شود بایستی قطعه معیوب را تعویض کنید و بعد خطا را از دیاگ پاک می‌کنیم. اگر قبل از تعویض خطا پاک شود مجدد در دیاگ آشکار می‌شود.

اما دیاگ به‌صورت جزئی خطاهایی که می‌توانید برای ما شناسایی کند عبارت است از:

  • سرعت خودرو
  • دور موتور
  • گشتاور موتور
  • استپر موتور
  • سرعت فن موتور
  • دمای آب رادیاتور
  • ولتاژها
  • ولتاژ باتری
  • ولتاژ و زاویه دریچه کولر
  • ولتاژ سنسور اکسیژن
  • درصد شیر برقی کنیستر
  • زمان شارژ کویل ها
  • وضعیت‌ها
  • وضعیت جعبه‌دنده
  • وضعیت سیستم تهویه
  • وضعیت سیستم کنترل آلودگی هوا
  • زمان و وضعیت پاشیدن سوخت از انژکتورها
  • فشار و دمای هوای ورود به منیفولد
  • وضعیت ترموستات ورودی کولر

قطعات دستگاه دیاگ یا عیب یاب خودرو چیست؟

همان‌طور که در متن بالا با دیاگ و نحوه کارکرد آن متوجه شدیم باید برای کارکردن با این دستگاه اجزای آن را به‌خوبی بشناسیم. تمام دستگاه‌های دیاگ شامل چهار قسمت اصلی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

کامپیوتر

اصلی‌ترین بخش یک دستگاه دیاگ کامپیوتر است که پردازش را انجام می‌دهد. این کامپیوتر موظف است اطلاعات ECU خودرو را دریافت کند و اطلاعات لازم خطاها، کارکرد قطعات و نحوه عملکرد خودرو رو نشان دهد.

سخت‌افزار یا اینترفیس

اینترفیس همان رابط بین ای سی یو خودرو و کامپیوتر دستگاه دیاگ است که خودرو را عیب‌یابی می‌کند و مشکلات و خطاها را شناسایی می‌کند.

کابل‌های رابط

طبیعتاً برای اتصال دیاگ و خودرو نیاز به کابل‌ها و کانکتورها داریم. یک سمت کابل به کامپیوتر خودرو و سمت دیگر کابل به دیاگ متصل می‌شود. این کابل‌ها اطلاعات را از خودرو به کامپیوتر دیاگ منتقل می‌کند.

نرم‌افزار دیاگ خودرو

نرم‌افزار دیاگ باید مخصوص کامپیوتر خودرو شما باشد به این دلیل که هر نرم‌افزاری به خودرو متصل نمی‌شود و می‌توان گفت دستورالعمل‌ها و استانداردهای خودرو ها با هم متفاوت است. بعد از اینکه نرم‌افزار با کامپیوتر خودروی شما تطبیق داده شد سپس می‌توانید دیاگ بزنید.

انواع دستگاه دیاگ موجود در بازار کشور

images_1676976639_63f4a1ff8f97e.jpg

دستگاه های دیاگ موجود در کشور عبارت اند از:

دیاگ‌های شرکتی

طبق توضیحات متن بالا هر نرم‌افزار دیاگی باید با خودروی شما مطابقت داشته باشد. هر شرکت خودروسازی دیاگی را باتوجه‌به اصول و استانداردهای ماشین تولید می‌کند که شما می‌توانید فقط از همان دیاگ برای خودروی خود استفاده کنید. مثلاً  شرکت هیوندای و کیا دیاگی تولید کرده‌اند که با ماشین‌های هیوندای و کیا سازگاری بیشتری دارد.

دیاگ مولتی برند

اگر تعمیرکار یا مکانیک هستید بهتر است از این دیاگ استفاده کنید. به دلیل اینکه این دیاگ‌ها توسط شرکت‌های خاص و بر اساس استانداردهای جهانی تولید می‌شود و با تمامی ماشین‌ها سازگار است. یکی از بهترین دیاگ‌های مولتی برند دیاگ G-Scan است. که برای تمام ماشین‌ها مناسب است و عیب‌یابی را به‌خوبی انجام می‌دهد.

با خرید اقساطی دیاگ شما می‌توانید هر مدل که مدنظر دارید به‌راحتی تهیه کنید و به‌صورت اقساطی با کمترین هزینه خرید کنید.

خرید اقساطی دیاگ از دیاگ لند

یکی از بهترین فروشگاه های تجهیزات تعمیرگاهی خودرو که در طول سال های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است، فروشگاه دیاگ لند است. این مجموعه با ارائه خدماتی بسیار کاربردی در این حوزه به شما کمک می کند که در سریع ترین زمان ممکن به خواسته های خود دست پیدا کنید.

در این زمینه اگر نیاز به مشاوره هم داشتید، می توانید با کارشناسان فروش این مجموعه تماس گرفته و از آن ها راهنمایی بخواهید. اگر در رابطه با خرید اقساطی دیاگ سوالی دارید، می توانید در بخش نظرات با ما و سایر افراد به اشتراک بگذارید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: