کد خبر: ۳۹۳۵۶۲
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
0
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: از چهار سکوی دریایی این فاز روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌شود.

روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می شود

محمدحسین متجلی درباره افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی گفت: از چهار سکوی دریایی این فاز روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌شود که این سکو‌ها در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از ساحل کنگان قرار دارند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس حفر ۴۴ حلقه چاه را از دیگر کار‌های انجام‌شده برای این فاز پارس‌جنوبی گفت: دو خط لوله دریایی به طول ۲۱۰ کیلومتر تولید سکو‌ها را به سمت پالایشگاه فاز ۱۴ ارسال می‌کند و دو خط دریایی به‌طول ۱۸ کیلومتر نیز ارتباط سکو‌های اقماری را با سکوی اصلی برقرار می‌کند.

متجلی در خصوص ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعبی پالایشگاه فاز ۱۴ گفت: برای کل طرح فاز ۵.۲ میلیارد سرمایه‌گذاری انجام شد که حدود ۲.۷ میلیارد دلار از این سرمایه‌گذاری مربوط به پالایشگاه فاز ۱۴ بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس فاز ۱۴ را ایرانی‌ترین فاز در میان ۱۳ پالایشگاه میدان مشترک پارس‌جنوبی برشمرد و گفت: ۷۰ درصد تجهیزات این پالایشگاه ایرانی هستند که همین موضوع این پالایشگاه را ایرانی‌ترین پالایشگاه می‌کند.

او درباره تولید روزانه این پالایشگاه گفت: در این پالایشگاه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز متان برای مصارف مردم و خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع تصفیه می‌شود، همچنین روزانه ۲۷۵۰ تن اتان، ۱۱۰۰ تن پروپان و ۱۸۰۰ تن بوتان، همچنین ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تصفیه می‌شود.

این مقام مسئول ارزش روزانه این محصولات را ۱۰ میلیون دلار دانست و گفت: می‌توان انتظار سالانه ۳.۵ میلیارد دلار ارزش افزوده از محصولات پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی داشت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از انجام ۱۵۰ میلیون نفرساعت کار برای توسعه این پالایشگاه خبر داد و گفت: کار‌هایی در پالایشگاه باقی مانده که این میزان را افزایش می‌دهد، اما در این پالایشگاه به‌طور میانگین روزانه ۸۵۰۰ نفر مشغول عملیات توسعه بودند.

متجلی به بهره‌برداری از راه‌اندازی سریع ردیف‌های شیرین‌سازی در این پالایشگاه اشاره کرد و افزود: سه ردیف شیرین‌سازی و واحد‌های یوتولیتی طی یک سال به بهره‌برداری رسید که رکوردی بی‌سابقه بود.

او درباره عملیات خاکی این پالایشگاه نیز توضیح داد و گفت: ۱۳ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری انجام شد، ۳۶۰ میلیون مترمکعب بتن ریزی شده است، نصب سازه‌های فلزی ۱۲۰ هزار تن برآورد شد، ۶ هزار کیلومتر کابل کشی این فاز با فاصله ایران تا چین برابری می‌کند، لوله‌گذاری ۲.۸ میلیون اینچ قطر را برای این پالایشگاه داشتیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره گام‌های بعدی این شرکت گفت: همواره مخازن نفت و گاز پس از مدتی با افت فشار روبه‌رو می‌شوند که به‌منظور بهره‌برداری حداکثری از میدان گازی پارس‌جنوبی برنامه‌هایی تدوین شده است که تأسیسات فشارافزایی یکی از این برنامه‌ها به‌شمار می‌رود که شامل ساخت کمپرسور‌هایی می‌شود و شرکت‌های ایرانی باید به این موضوع ورود کنند.

متجلی افزود: حفر چاه‌های درون میدانی از دیگر اقدام‌ها در میدان مشترک پارس‌جنوبی برای ثبات تولید است که تاکنون ۳۵ حلقه چاه نیز به این منظور حفر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: