April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۳۸۰۳
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۵
0
توافق میان ایران و عربستان برای از سرگیری روابط با استقبال گسترده مقامات جهان و واکنش گوناگون رسانه‌های بین المللی مواجه شد.

 

پس از انجام چند روز مذاکرات فشرده میان دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با همتای سعودی خود در شهر پکن، توافق حاصل شده برای از سرگیری روابط میان دو کشور، طی مراسمی با امضاء بیانیه مشترک میان ایران، عربستان سعودی و چین به صورت رسمی اعلام که با استقبال مقامات جهان و واکنش گسترده در رسانه‌های بین المللی مواجه شد.
واکنش اسلام آباد به از سرگیری روابط دیپلماتیک بین تهران و ریاض

وزارت امور خارجه اسلام آباد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پاکستان از عادی سازی روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.

به گزارش نشریه جئونیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه اسلام آباد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پاکستان از عادی سازی روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران با کمک چین استقبال می‌کند و معتقد است که این تحول مهم دیپلماتیک به صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن کمک خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است، پاکستان علاوه بر قدردانی از نقش رهبری دوراندیش چین در هماهنگی این توافق تاریخی از رهبری هوشمند جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای این تحول مثبت قدردانی می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با بیان این که پاکستان به ایفاء نقش سازنده خود در خاورمیانه (غرب آسیا) و منطقه ادامه خواهد داد، افزود: امید است این گام مثبت مسیر همکاری و هماهنگی منطقه‌ای را هموار کند.
استقبال اتحادیه جهان اسلام از توافق عربستان و ایران

اتحادیه جهان اسلام از توافق عربستان و جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌ها و نمایندگی هایشان استقبال کرد.

نسخه اینترنتی روزنامه عکاظ چاپ عربستان با اعلام این خبر افزود دکتر محمد بن عبد الکریم العیسی رئیس شورای علمای مسلمانان در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد این توافق برای دو کشور و دو ملت برادر مایه خیر باشد و به تقویت ثبات و شکوفایی منطقه‌ای و بین المللی کمک کند.

وزارت خارجه افغانستان از تصمیم ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک دوجانبه استقبال کرد

«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه افغانستان از آغاز دوباره روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند و این اقدام را گام مثبت برای برقراری صلح و ثبات در منطقه می‌داند.

بلخی افزود: با توجه به سیاست متوازن حکومت افغانستان، توسعه روابط میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط و همکاری‌های چند جانبه در منطقه کمک می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان همچنین از تلاش‌های چین که میزبان مذاکرات عربستان و ایران برای ثبات منطقه بوده است، قدردانی کرد.
واکنش نخست وزیر سابق اسراییل به توافق ایران و عربستان

نفتالی بنت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در واکنش به توافق بین ایران و عربستان گفت: " از سرگیری روابط بین ایران و عربستان خطری جدی برای اسراییل و پیروزی سیاسی برای ایران محسوب می‌شود. این یک ضربه کشنده به تلاش‌ها برای بوجود آوردن یک ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است. "
استقبال اتحادیه اروپا از توافق ایران و عربستان

اتحادیه اروپا از توافق تهران-ریاض برای ازسرگیری روابط استقبال کرد.
استقبال فرانسه از تصمیم عربستان و ایران برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک و تجاری

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امور خارجه فرانسه روز جمعه اعلام کرد این کشور از تصمیم عربستان سعودی و ایران برای برقراری دوباره روابط دیپلماتیک و تجاری استقبال می‌کند.
نیویورک تایمز: از سرگیری روابط ایران و عربستان ممکن است باعث یک تغییر و تحول جدید در خاورمیانه شود

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، نیویورک تایمز نوشت "از سرگیری روابط ایران و عربستان با میانجی گری چین، به ضرر منافع آمریکا است. "

نیویورک تایمز افزود بیانیه مشترک ایران و عربستان در خصوص از سرگیری روابط ممکن است به یک تغییر و تحول بزرگ در منطقه خاورمیانه منجر شود. نیویورک تایمز اعلام کرد بیانیه مشترک ایران و چین، چالشی ژئوپلیتیک برای آمریکا و پیروزی برای چین تلقی می‌شود.
بی بی سی: از سر گیری روابط ایران و عربستان پس از ۷ سال وقفه

به گزارش شبکه بی بی سی انگلیسی، ایران و عربستان سعودی بعد از ۷ سال روابط خود را از سر می‌گیرند. از سرگیری روابط تجاری و امنیتی و بازگشایی سفارتخانه‌های دو طرف طی دو ماه پس از دیدار امروز مقامات دو کشور، از موارد مورد توافق دو طرف است.
وزارت خارجه الجزایر: از برقراری مجدد روابط ایران و عربستان خرسندیم

وزارت امور خارجه الجزایر اعلام کرد از برقراری مجدد روابط میان عربستان و ایران استقبال و خرسندی خود را از فضای مثبت حاکم بر مذاکرات مقامات دو کشور اعلام می‌کنیم.
چاووش اوغلو در تماس تلفنی با همتای سعودی خود از توافق تهران/ ریاض استقبال کرد

خبرگزاری رسمی عربستان «واس» گزارش داد مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با همتای سعودی خود، از توافق تهران / ریاض استقبال کرد.
شورای انتقالی جنوب یمن: از توافق میان عربستان سعودی و ایران استقبال می‌کنیم

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، گروه موسوم به شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کرد: از توافق میان عربستان سعودی و ایران استقبال می‌کنیم و امیدواریم این توافق به تقویت امنیت و ثبات منطقه کمک کند.
الصحاف: بغداد معتقد است توافق عربستان وایران می‌تواند به حل و فصل پرونده‌های دیگر منطقه کمک کند

احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق در مصاحبه با این شبکه گفت: توافق میان عربستان سعودی و ایران در راس چشم انداز هر دو کشور در خصوص اولویت دادن به مذاکره و گفتگو محقق شد.

وی افزود: توافق میان این دو کشور همسایه، آغاز مرحله‌ای جدید از فرصت‌های جمعی است.

الصحاف خاطر نشان کرد: نگرش ما برای میزبانی مذاکرات میان تهران و ریاض بر این اساس بود که معتقدیم منطقه به همه طرف‌های خود نیاز دارد.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد: بغداد معتقد است که در بیانیه سه گانه (عربستان، ایران و چین) یک چارچوب کاملی وجود دارد که می‌تواند به حل و فصل پرونده‌هایی که در منطقه در انتظار راه حل هستند کمک کند.

خبرگزاری رسمی عراق نیز به نقل از بیانیه وزارت خارجه نوشت: وزارت خارجه عراق از توافق میان عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: با این توافق صفحه جدیدی از روابط دیپلماتیک میان دو کشور همسایه آغاز خواهد شد.
کربی: منتظر هستیم تا ببینیم آیا ایران بعد از امضای توافق با عربستان، به تعهداتش عمل خواهد کرد

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: مقامات سعودی ما را در جریان ارتباطشان با ایران گذاشته بودند، حال آنکه ما هیچ نقشی در توافقنامه‌ای که میان آن‌ها امضا شد، نداشتیم.

کربی گفت: منتظر هستیم تا ببینیم که آیا ایران بعد از امضای توافقنامه با عربستان سعودی، به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
واکنش جهاد اسلامی به توافق ایران و عربستان

جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان تاکید کرد که امیدواریم این توافق نتایج مثبتی برای قضیه فلسطین در پی داشته باشد و موجب حمایت از حق مبارزه و مقاومت ملت فلسطین برای بازپس‌گیری حقوق تاریخی و مشروع خویش گردد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: