April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۴۲۷
۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
0
بسیاری از کارشناسان براین باورند که با توجه به پدیده تغییر اقلیم، کاشت یک میلیارد درخت در کشور راهکار موثر مقابله با پدیده ریزگردها و بیابان‌زایی است.

کاشت یک میلیارد درخت گامی در جهت مقابله با بیابان‌زایی در کشور

ایران هفتمین کشور تولیدکننده کربن در دنیاست که با کاشت یک میلیارد درخت، حرفی برای گفتن در دنیا خواهد داشت.

براین اساس بنابه دستور رئیس جمهور طرح کاشت یک میلیارد درخت حدود یک سال است که در وزارت جهاد مورد مطالعه قرار گرفته است.

آقای سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پویش کاشت یک میلیارد اصله درخت برای چهار سال برنامه‌ریزی شده است، گفت: با ظرفیتی که در کشور وجود دارد، مطمئن هستیم به مرور تعداد کاشت درخت‌ها را افزایش خواهیم داد.

ساداتی نژاد می گوید: امسال طرح را با ۴۰ میلیون اصله نهال آغاز می کنیم و در سال های آینده با ۲۵۰ میلیون اصله در سال ادامه خواهیم داد.

آقای عباسعلی نوبخت رئیس سازمان جنگل ها در این خصوص گفت: ایران از سال ۱۳۷۵ عضو کنوانسیون مبارزه با بیابان‌زایی که متولی آن سازمان ملل است و از سال ۱۳۷۱ نیز عضو کنوانسیون تغییر اقلیم است.کشورهایی همچون چین، ترکیه، آمریکا، عربستان، سنگاپور، اتیوپی، پاکستان و افغانستان نیز کاشت تعداد زیادی نهال را در دستور کار خود قرار داده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ نهال‌های مورد نیازی را که دنیا اعلام کرده است، آماده کنند سپس بکارند.

نوبخت می گوید: ایران هفتمین کشور تولیدکننده کربن و چهل و سومین کشور جذب کربن در جهان است، بنابراین تمام کشورهای تولیدکننده کربن باید سطوح و آمارها را به یکدیگر نزدیک کنند و لازم است ایران نیز این کار را انجام دهد.

با توجه به اثرات تغییر اقلیم ناشی از بحث ریزگردها، انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی آب و خاک در دنیا از جمله ایران، بحث کاشت درخت به منظور صیانت از منابع طبیعی در دستور کار قرار گرفته است و این طرح از هفته منابع طبیعی در کشور آغاز می شود.
وضعیت تخریب جنگل در ایران شرایط مساعدی ندارد

آقای نقی شعبانیان معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی گفت: بنابر آمار سالانه ۱۵ میلیارد درخت در دنیا را از دست می دهیم که بدلیل تخریب جنگل ها، بحث کاشت درخت مطرح شده است.

او با بیان اینکه وضعیت ما در ایران نسبت به میانگین جهانی بهتر نیست، گفت: اکثر عرصه های کشور از نظر اقلیمی خشک و نیمه خشک است که این موضوع وظیفه ما در قبال توجه به حفظ جنگل را ۲ چندان می کند.

شعبانیان ادامه داد: موضوع تخریب جنگل در دنیا، یک سری مسائل و مشکلات زیست محیطی همچون تغییر اقلیم، افزایش گازهای گلخانه ای، فرسایش خاک و بلایای طبیعی را به همراه داشته که دنیا بدنبال حل این معضل است.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی گفت: در دنیا کنوانسیون های زیست محیطی از جمله کنوانسیون تغییر اقلیم، مبارزه با بیابان‌زایی، تنوع زیستی و ... شکل گرفته به طوریکه از ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ دهه کنوانسیون زیست محیطی نامیدند که هدف اصلی این کنوانسیون کاهش عواقب تغییر اقلیم است. بدین منظور کاشت یک تریلیون درخت هدف‌گذاری شده است.

او ادامه داد: بسیاری از کشورها از دهه ۱۹۹۰ درختکاری را شروع کردند که بعد از سال ۲۰۰۰ این موضوع شدت گرفت چراکه عملا تا ۲۰۳۰ میزان تولید کربن و ترسیب کربن باید برابر شود.

شعبانیان با اشاره به طرح کاشت درخت در دنیا گفت: اگر می خواهیم جلوی تخریب اقلیم را بگیریم، کشورهایی مثل عربستان کاشت ۵۰ میلیارد درخت را برنامه ریزی کرده است و ادعا می کند که با کاشت این میزان درخت می‌خواهد اقلیم را تغییر دهد. براین اساس ۴۰ تا ۵۰ میلیون هکتار جنگل ایجاد می شود.

این مقام‌ مسئول افزود: ترکیه ۴.۵ میلیارد درخت کاشته و برای ۶.۵ میلیارد دیگر هدفگذاری کرده است. همچنین کشور ما کاشت یک میلیارد درخت را برنامه ریزی کرده است.

او با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده کربن در دنیاست، گفت: بنابر آمار ما جزو ۴۵ کشور ترسیب کننده کربن در دنیا هستیم. همچنین چین اولین تولیدکننده کربن و اولین ترسیب کننده کربن در دنیاست.

شعبانیان با تاکید بر این موضوع که کشورها به میزان تولید کربن در جذب کربن باید نقش داشته باشند، گفت:کنوانسیون ها برای کشورهای در حال توسعه سیاست تشویقی و توسعه یافته تنبیهی اعمال می‌کنند. هرچند برای ما هم بعد از ۲۰۳۰ سیاست ها تنبیهی می شود.

او ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی کاشت یک میلیارد درخت، نقاط ضعف و قوت این طرح را آسیب شناسی کرده ایم چراکه برخی طرح ها ناموفق بوده و با آگاهی این طرح را برنامه ریزی کردیم که در کدام منطقه چه کاشته شود.

سازمان منابع طبیعی متولی اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت است و کمیته علمی در موسسه تحقیقات جنگل تشکیل شده تا در بحث اجرا حداقل خطا را مرتکب شویم چراکه بدون پشتوانه علمی ممکن است خطا کنیم و جبران خسارت کار سختی است.
بیش از ۹۱ درصد سطح کشور فاقد پوشش جنگلی است

آقای رضا احمدی مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه کاشت یک میلیارد درخت یکی از اساسی ترین و ضروری ترین طرح ها برای کشورماست، گفت: حدود ۱۲۶ نهالستان جنگلی در کشور داریم که در استان های کشور تحت مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری ۲ هزار و ۸۶۱ هکتار است.

به گفته او، طرح کاشت یک‌میلیارد درخت از اواخر شهریور و اوایل مهر با یک اقدام جهادی و بسیج گونه مدیران استان ها آغاز شد و بنابر دستور وزیر جهاد و پیگیری رئیس منابع طبیعی باید بدون اعتبارات دولتی کار کنیم که خوشبختانه با جلب توجه خیرین و دارندگان مسئولیت های اجتماعی زمینه ای فراهم شده که تجهیزات و زیرساخت نهالستان ها را برای تولید نهال آماده کنیم.

احمدی ادامه داد: هم اکنون تولید نهال در بخش اعظم ۱۲۶ نهالستان آغاز شده و شکل جدی به خود گرفته است و مصمم هستیم که با استمرار این روند تا مهرماه سال آینده ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سراسر کشور تولید کنیم.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل داریم، گفت: براین اساس ۸.۷ درصد از سطح کشور را پوشش جنگلی شامل می شود و بیش از ۹۱ درصد فاقد پوشش جنگلی است؛ بنابراین بحث بیابانی شدن و تغییرات اقلیم یکی از مباحث مهم است که در دنیا روی آن کار می شود.

او با بیان اینکه روش های متعددی برای کاهش اثرات تغییر اقلیم وجود دارد، گفت: دانشمندان معتقدند که کاشت درخت می تواند اثر گذاری بیشتری داشته باشد. این طرح ۴ ساله است و در هرسال ۲۵۰ میلیون گونه درخت متناسب با شرایط آب و هوایی اقلیم هر منطقه کاشته می شود.

احمدی ادامه داد: مبحث آب مورد نیاز از روش های مرتبط با طبیعت را در تمامی نواحی رویشی گونه ها در دستور کار داریم و همواره بدنبال آن هستیم که تغییرات اقلیم آینده را رصد کنیم و مشابه شرایط جدید این کار را کنیم.

او با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی بیش از ۱.۵ میلیون جنگل دست کاشت و ۲ میلیون هکتار جنگل دست کاشت بیابانی دارد، گفت: بیش از ۳۲ میلیون هکتار بیابان داریم که جنگل کاری کردیم و تجربه های خوبی در ارتباط با موفقیت و نحوه کار فراهم است.

مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: نقشه هایی مبتنی بر آمایش سرزمین، میزان بارندگی، ارتفاع از سطح دریا، دمای هوا، شیب و جهت دامنه و توپوگرافی منطقه برای این طرح شناسایی شده است.

اجرای کاشت یک میلیارد درخت متناسب با آمایش سرزمین و درختان بومی در کشور آغاز می شود چراکه بخش اعظم عرصه های کشور فاقد پوشش جنگلی است که این موضوع در کنار تغییر اقلیم مشکلات متعددی ایجاد کرده است که کاشت درخت از موثرترین راهکارهای کاهش اثرات تغییر اقلیم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: