کد خبر: ۳۹۳۶۱۷
۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
0

گواهینامه های ایزو تعاریف و استاندارد های بین المللی هستند که توسط سازمانی متشکل از 162 کشور جهان تعیین می شوند. در حقیقت دلیل انجام این کار یکسان سازی استاندارد ها در سراسر جهان بر اساس قوانین و ضوابط تعیین شده است تا بتوان به واسطه این کار کیفیت کلیه خدمات ارائه شده توسط سازمان ها ، شرکت ها ، صنایع و... را به بالاترین میزان ممکن رساند. این موضوع برای طیف وسیعی از مشاغل صادق است که در این بین استاندارد سازی صنایع غذایی با توجه به اهمیت بحث سلامت جامعه، دارای اهمیت بالایی می باشد. گواهینامه HACCP یکی از معتبر ترین و مهم ترین گواهینامه های ایزو در بخش صنایع غذایی به شمار می رود.

گواهینامه HACCP چیست؟

یکی از انواع گواهینامه های ایزو که مرتبط با ایمنی صنایع غذایی می باشد، گواهینامه HACCP است که مخفف عبارت Hazard Analysis Critical Control Points می باشد. با توجه به اینکه کلیه سیستم های گواهینامه ایزو به صورت بین المللی می باشد و در تمام جهان به یک شکل قابل اجرا است، اخذ گواهینامه HACCP برای صنایع غذایی دارای اهمیت بسیار زیادی است. این استاندارد برای اولین بار در سال 1960 به ثبت رسید که در درجه اول به منظور افزایش ایمنی مواد غذایی که فضانوردان با خود به همراه می برند، به کار برده شد.

کاربرد و اهمیت گواهینامه HACCP چیست؟

همانطور که گفته شد این گواهینامه در حیطه صنایع غذایی می باشد و از جمله مهم ترین استانداردهای این صنایع به حساب می آید. شرکت هایی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، اخذ گواهینامه HACCP برای آن ها دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. در حقیقت تمرکز این گواهینامه بر روی شناسایی و مدیریت ریسک مرتبط با صنایع غذایی است که با استفاده بررسی و تجزیه تحلیل خطراتی که صنایع غذایی را تهدید می کند، می تواند مدیریت ایمنی آن را اداره نماید.

گواهینامه HACCP چیست و چرا اهمیت دارد؟

بیشترین خطراتی که ممکن است در صنایع غذایی منجر به آسیب های جبران ناپذیر برای عموم جامعه شود، خطرات وجود مواد شیمایی در مواد غذایی می باشد. این مواد شیمیایی می تواند متشکل از انواع آنتی بیوتیک ها و یا آفت کش ها ، مواد بیولوژیکی و...  و یا دیگر خطراتی که در هنگام انجام مراحل بسته بندی و نفوذ آلودگی در این مرحله ممکن است صورت گیرد باشد که وجود هرگونه از آن ها در داخل مواد غذایی سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می دهد. با توجه به نکات اشاره شده می توان دلیل اهمیت گواهینامه HACCP را که به طور متمرکز برای افزایش ایمنی مواد غذایی در برابر چنین عواملی تمرکز دارد متوجه شد.

با توجه به این شرایط، در بین مواد غذایی، آن دسته از موادی که با کیفیت بالا و دارای استاندارد های غذایی نظیر گواهینامه HACCP هستند تقاضای خرید بیشتری دارند که این موضوع هم به سود تولید کنندگان به منظور افزایش فروش و رونق کسب و کار و هم به سود خریداران است که محصولات با کیفیت و مورد اطمینان خریداری می نمایند.

مزایای اخذ گواهینامه HACCP

در صورت اخذ گواهینامه HACCP ، علاوه بر این که حوادث منجر به بیماری های خطرناک به واسطه مواد غذایی به پایین ترین حد ممکن خود می رسد، مزایای دیگری همچون افزایش اطمینان و خرید مشتری از محصولات شرکت که در نتیجه آن رونق کسب و کار را منجر می شود، دارد. همچنین با این کار شرکت های صنایع غذایی می توانند محصولات خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانند.( اخذ گواهینامه HACCP به صورت تنها برای انجام این کار کافی نیست و نیاز به اخذ ایزو های دیگر که مرتبط با صنایع غذایی است، می باشد.)

با اخذ گواهینامه HACCP علاوه بر موارد اشاره شده، می توان شاهد کاهش مسئولیت های سازمان بود و مدیریت تاثیرگذاری مدیریت بر فرآیند را میسر ساخت.

گواهینامه HACCP چیست و چرا اهمیت دارد؟

گواهینامه HACCP شامل چه مقرراتی است؟

به طور کلی این گواهینامه دارای 7 بند اصلی است که در صورت رعایت کامل همگی این موارد، می توان اقدام به اخذ ایزو HACCP شد. این موارد عبارتند از:

1.بررسی خطراتی که احتمال تاثیر نامطلوب بر روی مواد غذایی دارند و انجام تجزیه و تحلیل بر روی هر یک از آن ها

2.بررسی و شناسایی نقاط کنترل بحران که به عنوان مهم ترین خطرات شناسایی شده اند.

3.انجام اقدامات پیشگیرانه و ایجاد محدودیت هایی در برابر تهدیدات و آلودگی ها

4.انجام نظارت های تعیین شده بر روی محدوده بحرانی از زوایای مختلفی همچون نحوه ، زمان ، مسئولیت و میزان اندازه گیری در هنگام تولید مواد غذایی

5.وضع کردن اقداماتی جهت اصلاح در هنگام بروز حوادث و منع ورود مواد آلوده به داخل زنجیره غذایی

  1. فعالیت های تایید شناسایی که برای انجام بررسی و آزمایش بر روی مواد غذایی انجام می شود.

7.ثبت اطلاعات به منظور تولید غذای ایمن بر اساس قوانین گواهینامه HACCP

اخذ گواهینامه HACCP به چه شکل می باشد؟

برای اخذ گواهینامه HACCP می بایست در مرحله اول اقدام به انتخاب شرکت های معتبر صدور گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت نمود. امروزه شرکت های مختلفی اقدام به صدور گواهینامه ایزو می نمایند که استاندارد HACCP نیز شامل این نوع گواهینامه ها می شود. انتخاب بهترین شرکت صدور گواهینامه ایزو که دارای اعتبار جهانی باشد یکی از مهم ترین مسائلی است که باید برای کسب و کار خود به آن توجه نمایید. بر اساس تحقیقاتی که ما در میان شرکت های مختلف صدور گواهینامه ایزو در ایران انجام داده ایم، یکی از بهترین و معتبر ترین شرکت ها در حوزه سیستم مدیریت کیفیت ، شرکت QAL در ایران می باشد. این شرکت طی سال ها فعالیت مستمر و پیاده سازی و اجرای استاندارد ایزو 17021:2011 که جز مهم ترین شرایط نهاد های ارائه الزامات است، آماده صدور گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت برای مشاغل می باشد.

آدرس وبسایت: www.qal-iran.ir

تلفن تماس: 021-22227858 ، 021-22229546

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: