April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
نقش آفرینی واسطه‌ها در روند صعودی قیمت باید کنترل شود
کد خبر: ۳۹۳۶۱۰
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
قیمت خودرو در بازار و کارخانه، تفاوت وحشتناکی داشته و این سود وحشتناک به جیب عده‌ای خاص می‌رود،

عرضه خودرو در بورس برای مدیریت دلالی

مدتی است قیمت خودرو از کنترل خارج شده و مدیریت آن امکان پذیر نیست. کاری از دست وزارت صمت و شورای رقابت به غیر از دامن زدن به گرانی بر نمی‌آید. قیمت بازار و کارخانه تفاوت وحشتناکی داشته و این سود وحشتناک به جیب عده‌ای خاص می‌رود، این در حالی است که خودروسازان از این آشفته بازار گرانی نفعی نمی‌برند و هر چقدر تولید را افزایش می‌دهند، دلالان با قدرت بیشتری خودرو‌ها را از بازار جمع آوری و احتکار می‌کنند. به همین دلیل عرضه خودرو در بورس مطرح شد که با استقبال قابل توجهی رو به رو شده است.

مخالفان خودرو در بورس

با وجود تمامی مشکلات و بازار سیاه، اما همچنان عده‌ای با عرضه خودرو در بورس کالا مخالفت می‌کنند و در حالی که راهکاری برای کنترل بازار ندارند، با این رویکرد مخالفت می‌ورزند. به نوعی که تعدادی از نمایندگان مجلس با جمع آوری امضا، خواستار توقف عرضه خودرو در بورس شدند که با واکنش سازمان بورس و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی رو به رو شد.

ساماندهی با قانونگذاری

برای آنکه از رفتار‌های سلیقه‌ای و سرگردانی مردم جلوگیری شود، عرضه خودرو در بورس نیازمند قانونی بود که هرگونه اظهار نظر مخالف یا موافق را محدود به قانون کند، به همین دلیل نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، با اصلاح کل بند الحاقی ۱۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ موافقت کردند. در بند ۱۳ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: شرکت‌های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودرو‌های خارجی صرفا با رعایت شرایط زیر می‌توانند نسبت به عرضه خودرو در بورس اقدام نمایند.

قیمت خودرو بر اساس آنالیز

۱- شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودرو‌ها را براساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تأیید حسابرس) و براساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماهه مجدداً به روزرسانی نماید.

 

بیشتر بخوانید:

فریاد خودروسازان از قیمت گذاری دستوری



پرهیز از عرضه قطره چکانی

۲- شرکت‌های خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یک جا با تاریخ‌های تحویل متفاوت عرضه نمایند و از عرضه قطره چکانی پرهیز کنند.۳- امکان عرضه به قیمت بیش از یک دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخ‌های تحویل عقب‌تر نرخ تعدیل می‌گردد. شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه‌کنندگان خودرو‌های خارجی بایستی شرایطی برای خودرو‌های عرضه شده در بورس تعیین نمایند که عملا خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به غیر خریدار عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرائم سنگین مالی برای ایشان. آیین‌نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

شفافیت خودرو در بورس

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عرضه خودرو در بورس را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که عرضه خودرو در بورس کالا فضای شفافی را برای فروش خودرو فراهم کرده؛ عرضه خودرو در بورس باید ادامه یابد. محمدرضا رضایی کوچی شیوه‌های قبلی برای مدیریت بازار خودرو را ناموفق توصیف کرد و گفت: با عرضه خودرو در بورس مردم دسترسی راحتی به خرید خودرو پیدا کرده اند و به همین دلیل باید این روش ادامه یابد. وی شرط تعادل در قیمت خودرو را تناسب بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: باید عرضه خودرو در بورس افزایش یابد، زیرا بورس ظرفیت منطقی کردن قیمت خودرو را دارد.

افزایش قیمت نیازمند بررسی

نماینده جهرم در پاسخ به اینکه دلیل گرانی یک باره خودرو چیست گفت: اگرچه تولید خودرو‌های داخلی افزایش یافته، اما همچنان از نیاز مردم کمتر است، و نبود تعادل بین عرضه و تقاضا، رشد قیمت خودرو را رقم زده است. رضایی کوچی با تاکید بر اینکه افزایش یک باره تقاضا نیازمند بررسی است افزود: نکته مهم اینجاست که معلوم نیست این نیاز بالا به خودرو، نیازی کاذب است که از سوی دلالان به بازار دیکته می‌شود یا توان خرید مردم بالا رفته است. وی بازار سیاه خودرو را غیر قابل رصد توصیف کرد و گفت: از آنجا که امکان رصد معاملات در بورس به صورت دقیق وجود دارد، می‌توان با در نظر گرفتن روند معاملات، برای تعادل بازار و بهبود شرایط برنامه ریزی کرد و تصمیمات تاثیر گذاری گرفت.

نظارت بر قیمت گذاری

رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه وقتی معاملات بورس به صورت شفاف روی تابلو منعکس می‌شود، امکان پیگیری آن وجود دارد گفت: عرضه خودرو در بورس این امکان را فراهم می‌کند که نظارت لازم بر قیمت گذاری و نحوه معاملات صورت پذیرد. وی با تاکید بر اینکه بورس می‌تواند شرایط را به گونه‌ای بزند که خودرو با قیمت واقعی و عادلانه به دست خریدار برسد گفت: از آنجا که نگاه بازار سرمایه، کمک به عرضه خودرو با قیمت معقول و مناسب به مردم است، مجلس با نگاه مثبت به بورس، بر عرضه خودرو در بورس تاکید و آن را به صورت قانون در قالب بودجه ۱۴۰۲ تصویب کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: