کد خبر: ۳۹۳۷۶۳
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
0

بدیهی است نقاشی دیواری نوعی نقاشی است که با هدف‌های مختلف روی دیوارها انجام می‌شود. شاید بیشتر مردم تنها با نقاشی‌هایی که روی دیوار خیابان‌ها، بزرگ‌راه‌ها و برخی ساختمان‌های شهری انجام شده، آشنا باشند. اما نقاشی دیواری انواع مختلفی دارد که با هدف پوشش‌دهی و زیباسازی دیوارهای داخلی و سقف سازه‌‌ها انجام می‌شود. منظور ما نیز از نقاشی دیواری، نوعی نقاشی است که با هدف زیباسازی بیرون و درون ساختمان‌ها و خانه‌های مسکونی صورت می‌گیرد شما با طراحی و اجرای نقاشی دیواری میتوانید منزل خود را به زیباترین حالت در بیاورید.

نقاشی روی دیوار منزل و سقف پیشینه‌ای چند صد ساله دارد. نخستین نقاشی‌های سقفی روی طاق کلیساها انجام می‌شد. خانه‌های اشرافی روم باستان هم از این هنر بی‌نصیب نبودند. اکنون نیز چند سالی است این هنر رونقی دوباره گرفته است. در این سال‌ها خانه‌ها و ساختمان‌های زیادی به مدد نقاشی، تبدیل به فضاهای زیباتری برای کار یا زندگی شده‌اند.

نقاشی دیواری چیست؟

برتری‌های بهره‌گیری از نقاشی دیواری در خانه‌ها:

اجرای نقاشی روی دیوار در فضاهای داخلی سازه‌های مسکونی برتری‌های زیادی دارد:

* نقاشی روی دیوار روشی جدید در آراستن دیوارهای داخلی و خارجی خانه‌ها است.

* این سبک تزئیناتی دارای ارزش هنری بالایی است.

* طرح‌ها و نقش‌هایی که می‌توان در نقاشی دیواری منزل استفاده کرد، نامحدود و بی‌شمارند و از این نظر با هر سلیقه‌ای مطابقت پیدا می‌کنند.

* نقاشی دیوار داخلی دوام و طول عمر زیادی دارد.

* نقاشی روی نمای ساختمان فضای شهر را زیباتر می‌کند.

انواع نقاشی دیواری از نظر روش اجرا

 نقاشی با استفاده از قلم‌مو

نقاشی با قلم‌مو روی دیوار و سقف خانه، و همچنین رنگ آمیزی نمای بیرون خانه با قلم‌مو از روش‌های قدیمی نقاشی است. در این روشِ اجرای نقاشی دیواری، طرح و نقش مورد نظر با قلم مو و پالت‌های رنگی روی دیوارها و سقف‌ها اجرا می‌شود. روشی که ریشه آن به صدها سال پیش بازمی‌گردد. سبک این نقاشی‌های دستی می‌تواند واقع‌گرایانه یا مدرن باشد.

 نقاشی با شابلون

نقاشی با شابلون هم روش دیگری در رنگ آمیزی نما در داخل و خارج ساختمان است. برای نقاشی با شابلون نیاز است تا شابلون‌هایی از پیش آماده‌شده داشته باشیم. هرچند که می‌توانیم شابلون‌های جدیدی هم برای نقاشی‌های دیواری و سقفی طراحی و آماده کنیم. از شابلون‌ها به تنهایی یا به‌صورت ترکیبی می‌توان بهره برد و فضای اتاق‌ها و راهروها، همچنین فضای بیرون سازه‌ها را به فضاهای زیباتری تبدیل کرد.

از رنگ‌های مختلفی برای نقاشی با شابلون استفاده می‌شود که اسپری رنگی یکی از مهم‌ترین آنها است. رنگ روغن، اکریلیک، اکریلیک متالیک، رنگ فسفری، رنگ شنی، رنگ‌های لعاب سرد، رنگ‌های کهنه‌کاری، رنگ کاربردی در نقاشی با شابلون هستند.

نقاشی چاپی یا پرینت دیواری

چاپ روی دیوار یا پرینت دیواری یکی دیگر از روش‌های نقاشی روی دیوار است. با کمک روش پرینت دیواری می‌توان طرح‌های کاغذ دیواری یا نقاشی‌های دل‌خواه را روی دیوار چاپ کرد. پرینت دیواری محدودیتی در طرح و رنگ ندارد. از طرح‌های کلاسیک تا مدرن، از پوسترهای دیواری تا کاغذ دیواری، و طرح‌ و نقش‌های مختلف با مدد از این روش روی دیوارهای داخلی و خارجی سازه‌ها چاپ می‌شود.

نقاشی سه‌بعدی

در نقاشی‌های سه‌بعدی، هنرمند از تکنیک‌هایی استفاده می‌کند تا ذهن بیننده را فریب دهد و تصور دیدن طرحی برجسته و سه‌بعدی را برای او رقم بزند. از این نقاشی‌ها و طراحی‌ها در فضاهای مختلف خانه، مانند دیوار اتاق نشیمن، خواب یا پذیرایی استفاده می‌شود.

نقاشی دیواری چیست؟

نقاشی برجسته نوع دیگری از نقاشی دیوار داخلی یا خارجی سازه، نقاشی‌های برجسته هستند. البته نقاشی روی نمای ساختمان هم می‌تواند برجسته باشد. در نقاشی برجسته، ابتدا بخش‌هایی از زیر کار که قرار است برجسته باشد، با مصالح مختلف پوشانده می‌شود. پس از آن با سنباده‌کشی و بتونه‌کاری روی این برجستگی‌ها یکدست می‌شوند و سپس طراحی یا نقاشی بر روی دیوار آغاز می‌گردد.

اکنون طرح مورد نظر که برجستگی‌های روی دیوار هم بر همان اساس طراحی شده، با ابزارهای نقاشی، مانند قلم‌مو و وسایل دیگر روی دیوار اجرا می‌شود. پتینه کاری هم یکی از روش‌های نقاشی برجسته روی دیوار است.

پتینه کاری

پتینه کاری یکی از روش‌های رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف در فضای داخلی و خارجی سازه‌ها است. با پتینه کاری می‌توان طرح‌ها و نقش‌هایی که قدیمی و کهنه‌بودن را تداعی می‌کنند را بر روی دیوارها، ستون‌ها و سقف‌ها طراحی کرد. با مدد از این روش نقاشی روی دیوار، طرح‌های نوآورانه زیادی روی دیوارها اجرا شده است. از بهترین ویژگی‌های پتینه کاری این است که در صورت آسیب دیدن بخشی از آن، به‌راحتی می‌توان به ترمیم آن پرداخت. 

انواع نقاشی دیواری از نظر جایگاه اجرا

نقاشی دیواری منزل روی دیوار و سقف خانه اجرا می‌شود.

نقاشی روی دیوار

فضاهای مختلفی در یک خانه وجود دارند که موضوع نقاشی‌های آنها می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند. از این دیدگاه می‌توان نقاشی در فضاهای مختلف خانه‌ها را به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.

* نقاشی روی دیوار اتاق خواب:

سبک و روش نقاشی دیوار اتاق خواب باید مورد قبول و مطابق با سلیقه یک یا دو نفر باشد. از این دیدگاه شاید انتخاب طرح و نقش برای نقاشی روی دیوارهای اتاق خواب کار آسان‌تری باشد. انتخاب طرح و رنگ در اتاق خواب افراد بزرگ‌سال محدودیتی ندارد. البته دید علمی نسبت به رنگ در دکوراسیون، به شما در انتخاب نوع رنگ و نقش‌های روی دیوار کمک می‌کند.

* نقاشی روی دیوار اتاق نشیمن و فضای پذیرایی :

اتاق نشیمن و فضای پذیرایی محل رفت‌وآمد افراد بیشتری است. این فضاها فقط برای خواب پیش‌بینی نشده و در طول روز پذیرای افراد خانواده و مهمان است. همین دلیل کافی است تا طرح و نقشی برای آن تدارک ببینید که مناسب زندگی در درازای شبانه‌روز باشد.

* نقاشی روی دیوار اتاق کودک و نوجوان:

برای اتاق کودکان و نوجوانان، با توجه به پسر یا دختر بودن آنها، نقش‌های بی‌شماری را می‌توان در نظر گرفت. نقش‌هایی که دنیای کودکانه خردسالان شما را زیباتر کنند. همچنین نقش‌هایی که به نوجوانان شما در روند رشدشان اعتمادبه‌نفس و شادابی هدیه کنند.

* نقاشی روی دیوار فضاهای عبوری، مانند راهرو

دیوار و سقف فضاهای عبوری هم نیاز به نقاشی دیواری دارند. نقاشی این فضاهای عبوری می‌توانند نقش خوشامدگویی برای همه داشته باشند و ورود دل‌چسبی را برای همه رقم بزنند.

نقاشی روی سقف

نقاشی روی سقف به روش‌های مختلفی می‌تواند اجرا شود. گاهی نقاشی سقفی فقط به‌صورت ساده و با رنگ‌های یکدست انجام می‌گیرد. گاهی هم یک نقاشی تمام و کمال سقف خانه شما را می‌پوشاند و فضای آن را دل‌پذیرتر می‌کند. موضوعات نقاشی روی سقف بسیار، و گوناگون هستند. با توجه به سلیقه افراد می‌توان سقف خانه‌ها را با موضوعات مختلف نقاشی کرد. البته یکی از مواردی که تعیین موضوع نقاشی روی سقف خانه‌ها به آن بستگی دارد، نشیمن، اتاق کودک، پذیرایی، اتاق خواب، راهرو یا… بودن است.

نقاشی روی نمای ساختمان

شاید تاکنون ساختمان‌های قدیمی را دیده باشید که با نقاشی دیواری که کل سازه را در برگرفته، چهره شهر را هم زیباتر کرده‌اند. بسیاری از ساختمان‌های قدیمی آجری یا سیمانی هستند و با نقاشی روی نمای آنها گویی سازه جدیدی طراحی شده است. نقاشی روی نمای ساختمان انواع مختلفی دارد. گاهی روی سازه‌ها با رنگ‌های ساده و بخش‌بندی شده نقاشی می‌شود. گاهی هم نقاشی روی دیوار خارجی ساختمان‌ها گویای نقش‌های مختلف طبیعی و تصویرسازی‌های مختلف است.

اگر سازه‌ای قدیمی دارید و دوست دارید در کل محله بدرخشد، نقاشی دیواری روی نمای بیرونی آن بهترین تصمیمی است که می‌توانید بگیرید

رنگ‌های مورد استفاده در نقاشی روی دیوار:

رنگ‌های مختلفی را می‌توان برای نقاشی روی دیوار مورد استفاده قرار داد. هرکدام از این رنگ‌ها برتری‌ها و شاید نقص‌های خود را داشته باشند.

* رنگ روغن مات یا براق:

رنگ روغن از قدیمی‌ترین ابزار نقاشی است. رنگ‌های روغنی در برابر فرسایش، گردوغبار و ترک خوردن مقاومت خوبی دارند. بیشتر رنگ‌های روغنی قابلیت شست‌وشو دارند، اما اشکالات سطح زیرین را به‌خوبی پوشش نمی‌دهند. از‌این رو باید پیش از نقاشی دیواری به زیرسازی سطح زیر آن پرداخته شود.

* رنگ اکریلیک:

رنگ‌های اکریلیک در انواع مات، براق و نیمه‌براق ساخته می‌شوند. این رنگ‌ها پوشش‌دهی و دوام خوبی دارند و در برابر رطوبت مقاومند.

* رنگ پلاستیک:

رنگ‌های پلاستیک در نقاشی روی دیوار کاربرد زیادی دارند و با استفاده از ابزارهای پاشیدن رنگ می‌توان آنها را به سادگی روی دیوارها یا سقف‌ها اسپری کرد. رنگ‌های پلاستیک زود خشک می‌شوند و این نکته از بهترین مزایای آنها به شمار می‌رود.

* رنگ مولتی کالر:

از برتری‌های رنگ مولتی کالر چسبندگی بالا و جذب غبار کم آنها است. رنگ‌های مولتی کالر بیشتر کاربرد تزئینی دارند.

* رنگ اپوکسی:

رنگ اپوکسی از بهترین رنگ‌ها برای کف سازه‌ها، طبقه‌ها و حتی پارکینگ است.

* رنگ بلکا:

بلکا نوعی رنگ سلولزی است که در رنگ آمیزی نمای داخلی و خارجی کاربرد زیادی دارد. رنگ بلکا نیاز کمی به زیرسازی دارد و از آن در هر نوع نقاشی روی دیوار و سقف می‌توان استفاده کرد.

سخن پایانی:

نقاشی دیواری به شیوه جدید، سبکی نه‌چندان قدیمی در پوشش دادن و زیباسازی دیوارهای داخلی و خارجی سازه‌ها است. این سبک زیباسازی در سازه‌ها برتری‌های زیادی دارد. از نمونه این برتری‌ها می‌توان به انتخاب بی‌نهایت نقش و رنگ در نقاشی فضای داخلی و خارجی ساختمان‌ها اشاره کرد. اگر شما هم دوستدار نقاشی با قیمت مناسب روی سقف و دیوارهای فضای خود هستید، با کارشناسان ما در دکوند تماس بگیرید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: