April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۵۸۲
۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
0
به گفته کارشناسان با پذیره‌نویسی اوراق قرض‌الحسنه در بورس، تامین نقدینگی برای اعطای تسهیلات بدون بهره و جهت امور خیریه از کانال بازار سرمایه، فراهم می‌شود.

توسعه وام‌های قرض‌الحسنه و بدون سود، از کانال بورس

از سال ۱۳۹۸ تاریخ ۱۴ اسفند به‌عنوان روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نام‌گذاری شد قرض‌الحسنه‌ای که به عنوان یک رفتار اقتصادی از روش‌های تامین مالی مورد تاکید اسلام است.

موضوعی که آقای احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با تاکید بر شفافیت در این حوزه می‌گوید: هر بخشی از اقتصاد که کارآمدتر است، از قرض‌الحسنه بهره خواهد برد و با شفافیت بیشتر در این امر، اعتماد جامعه نیز بیشتر خواهد شد.

معوقات بانکی در بانک های قرض الحسنه فقط نیم درصد است

به گفته او، درحالی‌که بانک‌های کشور بیش از پنج درصد معوقه در پرداخت‌ها دارند، این نرخ در بانک‌های قرض‌الحسنه جمهوری اسلامی ایران نیم درصد است که نرخی کمتر از نرخ‌های رایج دنیاست.

وزیر اقتصاد احسان خاندوزی

بنابراین با توجه به نام‌گذاری ۱۴ اسفند و اختصاص  این روز به  حوزه قرض‌الحسنه بهانه مناسبی فراهم شد، تا روز گذشته از نخستین اوراق قرض‌الحسنه بازار سرمایه رونمایی شود.

اوراق قرض الحسنه

اوراق قرض‌الحسنه یکی از انواع ابزار‌های مالی غیرانتفاعی است

اوراقی که آقای محمدعلی شیرازی مدیرعامل فرابورس ایران در رابطه با آن می‌گوید: اوراق قرض‌الحسنه یکی از انواع ابزار‌های مالی غیرانتفاعی است که براساس عقد قرض‌الحسنه یعنی قرض بدون بهره منتشر می‌شود، از این رو فاقد هرگونه سود است. ناشر اوراق صرفا به میزان ارزش اسمی اوراق منتشر شده به دارندگان اوراق بدهکار است و باید در سررسید به آنان بپردازد.

به گفته مسئولان تعداد یک میلیون اوراق قرض‌الحسنه با قیمت اسمی یک میلیون ریال از یکشنبه ۱۴ اسفند تا یکشنبه ۲۱ اسفند به مدت پنج روز کاری پذیره‌نویسی می‌شود که پس از اتمام پذیره‌نویسی، معاملات ثانویه این اوراق در بازار ابزار‌های نوین مالی فرابورس ایران آغاز خواهد شد.

فرابورس ایران

پذیره‌نویسی اوراق قرض‌الحسنه در بازار سرمایه ویژگی و مزیت‌هایی دارد که آقای شیرازی مدیرعامل فرابورس با اشاره به برخی از نکات، گفت: خریداران این اوراق قادر خواهند بود از تسهیلات با کارمزد ۲ درصد استفاده کرده و همچنین اوراق را نزد دیگر بانک‌ها به عنوان وثیقه جهت دریافت وام بگذارند.

او افزود: با توجه به اعطای تسهیلات با کارمزد ۴ درصد از محل تامین مالی صورت‌گرفته با این اوراق، خریداران می‌توانند علاوه بر استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه، با فراهم کردن امکان اعطای وام از طریق منابع حاصل از پذیره‌نویسی، در امر خیر و ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه مشارکت داشته باشند.

در ادامه نیز آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: پذیره‌نویسی این اوراق چندین نکته را به همراه دارد. در گام اول اینکه سبب تنوع بخشی به ابزار‌های بازار سرمایه می‌شود و این موضوع خود سبب پویا‌تر شدن بازار خواهد شد. این اوراق می‌تواند سبب جذب سرمایه‌های خرد برای اقدامات عام المنفعه و خیر خواهانه هم شود.

 تامین نقدینگی برای اعطای تسهیلات به مردم با پذیره‌نویسی اوراق قرضه الحسنه

او می‌گوید: نکته مهم‌تر که مدیرعامل فرابورس نیز به آن اشاره کرد این است که با پذیره‌نویسی اوراق قرضه الحسنه تامین نقدینگی برای اعطای تسهیلات به مردم فراهم می‌شود و این اوراق پیوند بسیار خوبی میان بانک‌ها و بازار سرمایه را ایجاد خواهد کرد.

به گفته کارشناسان و مسئولان، تامین نقدینگی برای اعطای تسهیلات به مردم و مشارکت در اقدامات خیرخواهانه از جمله مزیت‌های اوراق قرض‌الحسنه محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است این گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به معنی تشویق یا توصیه برای شرکت در پذیره نویسی و معاملات ثانویه اوراق قرض الحسنه محسوب نمی‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: