April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

لیفتراک یک ماشین صنعتی است که کاربرد های فراوانی در صنعت کشور دارد. به شکل اولیه می‌توان به وسیله آن بار و پالت را جا به‌ جا نمود. اما با نصب ابزار های متنوع کاربرد تازه‌ ای پیدا می‌ کند و قادر خواهد بود که بارهای متفاوتی را حمل و جا به‌ جا نماید. درواقع ، لیفتراک ماشینی است که به‌ راحتی تغییر شکل می‌ دهد و کاربرد پذیری بالایی نیز خواهد داشت. به همین دلیل لیفتراک صنعت باربری و انبارداری را کاملاً متحول نموده است.

لیفتراک یک ماشین صنعتی است که کاربرد های فراوانی در صنعت کشور دارد. به شکل اولیه می‌توان به وسیله آن بار و پالت را جا به‌ جا نمود. اما با نصب ابزار های متنوع کاربرد تازه‌ ای پیدا می‌ کند و قادر خواهد بود که بارهای متفاوتی را حمل و جا به‌ جا نماید. درواقع ، لیفتراک ماشینی است که به‌ راحتی تغییر شکل می‌ دهد و کاربرد پذیری بالایی نیز خواهد داشت. به همین دلیل لیفتراک صنعت باربری و انبارداری را کاملاً متحول نموده است.
در این مقاله، تعدادی از رایج ترین موارد استفاده از لیفتراک را معرفی خواهیم کرد تا با آگاهی از گزینه‌ های موجود و بررسی دقیق تر، ابزار مناسبی برای تأمین نیاز هایتان انتخاب نمایید. معمولاً موارد استفاده از لیفتراک شامل بخش های متنوعی است که در ادامه به چندین مورد از آن  اشاره خواهیم کرد.

قطعات لیفتراک پیشرو تراک

نکات مهم حفظ و نگهداری لیفتراک و قطعات لیفتراک

توصیه فروشگاه پیشرو تراک به کاربران لیفتراک برای بالا بردن  طول عمر لیفتراک این است که لیفتراک را تمیز نگه دارید تا تشخیص قطعات لیفتراک فرسوده یا معیوب آسان تر باشد. با آب به جای مایعات قابل اشتعال، لیفتراک را تمیز نمایید. برای دستورالعمل نگهداری لیفتراک فقط از یک فرد آموزش دیده و متخصص استفاده کنید. برای تعمیر و یا تعویض قطعات لیفتراک فقط از مکانیک های حرفه ای و با تجربه استفاده نمایید. حال در این مقاله به تفصیل در مورد موضوع دستورالعمل نگهداری لیفتراک و لوازم یدکی لیفتراک خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

دستورالعمل نگهداری لیفتراک ها و قطعات لیفتراک چیست؟

یک برنامه تعمیر و نگهداری لیفتراک باید جزئیات خاصی از کارهایی که قرار است روزانه، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و سالانه انجام شود را فهرست کند. یک برنامه دقیق و مستمر، چرخه عمر لیفتراک و لوازم یدکی لیفتراک را افزایش می دهد و زمان خرابی و هزینه های تعمیر اساسی آن را به حداقل می رساند. چنانچه با خرابی لوازم لیفتراک مواجه شدید، می توانید در فروشگاه پیشرو تراک و تماس با شماره 55401318-021 به تامین قطعات لیفتراک خود بپردازید.

دستورالعمل تعمیر و نگهداری ماهانه لیفتراک

در زیر لیستی از مواردی که باید در نگهداری یک لیفتراک و لوازم یدکی لیفتراک به آن ها توجه کنید را آورده ایم:

  • هر ترک ظاهر شده را بررسی نمایید.
  • روغن کاری شاسی و اجزای دکل را بررسی کنید.
  • تعویض روغن موتور
  • فیلتر هوا تمیز شود.
  • دور موتور تنظیم گردد
  • تنظیم زمان احتراق برای بالابرهای موتوری هم نکته مهمی است که باید به آن توجه نمود.
  • بازرسی بالابر، عملکرد سیلندر شیب، کشش تسمه محرک، مهم است که به این موارد توجه شود.
  • بررسی باتری لیفتراک

نکات مهم نگهداری لیفتراک

  • تشخیص سایش و پارگی قطعات لیفتراک معیوب در یک لیفتراک تمیز آسان تر است، برای تمیز کردن لیفتراک و قطعات لیفتراک به جای مایعات غیر قابل اشتعال از آب استفاده نمایید.
  • برای بازرسی، تعمیر یا نگهداری لیفتراک فقط از یک فرد واجد شرایط و آموزش دیده استفاده کنید.
  • برای تعویض و/یا تعمیر قطعات لیفتراک فقط از یک تعمیرکار با تجربه استفاده نمایید.
  • رویه‌هایی را برای کار با لیفتراک‌های آسیب‌دیده یا ناایمن ایجاد کنید، این موارد شامل برچسب‌گذاری کامیون بالابر و گزارش هرگونه مشکل به شخص مسئول می شود.
  • تمام قطعات لیفتراک متحرک را به خوبی روغن کاری کنید.
  • لیفتراک ها را با سوخت و شارژ نگه دارید.
  • مطمئن شوید که همه لوازم یدکی لیفتراک همیشه به درستی کار می کنند.

توجه: لیفتراک های برقی به دلیل قطعات متحرک کمتر، فواصل سرویس دهی کمی متفاوت دارند. اگر مرکز شما به طور منظم از لیفتراک استفاده می کند، این ایده هوشمندانه است که یک تکنسین دارای مجوز واجد شرایط را در هر 250 ساعت کار بازرسی و سرویس دهی به آنها داشته باشید. دانستن نحوه انجام تعمیرات اساسی در لیفتراک به اندازه حفظ یک کپی از تمام سوابق تعمیر و نگهداری لیفتراک حائز اهمیت است.

تعمیر و نگهداری تجهیزات لیفتراک

وقتی صحبت از سرویس لیفتراک می شود این جمله گویای این نکته است که تکنسین‌های مجرب، آگاه و دارای گواهی، آماده نگهداری از بالابرها و متخصص هر لیفتراک، مطابق با استانداردهای کارخانه هستند. از تعمیر و نگهداری جامع با قیمت ثابت گرفته تا برنامه های استفاده از تجهیزات کامل و ردیابی تعمیر و نگهداری لیفتراک، ما طیف وسیعی از راه حل های خدماتی را برای راه اندازی کسب و کار شما ارائه می دهیم.

خرید یک برنامه و دستورالعمل تعمیر و نگهداری لیفتراک یک راه عالی برای صرفه جویی در هزینه های خود می باشد زیرا اولین کاهش هزینه ای که با یک برنامه تعمیر و نگهداری خواهید دید در زمان خرابی لیفتراکتان است. زیرا از کار افتادن لیفتراک گران ترین هزینه مرتبط با لیفتراک است. دوم اینکه، یک برنامه تعمیر و نگهداری تضمین می کند که لیفتراک شما مراقبت های مورد نیاز خود را دریافت می کند و طول عمر لیفتراک و لوازم یدکی لیفتراک شما را بهتر و طولانی تر می کند. سوم، شما می‌توانید با توجه به برنامه نگهداری و تعمیراتی که انتخاب می‌کنید هزینه بازرسی را ماهانه پرداخت کنید، این امر باعث می‌شود هزینه تعمیر و نگهداری لیفتراکتان آسان‌تر شود.

هنگامی که یک ارایه دهنده خدمات فنی در محل شما حضور داشته باشد، چندین قسمت از لیفتراک شما را برای شرایط کار بهینه بازرسی می کنند. که شامل موارد زیر خواهد بود:

  • دکل، زنجیر بالابر، چنگال، هیدرولیک
  • سیستم حرکت و ترمز
  • سیستم کنترل
  • موتور آی سی یا موتور الکتریکی
  • بدنه لیفتراک و اجزای ایمنی

اگر تکنسین شما دقیق باشد، باید بتوانید به وضوح ببینید که آنها این مناطق خاص را بازرسی می کنند. برای اطمینان از انجام بازرسی با کیفیت عالی، پیشنهاد ما این است که قبل از شروع تعامل با ارائه‌دهنده خدمات، فرم بازرسی تعمیر را درخواست کنید. سپس، هنگامی که یک تکنسین در محل حاضر شد و بازرسی های لازم را انجام داد، می توانید درخواست کنید که فرم تکمیل شده و گزارش را به شما ارائه دهند. این کمک خواهد کرد که مطمئن شوید دقیقاً همان خدماتی را که برای آن هزینه پرداخت کرده اید دریافت می کنید.

لوازم یدکی لیفتراک پیشرو تراک

موارد استفاده از لیفتراک

1-    استفاده از لیفتراک در کارخانه ها:

محصولات تولیدی در خط تولید کارخانه باید به قسمت‌ های متفاوت منتقل گردند تا کار تولید شان تکمیل و به انبار منتقل یا به خریدار تحویل داده شوند. مواد اولیه هم باید به‌ صورت مستمر در دسترس خط تولید باشند .لیفتراک مفید ترین ابزار برای این نقل‌ وانتقال‌ های مستمر داخلی است. چراکه قادر است کارتن‌های کوچک تا محصولات بزرگی مانند خودرو را نیز جا به‌ جا نماید، بدون اینکه فضای زیادی را اشغال کند و یا مزاحم کارکنان و روند تولید شود. با توجه به فضای بسته کارخانه و انبار، معمولاً از لیفتراک برقی در این فضاها استفاده می‌شود چراکه دود سمی اگزوز ندارد و سروصدای کمتری نیز ایجاد می‌کند.

2-     استفاده از لیفتراک در پروژه های ساخت و ساز ساختمانی:

لیفتراک صنعتی به‌ عنوان یکی از تجهیزات مفید در صنعت ساخت‌‌ و ساز استفاده می‌ گردد. برای اینکه می‌تواند بارهای سنگین ساختمانی را در فواصل طولانی حمل نماید. و در مسیرهای ناهموار و سخت نیز حرکت کند. لیفتراک عملکرد دوگانه ابزار بالابر و خودرو را ترکیب می‌کند و می‌تواند بار آجر و تیرآهن را از ماشین حمل تخلیه کرده و به محل استفاده منتقل نماید. از همین رو بسیاری از شرکت ‌های حمل‌ و نقل و یا ساختمانی، لیفتراک دارند تا بتوانند به‌ راحتی محصولات ساختمانی را بار زده و تخلیه کنند. لاستیک‌ های پنوماتیک و لیفتراک های سنگین معمولاً در پروژه‌ های ساختمانی استفاده می‌ شوند چرا که مقاومت بالا تری در شرایط نامساعد دارند.

3-    استفاده از لیفتراک در انبار ها:

در حال حاضر بسیاری از صنایع و کارخانه‌ های صنعتی، محصولات تولیدی خود را در انبارهایشان، ذخیره و نگهداری می‌کنند. بنابراین برای استفاده از این کالاها و هم چنین سهولت در امر جابجایی و حمل و نقل این تولیدات، لازم است از ابزارها و تجهیزاتی استفاده کنند تا از این طریق، عملیات جابجایی این محصولات به راحتی امکان پذیر شود. برخی از این ماشین آلات صنعتی که به طور معمول در انبارها از آن ها استفاده می شود عبارتند از: ریچتراک، لیفتراک، استاکر، جک پالت، پالت تراک و ... برخی از این محصولات به شکل های دستی، نیمه برقی و یا برقی تولید می شوند و در موارد خاصی، مورد استفاده قرار می گیرند.

از لیفتراک ها در موارد دیگر نیز استفاده می گردد که در آینده به این موارد خواهیم پرداخت.

استارت لیفتراک

علل خرابی استارت لیفتراک نیز مانند دیگر قطعات لیفتراک باید توسط یک متخصص عیب یابی و تعمیر لیفتراک انجام شود.

برخی موارد درست استارت نخوردن لیفتراک علتش مشکلات باتری لیفتراک است که با تعویض و یا تعمیر باتری مشکل استارت نیز رفع می گردد. پیدا کردن مشکل اگر مربوط به باتری باشد روش خاصی دارد که خود راننده هم با انجام آن، می تواند تشخیص دهد که مشکل از باتری است یا خیر. یکی از این روش ها استفاده از ولت متر است. اگر فکر می کنید باتری لیفتراک سالم است و مشکل از سیم کشی است، با استارت زدن چراغ های پشت آمپر روشن نمی شوند و اینطور متوجه مشکل سیم کشی خواهیم شد.

نکته حائز اهمیت این است که مشکلات استارت لیفتراک هرچه باشد قابل تعمیر است و باید خیلی زود برای رفع نقص اقدام کرد چرا که بیشتر مواقع اگر سریع تعمیر انجام نشود به قسمت های دیگر هم صدمه وارد می شود و مشکلات بیشتر می شود و برای تعمیر به مشکل بر می خورد.

استارت لیفتراک

اجزای استارت لیفتراک

بالشتک های استارت لیفتراک:

وظیفه آنها تولید میدان مغناطیسی بسیار قوی می باشد و با توجه به نوع کلاف های بالشتک ها جریان زیادی از آن عبور کرده و باعث تولید میدان مغناطیسی می گردد. استارت لیفتراک از نوع اتصال بالشتک ها به دو صورت سری و موازی طراحی می شوند.

۱- نوع سری: در این نوع از بالشتک جریان برق واردکلاف های بالشتک شده و پس از عبوراز بالشتک ها از طریق ذغال مثبت وارد کلافهای آرمیچر شده و از طریق ذغال منفی به بدنه استارت لیفتراک متصل شده و مدار استارت کامل می شود.

۲- نوع موازی: در این نوع استارت جریان برق باطری ابتدا وارد ذغال های مثبت شده و از طریق ذغال مثبت به دو بالشتک مجاور هم رسیده و از طریق بالشتک مستقیم منتقل به بدنه می شود یعنی بالشتک ها نسبت به آرمیچر موازی می باشند.

آرمیچر استارت لیفتراک:

با عبور جریان زیاد از آرمیچر میدان مغناطیسی قوی ایجاد می شود و طبق قانون موتور های الکتریکی میدان تولیدی آرمیچر با میدان تولیدی بالشتک ها بر هم نیرو وارد نموده و باعث چرخش آرمیچر می گردد.

ذغال های استارت لیفتراک:

جریان عبوری بالشتک ها و آرمیچر از طریق ذغال انجام می گیرد و جنس ذغال ها از مس و کربن می باشد و مقدار مس آن بیشتر است تا اتلاف انرژی کمتر و در برابر عبور جریان زیاد گرما مقاومت داشته باشد. استارت ها در دو نوع دو و چهار ذغاله هستند.

دنده استارت لیفتراک:

وظیفه دنده استارت همانند دنده واسطه عمل کرده و نیروی استارت را به فلایویل منتقل می کند. دنده استارت دارای یک مجموعه به نام کلاچ یکطرفه می باشد که نیرو را در یک جهت منتقل کرده و در جهت دیگر بصورت هرز میگردد.

آشنایی با سیستم و عملکرد استارت لیفتراک

استارت لیفتراک یک نوع موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. وظیفه استارت لیفتراک در بیان ساده، روشن کردن موتور لیفتراک می‌باشد. یعنی در حقیقت ما برق را از باتری لیفتراک به استارت لیفتراک می‌ رسانیم و استارت لیفتراک این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی نموده و به محور موتور یا همان میل‌لنگ منتقل می‌کند. حرکت میل‌لنگ لیفتراک هم باعث می‌شود که یک سیکل احتراق در موتور صورت بگیرد و موتور لیفتراک روشن شود. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم که استارت لیفتراک چه کاری انجام می‌دهد باید بگوییم که این قطعه در لیفتراک ‌ها یک نوع موتور الکتریکی می‌باشد که انرژی الکتریکی را تبدیل به انرژی مکانیکی می‌کند.

وقتی ما لیفتراک را روشن می‌کنیم در واقع برق را به سیستم استارت لیفتراک می‌رسانیم و آن را به حرکت در می‌آوریم تا این سیستم موتور را راه انداخته، آن‌وقت لیفتراک روشن می‌شود. شاید به نظر برسد که استارت لیفتراک یک موتور الکتریکی ساده است، اما اگر همین سیستم به ظاهر ساده درست کار نکند یا دچار خرابی شود لیفتراک شما به هیچ‌ وجه به حرکت درنمی‌آید. موقعیت مکانی استارت لیفتراک هم معمولا پشت و کنار موتور لیفتراک است. به هر حال باید حرکت «دنده استارت» بلافاصله به میل‌لنگ منتقل و موتور لیفتراک روشن شود.

قطعات لیفتراک پیشرو تراک

سخن آخر

پیشنهاد فروشگاه پیشرو تراک به کاربران لیفتراک  این است که هر چند وقت یک بار لیفتراک تعمیر و نگهداری داشته باشد. تعمیر و نگهداری منظم لوازم یدکی لیفتراک باید هر شش ماه یکبار انجام شود، لیفتراکی که به خوبی نگهداری شود مشکلات بسیار کمی نیز خواهد داشت و معمولاً فقط کارهای جزئی باقی می ماند که می توان در موقعیت بسیار مناسب به انجام آن ها پرداخت. همچنین این کار مطمئن ترین راه برای جلوگیری از هر گونه مشکل احتمالی است که منجر به خسارات گران قیمت لیفتراک شود.

شما عزیزان می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لیفتراک با برند‌های مختلف به آدرس سایت www.pishrotruck.com مراجعه نمایید

۰۲۱-۵۵۴۰۱۳۱۸

۰۲۱-۵۵۴۱۰۷۱۷

۰۹۱۲۲۸۰۵۸۶۸ مقدم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: