کد خبر: ۳۹۳۵۰۰
۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
0
محمود کمانی رئیس سازمان ساتبا گفت: با جایگزینی ۲۰ میلیون کولر آبی ۴۳۰۰ مگاوات صرفه جویی خواهد شد که معادل احداث یک نیروگاه با ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاواتی با جایگزینی کولر‌های کم بازده

محمود کمانی رئیس سازمان ساتبا در مراسم رونمایی استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی گفت: در بخش خانگی از مصرف بالای ۵۰ هزار گیگاوات ساعت به حدود ۱۰۰ هزار گیگاوات ساعت رسیدیم که نسبت به سال ۹۹، ۷ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: با اعطای مشوق هایی‏ مصرف بخش خانگی در سال ۱۴۰۱ در پیک کاهش پیدا کرد. در بخش عمومی و تجاری روند مصرف صعودی است و در بعضی سال‌ها ۵ الی ۱۳ درصد رشد داشته ایم.

او با اشاره به تاثیرگذاری بهینه سازی مصرف گفت: در صورتی که اقدامی در بهینه سازی انجام ندهیم در سال ۱۴۰۵ به چیزی در حدود ۹۰ هزار مگاوات مصرف در پیک خواهیم رسید و ناترازی زیادی در حدود بیست تا سی هزار مگاوات خواهیم داشت.

مصرف کولر آبی ۱۹ درصد از کل مصرف یک خانوار را تشکیل می‌دهد

کمانی از برنامه‌های وزارت نیرو برای مقابله با این ناترازی گفت: افزایش ظرفیت نیروگاهی و کاهش تقاضای برق که حدود ۱۰ هزار مگاوات برآورد می‌شود از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو است. در صورت انجام بهینه سازی در سال ۱۴۰۵ میزان تقاضا و تولید با یکدیگر برابر خواهد شد. مصرف کولر آبی ۱۹ درصد از کل مصرف یک خانوار را تشکیل می‌دهد.

معاون وزیر نیرو گفت: در پیک تابستان ۱۲ هزار مگاوات تنها توسط کولر‌های آبی مصرف میشود و در مجموع حدود ۳۰ هزار مگاوات در بخش سرمایشی مصرف میشود که نشان از اهمیت این بخش دارد. ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور داریم که ۲۰ درصد مصرف در دوره اوج را به خود اختصاص داده است. نرخ رشد سالیانه مصرف ۵ درصد است و ۳۵۰۰ مگاوات باید سالانه نیروگاه احداث کنیم که جدا از هزینه‌ها بحث تأمین سوخت آن‌ها مطرح می‌شود. مهم‌ترین مورد بخش استاندارد کاهش توان مصرفی است که کاهش ۳ هزار مگاوات را در دوره چهار ساله در نظر گرفتیم که شامل هزار مگاوات کولر آبی، هزار مگاوات کولر گازی دیگر و بقیه مربوط به سایر سیستم‌های سرمایشی و روشنایی‌ها است.

کمانی گفت: در حوزه کولر گازی خوشبختانه استاندارد جدید در کارگروه تصویب شده و در مرحله ابلاغ قرار داد. سه مرتبه از رتبه‌های مصرف از برچسب کولر‌ها حذف می‌شود و این تغییر استاندارد حدود ۲۴۰ مگاوات در سال از مصرف کاهش خواهد داد. گفتنی است نیاز سالیانه کولر گازی در سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۰ هزار دستگاه است.

به دنبال اصلاحیه برچسب انرژی جدید لامپ هستیم

او در خصوص حوزه روشنایی و لامپ‌ها گفت: به دنبال اصلاحیه برچسب جدید لامپ هستیم و با این اصلاحیه ۴ رتبه از برچسب انرژی حذف می‌شود و جلوی تولید لامپ‌های رشته‌ای گرفته میشود. از حدود ۱۵۰ میلیون لامپ نیاز سالانه حدود ۵میلیون لامپ رشته‌ای در کشور تولید می‌شود که مصرف بالایی دارد و آسیب زیادی به مصرف انرژی می‌زند.

او افزود: کولر‌های آبی حدود ۱۸ میلیارد کیلووات ساعت مصرف برق و یازده نیم میلیون تن تولید co۲ در سال دارند. با تغییر در استاندارد، مصرف از ۷۰۰ کیلو وات ساعت به ۵۰۰ کیلووات ساعت می‌رسد و از تاریخ یکم آذر اجرای آن اجباری شده است. در سال آینده تمام کولر‌ها با موتور جدید bldc تولید شود که میزان مصرف را از ۵۰۰ به ۲۵۰ کیلووات ساعت میرساندو حدود ۳۰ درصد هم در مصرف آب کولر‌های مصرف می‌شود.

کمانی گفت: اصلاح استاندارد کولر آبی اولین اقدامی بود که انجام شد. حدودا سالی یک میلیون دستگاه کولر جدید داریم و پیش بینی میکنیم با این استاندارد ۲۵۰ مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم. برنامه‌ای هم باید برای کولر‌های موجود داشته باشیم. دو برنامه جدی باید در حوزه کولر‌های آبی و گازی داشته باشیم. اگر بتوانیم ۲۰ میلیون کولر آبی را با کولر‌های پربازده جایگزین کنیم ۴۳۰۰ مگاوات کاهش خواهیم داشت. حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صورت احداث نیروگاه برای تامین این میزان از برق نیاز خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: